Beslutsfattare till Jourgruppen Gränspolisenheten, Stockholm
- Organisation
- Polisregion Stockholm
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 27 oktober 2025
- Ansök senast
- 10 november 2025
- Referensnummer
- A666.808/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Region Stockholm består av Stockholms och Gotlands Län och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.
Gränspolisenheten består av ca 470 medarbetare som inom polisregionen arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller samt utrednings- och verkställighetsarbete inom ansvarsområdet.
Enheten bedriver exempelvis spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen och gränsöverskridande internationell organiserad brottslighet.
Beslutsfattarna vid gränsjouren tillhör Verkställighetssektionen och sitter idag i Kronoberg, men kommer under sommaren 2026 flytta till Gärdet.
Arbetsbeskrivning
Som beslutsfattare i gränsjouren på Gränspolisen Region Stockholm arbetar du treskift tillsammans med handläggare i gränsjouren.
Gränsjouren tar emot samtal från polisanställda och ger stöd och direktiv i utlänningsärenden. Gränsjouren ger även vägledning i både praktiska och rättsliga frågor kopplat till annan lagstiftning som kan aktualiseras för polisman.
Som beslutsfattare kommer du ta ställning till utlänningsärenden och exempelvis fatta beslut om avvisning samt förvar i enlighet med utlänningslagstiftningen. I arbetet ingår också att du tillsammans med handläggarna tar emot samtal från polisanställda samt handlägger och administrerar ärenden. Du kommer även ha kontakt och samverka med andra aktörer så som Migrationsverket, Åklagarmyndigheten och Kriminalvården. I ditt arbete ingår att göra sekretessbedömningar och ge vägledning kring förvaltningsrättsliga frågor.
Som beslutsfattare kommer du delvis styra arbetet för medarbetarna i gränsjouren. Du ger stöd och utvecklar medarbetare i jourgruppen i rättslig tillämpning och sakfrågor. Du förväntas inhämta och upprätthålla relevant kunskap för ditt uppdrag och bevaka rättsutveckling, praxis och riktlinjer.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Juristexamen, polisexamen eller annan likvärdig akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Flera års erfarenhet av juridiskt arbete som krävt kvalificerade rättsliga bedömningar och där förankring i lag och praxis varit en del av det dagliga arbetet.
- Erfarenhet av att orientera dig i svenska rättskällor och även EU-rätten
- Erfarenhet av myndighetsarbete och goda kunskaper i förvaltningsrätt
- Förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska
- Goda kunskaper i engelska
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Förståelse för de lagar som styr polisens verksamhet exempelvis polislagen, brottsbalken och rättegångsbalken
- Erfarenhet av att arbeta med frågor som rör migrations- och utlänningslagstiftning, asyl- och tillståndsrätt.
- Erfarenhet av ärendehantering vid Migrationsverket eller Polismyndigheten.
Personliga egenskaper
Dina personliga egenskaper har stor betydelse för Gränspolisens framgång och söker därför dig som har ett intresse av att utveckla och förbättra Gränspolisens verksamhet och operativa förmåga.
Gränspolisen söker dig som är analytisk, trygg och professionell. I gränsjouren behöver du kunna ta dig an komplexa frågor på ett pedagogiskt och strukturerat sätt. Du har lätt för att bilda dig en helhetssyn och trivs med ett arbete där du i perioder får växla upp i arbetstempo men bibehåller saklighet och opartiskhet. Du har god förmåga att prioritera, identifiera och värdera information. Du behöver vara handlingskraftig, noggrann och komma till beslut – som beslutsfattare har du ett stort individuellt ansvar. Detta kräver integritet, en god självinsikt och personligmognad.
Som beslutsfattare har du god samarbetsförmåga, är lyhörd, och har förmåga att lösa konflikter på ett strukturerat sätt. Du är duktig på att kommunicera och trivs med att arbeta och vägleda flera olika yrkesgrupper. I din roll är du alltid professionell och ställer verksamhetens behov först. Du har ett etiskt förhållningssätt som bygger på humanitära värderingar med respekt för den enskilde.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Som en del i urvalsprocessen kan tester samt arbetsprov komma att användas.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Maria Hennix Saurén, 076-142 64 58, maria.hennix-sauren@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Monika Gråhammar, 072–5118829, monika.grahammar@polisen.se
Mariam Khashan, mariam-dawod.khashan@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via 11414
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningsbenämning: Handläggare eller polisassistent
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: 3-skift
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Beslutsfattare
Övrigt: Finns ingen möjlighet till hemarbete
Ansök genom att bifoga ditt CV och besvara urvalsfrågorna i din ansökan. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
- Har du juristexamen, polisexamen eller annan likvärdig akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant? Om ja, vilken utbildning?
- Har du flera års erfarenhet av juridiskt arbete som krävt kvalificerade rättsliga bedömningar och där förankring i lag och praxis varit en del av det dagliga arbetet? Om ja, beskriv din erfarenhet.
- Har du erfarenhet av att orientera dig i svenska rättskällor och även EU-rätten? Om ja, beskriv din erfarenhet.
- Har du erfarenhet av myndighetsarbete och goda kunskaper i förvaltningsrätt? Om ja, beskriv din erfarenhet.
- Har du förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska? Ja eller nej?
- Har du goda kunskaper i engelska? Ja eller nej?
- Har du svenskt medborgarskap? Ja eller nej?
- Har du förståelse för de lagar som styr polisens verksamhet exempelvis polislagen, brottsbalken och rättegångsbalken? Om ja, vilken/vilka lagar?
- Har du erfarenhet av att arbeta med frågor som rör migrations- och utlänningslagstiftning, asyl- och tillståndsrätt? Om ja, beskriv din erfarenhet.
- Har du erfarenhet av ärendehantering vid Migrationsverket eller Polismyndigheten? Om ja, beskriv din erfarenhet.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 10/11–2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A666.808/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.