Sök

Handläggare till Regionledningscentralen

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

11 november 2024

Ansök senast

25 november 2024

Referensnummer

A668.951/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Operativa enheten
Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta görs genom att utveckla och tillhandahålla specialistförmåga som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i region Stockholm.

Regionledningscentral (RLC)
Regionledningscentralen i region Stockholm ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela regionen och är en sektion vid operativa enheten. Arbetsplatsen består bland annat av RLC-operatörer, RLC- befäl, vakthavande befäl och regionala insatsledare. På regionledningscentralen hanteras, bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop. Verksamheten vid regionledningscentralen präglas av ett tydligt medborgarperspektiv där regionledningscentralen ska upprätthålla en mycket hög tillgänglighet i ärenden som kräver omedelbara eller skyndsamma polisingripanden och en hög tillgänglighet i övriga ärenden.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare på RLC arbetar du i huvudsak med administration kring diverse operativa frågor. Det kan tex handla om att inhämta information och ge svar på inkomna frågeställningar och bereda vissa ärenden på sektionen innan beslut fattas av sektionsledningen.  Du stöttar hela sektionen och arbetet kan även omfatta strategiska uppdrag från ledningsgruppen samt handlägga och besvara remisser. Du kommer arbeta tillsammans med ett antal andra handläggare och samordnare inom olika verksamhetsområden men ansvarar själv för de frågor som rör RLC kansliet.  Du kommer att utgöra ett värdefullt stöd till ledningsgruppen och du kommer även att ha direktkontakt med såväl medarbetare som chefer, vilket ställer krav på en god servicekänsla.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:

  •  Ansvara för sektionens funktionsbrevlåda
  • Beredning av ärenden, frågor och inventeringsuppdrag som inkommer till kansliet.
  • Inhämta information, sammanställa och vidareförmedla dessa
  • Med stöd i villkorsavtalen fatta beslut om vilka åtgärder som ska tillämpas 
  • Övrigt verksamhetsstöd och administration förekommande i kansliverksamheten.
  • Löne- och personaladministration

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Gymnasieexamen, alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig för rollen
  • Aktuell och relevant erfarenhet av att ha arbetat som handläggare med liknande arbetsuppgifter
  • Mycket god datorvana, särskilt avseende Officepaketet
  • God kommunikationsförmåga och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska 

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Akademisk utbildning inom beteendevetenskap, personalvetenskap, ekonomi, juridik eller liknande.
  • Erfarenhet av arbete som administrativ handläggare inom myndigheten eller annan myndighet
  • Erfarenhet av att ha arbetet i planerings- och lönesystem
  • God kännedom samt tillämpning av arbetstidsavtal

Personliga egenskaper

Du har en god struktur där du i ditt dagliga arbete kan planera och organisera ditt arbete väl. Som person är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att leverera lösningar. Du är flexibel, kan omprioritera arbetsuppgifter och har lätt för att anpassa dig till omgivningen. Du arbetar självständigt och driver dina frågor vidare själv. Vidare ser du till helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Då uppdraget innebär samarbete med olika verksamheter och funktioner ska du trivas med att arbeta med andra och ha ett kommunikativt och pedagogiskt förhållningsätt. Du kommer att ha kontakt med både medarbetare och chefer inom sektionen, vilket ställer krav på en god kommunikationsförmåga. Du har förmågan att vilja förändra och utveckla både dig själv och verksamheten du arbetar i.

Vi kommer att lägga stort vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Sara Kraft, 073-056 99 96 Sara.kraft@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Frida Ekervhén, frida.ekervhen@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via växeln på 114 14.

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidare
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Arbetstid: Veckplanerad arbetstid 5:2, med flex.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät (pdf, 196 kB) via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 25/11 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A668.951/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vad tycker du om polisens webbplats?

Vad tycker du om polisens webbplats?

Hjälp oss bli bättre genom att svara på våra frågor. Undersökningen genomförs av Web Service Award (WSA) och tar några minuter.

Ja, jag vill svara nu hos WSA

Answer in english

Använd inte enkäten för tips, anmälan eller personliga ärenden.

Så hanterar vi ditt svar