Sök Mina sidor

Handläggare till lokala samordningscentralen, Gränspolisenheten

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

29 april 2025

Ansök senast

14 maj 2025

Referensnummer

A263.713/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Gränspolisenheten är en regional sektion inom operativa enheten vid region Stockholm som arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller, verkställigheter av beslut om avvisning och utvisning, spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen samt gränsöverskridande internationell grov organiserad brottslighet inom Stockholms län och Gotland. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter vad gäller bland annat gränspolisfrågor, underrättelser och efterlysningar.

Gränskontrollsektionen ansvarar för gränskontroll och inre utlänningskontroller i region Stockholms hamnar. Utöver gränskontrollverksamheten utreder sektionen brott kopplade till internationella brottsnätverk i regionen

Arbetsbeskrivning

Som handläggare på LCC (lokala samordningscentralen) kommer du tillsammans med dina kollegor systematiskt och strukturerat samla in data och information för att sammanställa lokala situationsbilder kopplat till ärenden och händelser i verksamheten. Du kommer ansvara för att den lokala verksamheten levererar de underlag som behövs för att kunna rapportera till den regionala verksamheten samt för att det ska kunna genomföras hot- och riskbedömningar.

  • Samla in och strukturera data från verksamheten
  • Bidra i arbetet med sårbarhetsanalyser (Vulnerability Assessment)
  • Representera verksamheten i olika forum både lokalt och regionalt
  • Underhålla relevanta nätverk inom området
  • Kan komma att hantera funktionslådan och vara ansvarig för denna. 
  • Ha viss samverkan med andra aktörer både externt och internt.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • En akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som arbetsgivaren bedömer jämförbar.
  • Minst 1 års, arbetslivserfarenhet av analytiska arbetsuppgifter så som att samla in data och information och samanställda dessa som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • Mycket goda muntlig och skriftliga kunskaper i svenska och engelska.
  • God vana och erfarenhet av arbete i Microsoft Officepaketen, framförallt Excel.
  • Fullgott färgseende (intyg (pdf, 173 kB)krävs inför en eventuell intervju)
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av risk- och sårbarhetsanalyser
  • Erfarenhet av gränspolisverksamhet, migrationsfrågor eller internationell verksamhet som arbetsgivaren bedömer som relevant.
  • B-körkort

Personliga egenskaper 

Vi söker dig som har en analytisk förmåga och trivs med att analysera information och se sammanband. Du driver själv dina arbetsuppgifter framåt och gör det på ett strukturerat och noggrant sätt. Dina arbetsuppgifter håller en hög kvalité och du är observant för att undvika avvikelser. Du har en vana av att genomföra presentationer och anpassa ditt budskap efter målgrupp, såväl muntligt som skriftligt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 
Amina Kapetanovic, 070-229 31 47
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Elin Levin, elin.levin@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningsbenämning: Handläggare/Polisassistent
Arbetsort: Stockholm, Frihamnen
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 5:2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.

  •  Har du en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som arbetsgivaren bedömer jämförbar?
  • Har du minst 1 års, arbetslivserfarenhet av analytiska arbetsuppgifter så som att samla in data och information och samanställda? Om ja, vänligen utveckla
  • Har du mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift?
  • Hur skulle du bedöma din datorvana och Officepaket kunskaper i Microsoft Excel
  • Har du svenskt medborgarskap?
  • Kommer du vid en intervju kunna visa intyg på fullgott färgseende? (Intyget som ska fyllas i kommer att skickas till dig i förhand vid en eventuell intervju)
  • Har du erfarenhet av risk- och sårbarhetsanalyser? Om ja, vänligen utveckla
  • Har du erfarenhet av gränspolisverksamhet, migrationsfrågor eller internationell verksamhet? Om ja, vänligen utveckla
  • Har du B-körkort?

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 14/05 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A263.713/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter påhttps://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post