IT-samordnare
- Organisation
- It-avdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 20 oktober 2025
- Ansök senast
- 09 november 2025
- Referensnummer
- A642.252/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
IT-avdelningen
IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten.
IT – Leverans och support
Leverans och support levererar, underhåller, koordinerar och samordnar den teknik som myndighetens anställda använder i sitt arbete. Leverans och support levererar och tillhandahåller support avseende all teknik som används av kärnverksamheten såsom system för data/telekommunikation, inklusive radiokommunikation/Rakel och fordonssystem.
Arbetsbeskrivning
I rollen som IT-samordnare kommer du att ansvara för planering och samordning av våra leveranser. Våra uppdrag är av varierande storlek och kan innebära IT-samordning i ett nytt polishus, i förändringar av befintliga lokaler eller vid införande av nya system och verktyg för att utveckla och förbättra det polisiära arbetet både strategiskt och ute i fält.
I rollen som IT-samordnare är du navet i vår verksamhet mot våra olika kontaktpunkter, dvs övriga IT-avdelningen, produktägare, entreprenörer, verksamheten, andra myndigheter samt externa leverantörer. Du ser till att förutsättningar finns för våra tekniker att kunna genomföra leveranserna till verksamheten.
Resor förekommer i arbetet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Relevant gymnasial eller eftergymnasial IT-teknisk utbildning, alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
- Flera års relevant dokumenterad erfarenhet av arbete som innefattat uppdrag av samordnande/planerande karaktär inom IT-tekniska projekt som arbetsgivaren bedömer relevant
- Erfarenhet av implementering av fastighetsnät/säkerhetssystem och arbete med IT-teknisk infrastruktur
- Erfarenhet av dokumentering och framtagning av rutiner/processer
- Mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift
- B-körkort
- Svenskt medborgarskap
- God datorvana
Meriterande
Det är meriterande om du även har:
- Erfarenhet av arbete med säkerhetssystem, larm- och passersystem
- Erfarenhet av agilt arbete i Jira, Confluence eller motsvarande
- Erfarenhet av byggprojekt i roll som arbetsgivaren bedömer relevant
Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är ansvarstagande och själv strukturerar upp ditt arbete och driver dina processer vidare. Som person är du noggrann, nyfiken och engagerad samt är lösningsfokuserad och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Eftersom du i rollen har många kontaktytor behöver du ha god kommunikation- och samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef, 010-5640973
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Sofie Stenqvist, sofie.stenqvist@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Heltid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: IT-samordnare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
1. Har du relevant gymnasial eller eftergymnasial IT-teknisk utbildning, alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet? (Ja/Nej. Om ja, beskriv din utbildning/motsvarande erfarenhet)
2. Har du flera års relevant dokumenterad erfarenhet av arbete som innefattat uppdrag av samordnande/planerande karaktär inom IT-tekniska projekt? (Ja/Nej. Om ja, beskriv din erfarenhet och vart du inhämtat denna)
3. Har du erfarenhet av implementering av fastighetsnät/säkerhetssystem och arbete med IT-teknisk infrastruktur? (Ja/Nej. Om ja, beskriv din erfarenhet och vart du inhämtat denna)
4. Har du erfarenhet av dokumentering och framtagning av rutiner/processer? (Ja/Nej. Om ja, beskriv din erfarenhet)
5. Har du mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift? (Ja/Nej)
6. Har du B-körkort? (Ja/Nej)
7. Har du svenskt medborgarskap? (Ja/Nej)
8. Har du god datorvana? (Ja/Nej)
9. Har du erfarenhet av arbete med säkerhetssystem, larm- och passersystem? (Ja/Nej. Om ja, beskriv din erfarenhet)
10. Har du erfarenhet av agilt arbete i Jira, Confluence eller motsvarande? (Ja/Nej. Om ja, beskriv din erfarenhet)
11. Erfarenhet av byggprojekt i roll som arbetsgivaren bedömer relevant? (Ja/Nej. Om ja, beskriv din erfarenhet och vilken roll du haft)
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 9/11 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A642.252/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.