Sök

Handläggare, SPOC, Internationella sektionen, Noa, Malmö

Vill du vara med och arbeta med internationell kommunikation? Gillar du att arbeta händelsestyrt, har du ett stort servicefokus, intresse för omvärlden och den internationella arenan? Då har du möjligheten nu.

Organisation

Polisregion Syd

Kommun

Malmö

Län

Skåne län

Utlyst

14 oktober 2024

Ansök senast

28 oktober 2024

Referensnummer

A613.449/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Internationella sektionen, Noa söker nu ett flertal handläggare till 24/7 verksamheten för både tillsvidareplacering samt vikariat på minst 1 år.

Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser. Vi är cirka 2 000 medarbetare som verkar på ett flertal orter i hela landet.

Internationella enheten ansvarar för de internationella samarbeten som svenska rättsvårdande myndigheter är involverade i på både strategisk och operativ nivå. Till exempel ansvarar enheten för internationellt informationsutbyte, internationell samordning och EU-samordning samt utlandsstyrkan och de internationella utvecklingsprojekten.

Internationella sektionens huvudansvar är att vara Sveriges kontaktpunkt för informationsutbyte dygnet runt i de officiella kommunikationskanalerna som skapats inom ramen för Interpol med 196 medlemsländer, Schengen och Europol inom Europeiska unionen samt de nordiska polis- och tullsambandsmännen i ett trettiotal länder runt om i världen.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare vid SPOC (Single Point of Operational Contact - desken för internationellt polisärt samarbete) fungerar du som länk för informationsutbyte mellan svenska och utländska brottsbekämpande myndigheter. Din uppgift är att hitta den bästa avsättningsytan för informationen som kommer från våra utländska samarbetspartners samt att förmedla information från svenska brottsbekämpande myndigheter till dess motsvarigheter i utlandet. I rollen ingår att identifiera om det finns behov av en fördjupad internationell handläggning i det aktuella ärendet.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

  • Bedöma, skapa och besvara frågeställningar till och från utländska brottsbekämpande myndigheter med hjälp av befintliga polisiära samarbetskanaler
  • Bedöma, hantera och samordna underrättelsevärd information som inkommer till Polismyndigheten
  • Bearbeta, skapa och hantera information som rör svenska och utländska internationella efterlysningar
  • Bistå i ärenden som rör internationell rättslig hjälp i brottmål, arresteringsorder och utlämningar
  • Samarbeta med externa samarbetspartners som t.ex. åklagare och Kriminalvården i internationella ärenden
  • Bistå svenska och utländska brottsbekämpande myndigheter med råd och anvisningar
  • Bidra till och ta ansvar för att kontinuerligt utveckla och effektivisera Polismyndighetens förmåga att använda de internationella samarbetskanalerna.

Verksamheten bedrivs dygnet runt, i kontorslandskap, med en varierad personalstyrka under kvällar, nätter och helger.

För att kunna arbeta i de internationella samarbetskanalerna kommer du i samband med anställningen genomgå en intern utbildning under ett antal månader där teori varvas med praktik. Utbildningen hålls delvis i Stockholm delvis på distans. Anställningen ger möjlighet till kompetensutveckling både inom sektionens olika verksamhetsområden samt behörighet för poliser att söka en inspektörstjänst som SPOC-befäl. Som medarbetare på Internationella sektionen kan du vid behov tas i anspråk för andra arbetsuppgifter inom Internationella enhetens verksamhetsområde.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Utbildning till polis enligt Förordning (2014:1105) och/eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant alternativt relevant arbetslivserfarenhet från Polismyndigheten eller annan brottsbekämpande myndighet. 
  • Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska (språktest genomförs i samband med tillsättning).
  • Goda IT-kunskaper, yrkesmässig vana att arbeta i skiftande IT-system.
  • Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet inom utredningsverksamhet, gärna från brottsbekämpande verksamhet.
  • Erfarenhet inom underrättelseverksamhet, gärna från brottsbekämpande verksamhet.
  • Arbetslivserfarenhet av att ha hanterat och bearbetat stora mängder information.
  • Erfarenhet av att arbeta i ett 24/7 flöde.
  • Intresse för omvärlds- och samhällsfrågor.
  • Ytterligare språkkunskaper.
  • Bred kunskap av polismyndigheten och dess olika funktioner och deras uppgifter.
  • Erfarenhet av polisarbete i yttre tjänst.

Personliga egenskaper

Du måste ha god förmåga att fatta egna beslut, prioritera och ta egna initiativ. Du har en inre trygghet är utåtriktad och nyfiken. Vidare har du god förmåga att arbeta omväxlande såväl självständigt som i grupp och stundtals i ett högt tempo. Du ska vara uthållig, prestigelös och serviceinriktad. Stor vikt läggs vid flexibilitet samt viljan att lära sig nya arbetsuppgifter och metoder efter verksamhetens behov samt intresse för att utveckla Polismyndighetens informationsflöde med internationell koppling.

Vi söker dig som trivs med mycket eget ansvar och som värdesätter ett arbete präglat av förtroende och transparens.

Då rollen innebär många externa kontakter och arbetet utförs i grupp kommer vi lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Tim Hägg, 010 - 563 01 21 eller Petra Lundén 072-218 67 90.


Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Tina, tfn 010 -563 64 47 

Fackliga företrädare

SACO, Polisens växel 114 14

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 387 10

Fackförbundet ST, Polisens växel 114 14

Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 166 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader samt tidsbegränsad anställning (vikariat) på ca 1 år med möjlighet till förlängning.

Arbetsort: Malmö (Toftanäs).

Arbetstid: Periodplanerad arbetstid, tjänstgöring i 24/7-verksamhet

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Handläggare

 

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. 

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. 

 

Urvalsfrågor att besvara:  

  1. Är du intresserad av tillsvidareanställning och/eller vikariat?
  2. Beskriv din utbildning som är relevant för tjänsten (ange utbildning, lärosäte, examensår).
  3. Har du arbetslivserfarenhet från Polismyndigheten eller annan brottsbekämpande myndighet? Beskriv! (arbetsgivare, funktion, antal år).
  4. Beskriv dina muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.
  5. Beskriv dina muntliga och skriftliga kunskaper i engelska.
  6. Beskriv dina IT-kunskaper. Ge exempel på IT-system du arbetar/arbetat i, nivå).
  7. Har du svenskt medborgarskap?
  8. Har du erfarenhet av utredningsverksamhet? Om ja, beskriv! Arbetsgivare, funktion, antal år).
  9. Har du erfarenhet av underrättelseverksamhet. Om ja, beskriv! Arbetsgivare, funktion, antal år).
  10. Har du arbetslivserfarenhet av att hantera och bearbeta stora mängder information? (Beskriv kort vilken typ av information).
  11. Har du erfarenhet av att arbeta i ett 24/7 flöde? Om ja, beskriv! Arbetsgivare, antal år).
  12. Beskriv kort ditt intresse för omvärlds- och samhällsfrågor.
  13. Har du övriga språkkunskaper utöver svenska och engelska? (Om ja, vilka språk, nivå).
  14. Har du erfarenhet av polisarbete i yttre tjänst? (Om ja, beskriv kort funktion, antal år).

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Välkommen med din ansökan i form av CV och bifogat dokument med besvarade urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 28/10 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A613.449/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post