Sök Mina sidor

Kravanalytiker/UX – designer

Organisation
It-avdelningen
Kommun
Göteborg
Län
Västra Götalands län
Utlyst
25 september 2025
Ansök senast
02 oktober 2025
Referensnummer
A590.529/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Som anställd på It-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och har en möjlighet att göra skillnad på riktigt!

It-avdelningen består av ca 1300 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss deltar och ansvarar varje grupp för hela sin produktlivscykel – från idé till implementation och vidareutveckling. En arbetsdag kan därför innehålla allt ifrån att du deltar i workshops om ny funktionalitet till att du utvecklar nya applikationer, underhåller designsystem eller bidrar till att lösa kritiska säkerhetsproblem.

Vårt kontor är beläget i centrala Göteborg där vi erbjuder både flexibelt kontor och flexibla arbetstider. För närvarande finns det även möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.

Arbetsbeskrivning

Som kravanalytiker/UX-designer hos oss kommer du ingå i ett tvärfunktionellt SCRUM team som tillsammans utvecklar och förvaltar Polismyndighetens webbplatser, exempelvis polisen.se, och e-tjänster. Du förväntas analysera, strukturera och samordna uppdrag för att tillsammans med gruppen leverera tillgängliga, högkvalitativa lösningar. Rollen omfattar en variation av arbetsuppgifter, där en stor del innebär nära samarbete med systemutvecklare och ett flertal intressenter. Resor inom Sverige förekommer i tjänsten.

Exempel på arbetsuppgifter: 

  • Samordna och strukturera arbetet i dina utvecklingsuppdrag
  • Genomföra behovsanalyser
  • Ta fram, testa och utvärdera prototyper
  • Hålla i workshops samt designsprintar
  • Dokumentera resultat i kravspecifikationer, user stories, prototyper m.m
  • Samarbeta internt inom Polisen och även externt med våra olika målgrupper

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Eftergymnasial utbildning inom it eller motsvarande erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
  • Flerårig erfarenhet av att arbeta som kravanalytiker/ UX-designer i närtid som Polismyndigheten bedömer relevant
  • Arbetsvana att planera och genomföra användarcentrerad behovsinsamling
  • Arbetslivserfarenhet inom agila arbetsmetoder
  • Erfarenhet av att samarbeta och kommunicera med olika intressenter
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
  • Svenskt medborgarskap 

Det är meriterande om du har:

  • Kunskap om Web Content Accessibility Guidelines och tillgänglighet i digitala produkter
  • Arbetat som webb- eller systemutvecklare
  • Arbetat systematiskt med testning
  • Erfarenhet av prototypverktyg
  • Kunskap inom UI/digital grafisk design

Personliga egenskaper
Du behöver ha en analytisk förmåga, vara ansvarstagande, lösningsfokuserad och ha ett starkt driv. Du vill hela tiden arbeta för att vi tillsammans kontinuerligt levererar så bra lösningar som möjligt. Du är en lagspelare som har lätt för att samarbeta och är kommunikativ och kan hantera många kontaktytor. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har en god förmåga att bryta ner komplexa uppgifter.

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 070 442 40 16

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Hanna Bergquist, hanna.bergquist@polisen.se 

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se 

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Arbetsort: Göteborg

Arbetstid: Heltid, flexibel arbetstid 

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Kravanalytiker 

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:

  • Har du eftergymnasial utbildning inom it eller motsvarande erfarenhet?  Om ja, berätta kort om din utbildning alternativt motsvarade erfarenhet
  • Har du flerårig erfarenhet av att arbeta som kravanalytiker/ UX-designer? Om ja, beskriv kort din erfarenhet inom området
  • Har du arbetsvana att planera och genomföra användarcentrerad behovsinsamling? JA/NEJ. Om JA, berätta kort om din erfarenhet
  •  Har du arbetslivserfarenhet inom agila arbetsmetoder?
  • Har du erfarenhet av att samarbeta och kommunicera med olika intressenter?  Om ja, beskriv på vilket sätt.
  • Har du kunskap om Web Content Accessibility Guidelines och tillgänglighet i digitala produkter? Om ja, berätta hur du förvärvat din kunskap
  • Har du arbetat som webb- eller systemutvecklare?
  • Har du arbetat systematiskt med testning? 
  • Har du kunskap inom UI/digital grafisk design? 
  • Har du mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift? 
  • Har du svenskt medborgarskap? 

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 2/10 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A590.529/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

#LI-Hybrid