Sök Mina sidor

Inköpare till Stockholm/ Malmö/Umeå

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Organisation
Ekonomiavdelningen
Kommun
Malmö, Stockholm, Umeå
Län
Skåne län, Stockholms län, Västerbottens län
Utlyst
30 oktober 2025
Ansök senast
13 november 2025
Referensnummer
A672.989/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi söker inköpare till inköpsenheten i Stockholm, Malmö eller Umeå som brinner för offentlig upphandling, är drivna och utmärker sig genom sina samarbets- samt problemlösande förmågor.

Inköpsenheten ansvarar för att säkerställa Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader, exklusive IT-området. Det innebär att vi styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet och utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete. Vi planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. Inom vårt ansvarsområde ingår dessutom myndighetens materielförsörjning, centrala lager och användning av E-handel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är 8 miljarder kronor.

Under de senaste åren har vi genomfört ett omfattande förändringsarbete i syfte att skapa förutsättningar för en ändamålsenlig inköpsorganisation, robusta försörjningskedjor samt en effektiv användning av myndighetens resurser.

Inom enheten ansvarar man bland annat för anskaffning inom fordonskategorin, indirekta varor och tjänster, polisspecifika varor och tjänster. Enheten ansvarar även för byggentreprenader, fastighetsnära varor och tjänster samt medicinska- och forensiska varor och tjänster. Vi har medarbetare placerade på flera orter i hela landet.

Hos oss har du möjlighet att arbeta både med flexibla arbetstider och på distans ett par dagar i veckan. Som anställd hos oss har du även möjlighet att träna en timme i veckan på betald arbetstid samt tillgång till friskvårdsbidrag.

Enheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Läs mer om ekonomiavdelningen Läs mer om ekonomiavdelningen

Arbetsbeskrivning

I rollen som inköpare har du ett huvudsakligt uppdrag att i det dagliga arbetet stödja myndighetens behov i olika moment av inköpsprocessen. Det innebär en bred roll som spänner över många olika arbetsuppgifter, korta som långa uppdrag. Genom tillhörighet till en eller flera kategorier/underkategorier definieras mer konkreta arbetsuppgifter utifrån behoven och du samarbetar med den strategiska inköparen på området. 


Som inköpare ska du självständigt kunna ta ansvar för genomförandet av en hel avrops- eller inköpsprocess som styr mot gällande strategier, från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Arbetet innebär ett nära samarbete med Polismyndighetens olika verksamheter som är kravställande och där du initierar och vidmakthåller kontakter med interna och externa intressenter under avtalets hela livscykel. Men ibland måste vi ta ett större ansvar i kravställningen. För att nå enhetens mål driver du tillsammans med dina kollegor arbetet med att utveckla, effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp. Arbetet bedrivs periodvis i högt tempo med många uppdrag parallellt.

Exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter; 

  • Omsätta verksamhetskrav och förväntat behov till underlag med ändamålsenliga krav och utvärderingsmodeller. Driva och leda avrop/förnyadkonkurrensutsättningar från ramavtal och direktupphandlingar av olika karaktär. Det kan vara allt från enkla avrop avseende drivmedel på bulk, till tjänstebilar eller i takt med tiden mer kundanpassade fordon.
  • Identifiera och inom gruppen rapportera behov av nya upphandlingsområden
  • Kontrollera och följa upp leverantörer utifrån gällande avtalskrav

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • 2 årig yrkesutbildning med färdig examen inom inköp eller minst 2 års relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för arbetsuppgifterna
  • erfarenhet av arbete med hela inköpsprocessen, från att behov uppstår till att avtal avslutas
  • erfarenhet av att självständigt väglett, analyserat och genomfört liknande arbetsuppgifter, i närtid, som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
  • god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal och skrift

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • inköpsutbildning inriktad mot offentlig upphandling
  • erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig verksamhet
  • erfarenhet av arbete med inköpsprocessen i enlighet med LOU
  • marknads- eller verksamhetskännedom inom fordonskategorin
  • kunskap inom LOU och grundläggande affärsjuridik
  • kunskap och erfarenhet av arbete i Excel 

Personliga egenskaper 

Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att strukturera ditt arbetssätt och självständigt driva dina processer framåt. Du är en god problemlösare som genom din nyfikenhet hittar vägar fram även när uppdraget ibland är otydligt.  

I denna roll samverkar du såväl med interna som externa aktörer, varför vi ser att du har en god samarbetsförmåga. Du är lyhörd samt kommunicerar och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt. Slutligen ser vi att du trivs i en flexibel arbetsmiljö, du anpassar ditt förhållningssätt till nya situationer och ser möjligheter. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Susan Sahlin susan.sahlin@polisen.se 
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Carina Rosvall, carina.rosvall@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Yen Renberg, tfn; 010-568 37 91 alt. st.inom-polisen@polisen.se

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm, Malmö eller Umeå
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Inköpare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.

  1. Har du 2 årig yrkesutbildning med färdig examen inom inköp eller minst 2 års relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet?
  2. Beskriv din erfarenhet av arbete med hela inköpsprocessen, från att behov uppstår till att avtal avslutas.
  3. Har du erfarenhet av att självständigt väglett, analyserat och genomfört liknande arbetsuppgifter i närtid? Ja/Nej Om ja, beskriv.
  4. Värdera dina kunskaper i svenska, såväl i tal och skrift. (1-4)  1 = grundläggande till 4= mycket goda kunskaper
  5. Har du svenskt medborgarskap? Ja/Nej
  6. Har du inköpsutbildning inriktad mot offentlig upphandling? Ja/Nej
  7. Har du erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig verksamhet? Ja/Nej Om Ja beskriv.
  8. Har du erfarenhet av arbete med inköpsprocessen i enlighet med LOU? Ja/Nej
  9. Har du marknads- eller verksamhetskännedom inom fordonskategorin? Ja/Nej
  10. Har du kunskap inom LOU och grundläggande affärsjuridik? Ja/Nej
  11. Önskvärd placeringsort? Stockholm, Malmö eller Umeå?

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och Urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 13 november 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A672.989/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. 

#LI-Hybrid

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post