Inköpsanalytiker som vill göra skillnad på riktigt
It-avdelningen
KommunStockholm
LänStockholms län
Utlyst28 april 2025
Ansök senast12 maj 2025
ReferensnummerA267.196/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Till vår grupp Inköp och avtal söker vi nu en inköpsanalytiker som är engagerad, prestigelös och serviceminded. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
IT-inköp ansvarar för Polismyndighetens inköpsverksamhet inom IT-området samt juridisk expertkompetens inom relevanta rättsområden. IT-inköp har en drivande och proaktiv roll när det gäller att förse polisorganisationen med IT-lösningar.
I dagsläget består IT-avdelningen av drygt 1 300 medarbetare som tillsammans sköter drift, säkerhet, utveckling, underhåll och inköp av IT-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor och upphandlingar med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU.
Inom Polismyndigheten köper vi årligen produkter och tjänster inom IT-området för mer än 3 miljarder kronor vilket uppgår till närmare 35% av myndighetens totala inköpsvolym.
Sektionen IT-inköp består av ca 25 personer fördelade på tre grupper med uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess inom IT-området och för att vidare utveckla metoder, kompetens och arbetssätt avseende strategiskt inköp.
Information om våra förmåner finner du här https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu dig som vill arbeta som inköpsanalytiker i en spännande och strategisk roll. I arbetet kommer du att arbeta tvärfunktionellt i nära samarbete med både medarbetare inom den egna sektionen men även med ledning, specialister och produktägare inom IT-verksamheten. I rollen kommer du både arbeta individuellt under eget ansvar och arbeta i grupp. Rollen kräver att du drivs av och är duktig på att bearbeta siffror och stora datamängder och vill vara med och utveckla funktionen vidare. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån såväl
begränsad som komplex information. Du har en fallenhet för att presentera information så väl muntligt som skriftligt och god förmåga att förklara det du vill för olika målgrupper och ur olika perspektiv.
Som inköpsanalytiker hos oss innebär det bland annat att du:
- upprättar och bistår ledning, kategoriteam och övriga intressenter med strategiska analyser av såväl inköpsvolymer, inköpsmönster, ekonomisk analys av leverantör samt annan analys
- utvecklar metoder, processer och verktyg för analyser för uppföljning av upphandlings- och inköpsarbete
- stöttar kategoriteam i specifik inköpsanalys inom etablerade och planerade kategorier
- stöttar och utbildar i metod för inköpsanalys
- aktivt arbetar med avtalsuppföljning och leverantörsutveckling
- kategoriserar genomförda inköp samt ansvarar för de verktyg du har till din hjälp för att visualisera genomförd kategorisering
- bistår i uppföljning av effekterna av kategoriernas strategier
- vägleder och ger service i frågor om inköp till produktägare och andra intressenter
- identifierar och driver förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- utbildning inom ekonomi, logistik, inköp eller annan motsvarande utbildning/erfarenhet som Polismyndigheten bedömer relevant för arbetsuppgifterna
- flerårig erfarenhet från att ha arbetat som inköpsanalytiker, inköpsansvarig, upphandlare, avtals- eller inköpscontroller alternativt annan roll som Polismyndigheten bedömer likvärdig
- mångårig erfarenhet av att bearbeta och analysera stora datamängder i Excel, Access, Power BI eller motsvarande system med förståelse för hur olika affärs-och analyssystem samverkar
- erfarenhet av arbete med hela inköpsprocessen, från att behov uppstår till att avtal avslutas
- god förmåga att omsätta komplexa numeriska analyser till lättförståeliga presentationer
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska
- svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- erfarenhet av offentlig sektor, LOU och LUFS
- kunskap om – samt erfarenhet av avtalsuppföljning och leverantörsutveckling
- erfarenhet av MS Dynamics ekonomi och/eller inköpsmodul
- vana att driva verksamhetsutveckling och förändringsarbete
Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på personliga egenskaper som innebär att du behöver vara analytisk, kreativ, processorienterad, initiativrik och drivande i uppdragen samt känna dig trygg i situationer som kräver hög integritet. Du förväntas även ha en förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor samtidigt som du är öppen för att stödja kollegor inom närliggande arbetsområden. Vi tror vidare att du har sinne för ordning och reda samt förmåga att prioritera då arbetsbelastning och tempo stundvis är högt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn 010-564 18 15
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Kimberly Uvelid, kimberly.uvelid@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Inköpare
Ansök genom att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
Urvalsfrågor:
- Har du utbildning inom ekonomi, logistik, inköp eller annan motsvarande utbildning/erfarenhet som Polismyndigheten bedömer relevant för arbetsuppgifterna? (ja/nej, om ja beskriv kort)
- Har du flerårig erfarenhet från att ha arbetat som inköpsanalytiker, inköpsansvarig, upphandlare, avtals- eller inköpscontroller alternativt annan roll som Polismyndigheten bedömer likvärdig? (ja/nej, om ja beskriv kort)
- Har du erfarenhet av att bearbeta och analysera stora datamängder i Excel, Access, Power BI eller motsvarande system med förståelse för hur olika affärs-och analyssystem samverkar? (ja/nej, om ja beskriv kort)
- Har du erfarenhet av arbete med hela inköpsprocessen, från att behov uppstår till att avtal avslutas? (ja/nej, om ja beskriv kort)
- Har du god förmåga att omsätta komplexa numeriska analyser till lättförståeliga presentationer (ja/nej)
- Har du god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska (ja/nej)
- Har du svenskt medborgarskap? (ja/nej)
- Har du erfarenhet av offentlig sektor, LOU och LUFS? (ja/nej, om ja beskriv kort)
- Har du kunskap om – samt erfarenhet av avtalsuppföljning och leverantörsutveckling? (ja/nej, om ja beskriv kort)
- Har du erfarenhet av MS Dynamics ekonomi och/eller inköpsmodul? (ja/nej, om ja beskriv kort)
- Har du vana att driva verksamhetsutveckling och förändringsarbete? (ja/nej, om ja beskriv kort)
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 12 maj 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A267.196/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!