Servicerådgivare
- Organisation
- Ekonomiavdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 01 oktober 2025
- Ansök senast
- 20 oktober 2025
- Referensnummer
- A597.221/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Till vårt team söker vi nu en Servicerådgivare. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Fordonsenheten ingår i Polismyndighetens ekonomiavdelning som har i uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler, fordon, material och utrustning. Fordonsenheten har nationellt ansvar för Polismyndighetens Fordonsförsörjning, interna trafiksäkerheten och Fordonsservice.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra till en samhällsviktig funktion samtidigt som du får en ledarroll inom fordonshantering? Vi söker nu en servicerådgivare som tar ett administrativt och operativt ansvar för vår fordonsverksamhet. I rollen kommer du bistå de egna internverkstäderna samt i vissa fall regionernas interna servicepersonal med arbetsfördelning. Du är spindeln i nätet med många kontaktytor, där du leder och fördelar arbetet för våra fordonstekniker. Du har ansvar för den dagliga driften och planeringen och ser till att arbetet flyter på smidigt, ofta i högt tempo med flera parallella uppgifter igång samtidigt.
Rollen har ett nationellt fokus vilket innebär att du kommer att arbeta nära våra verkstäder runt om i landet och ibland även resa till andra orter. Du har en nyckelroll i att samordna och driva det dagliga arbetet framåt men också i att utveckla strukturer och rutiner tillsammans med andra funktioner inom myndigheten.
I rollen ingår bland annat att:
- Leda, fördela och planera arbete för fordonstekniker
- Hålla i dagliga möten och se till att arbetet flyter på
- Besvara frågor i den dagliga driften
- Samverka med andra avdelningar inom Polismyndigheten
- Offert- och fakturagranskning av externa leverantörer
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Gymnasial-, och/eller eftergymnasial utbildning inom fordonsområdet, alternativt motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig för tjänsten
- Minst 2 års erfarenhet som servicerådgivare eller motsvarande roll i närtid på auktoriserad verkstad
- Erfarenhet av att arbetsleda fordonstekniker
- Mycket god vana av arbete i MS Office; Excel, Word och Outlook
- Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
- Svenskt utfärdat körkort B
- Svenskt medborgarskap
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
- Relevant erfarenhet av arbete som fordonstekniker
- Erfarenhet av att hantera garantiärenden mot generalagent och skadeärenden mot försäkringsbolag
- Erfarenhet av arbete med däckmaskiner
- Erfarenhet av att ta fram och beställa reservdelar samt inleverera och fördela dessa
- Svenskt utfärdat BE alt. C / CE-körkort
- Relevant erfarenhet av faktura- och offerthantering samt attestering
I rollen som servicerådgivare förutsätts det att du är noggrann, ansvarstagande och självständig. Du bör även kunna vara flexibel, med en mycket god servicekänsla och samarbetsförmåga. Då rollen innebär flera kontaktytor är det av stor viktigt att du är tydlig i din kommunikation.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Undrar du något om rekryteringsprocessen eller uppdraget kontakta ansvarig HR-konsult: Sanna H Dahlstedt, sanna.hawborn-dahlstedt@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Fordonstekniker
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
- Har du gymnasial-, och/eller eftergymnasial utbildning inom fordonsområdet, alternativt motsvarande erfarenhet? Om ja, beskriv.
- Har du minst 2 års aktuell erfarenhet som servicerådgivare eller motsvarande roll på auktoriserad verkstad? Om ja, beskriv.
- Har du erfarenhet av att arbetsleda fordonstekniker? Om ja, beskriv.
- Har du mycket god vana av arbete i MS Office; Excel, Word och Outlook? Om ja, beskriv.
- Har du mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift? Ja/Nej.
- Har du svenskt utfärdat körkort B?
- Har du svenskt medborgarskap? Ja/Nej.
- Har du erfarenhet av arbete som fordonstekniker? Om ja, beskriv.
- Har du erfarenhet av att hantera garantiärenden mot generalagent och skadeärenden mot försäkringsbolag? Om ja, beskriv.
- Har du erfarenhet av arbete med däckmaskiner? Om ja, beskriv.
- Har du erfarenhet av att ta fram och beställa reservdelar samt inleverera och fördela dessa? Om ja, beskriv.
- Har du svenskt utfärdat BE alt. C/CE-körkort? Ja/Nej.
- Har du erfarenhet av faktura- och offerthantering samt attestering? Om ja, beskriv.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 20 oktober 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A597.221/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.