Sekretesshandläggare med juridisk kompetens
Serviceavdelningen
KommunStockholm
LänStockholms län
Utlyst28 april 2025
Ansök senast12 maj 2025
ReferensnummerA267.342/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Nu har du möjlighet att söka tjänsten som sekretesshandläggare vid nationellt arkiv. Det här är en möjlighet för såväl en jurist som arbetat några år som dig som håller på att slutföra din juristutbildning. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Serviceavdelningen bildades formellt den 27 januari 2025 med uppdraget att stärka polisens möte med medborgarna genom att samla verksamheter och nationellt ansvar under en avdelning. Avdelningen kommer att ha ca 720 medarbetare i hela landet, leds av avdelningschef och består organisatoriskt av tre enheter och ett avdelningskansli.
Avdelningen ansvarar för att stärka polisens möte med medborgarna och deras behov av service. Vi ska också arbeta med medborgarnära ärenden och externa kanaler samt fortsätta driva digital utveckling för att lyckas. Serviceavdelningen har även ansvar för myndighetens informationshantering och är en del i det brottsbekämpande uppdraget. Avdelningen har både verksamhetsansvar och nationellt ansvar inom olika områden samt ansvar för att utveckla och följa upp dessa.
Informationsförvaltningsenheten ansvarar för funktioner och verksamheter som har informationen i centrum och vars mål handlar om att ha en god hantering av all verksamhetsinformation som uppstår inom myndigheten. Informationsförvaltningsenheten ansvarar även för att styra, stödja, utveckla och följa upp verksamheten inom områdena diarieföring, arkiv, utlämning allmän handling och myndighetens skriftliga försändelser. Vidare ansvarar vi för den frivilliga indrivningen av utfärdade böter och strafförelägganden samt svarar för registervård av ett antal lagföringssystem såsom misstankeregistret och belastningsregistret, med tillhörande registerutdrag till allmänheten. Tjänsten som sekretesshandläggare är placerad vid arkivsektionen inom informationsförvaltningsenheten.
Arbetsbeskrivning
Arbetet består i huvudsak av att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Höga krav ställs på kvaliteten på utförda prövningar och att arbeta för enhetliga bedömningar. Uppdraget omfattar både tjänstemannaprövningar och att fatta myndighetsbeslut. Även andra arbetsuppgifter kopplade till arkivsektionens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter.
Arbetet utförs i nära samarbete med övriga sekretesshandläggare och du kommer ingå i en välfungerande grupp med kunniga och hjälpsamma kollegor. Arkivbeståndet består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1965 och framåt.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Juris kandidatexamen eller juristexamen alternativt pågående juristutbildning där arbetsgivaren bedömer att man har fullgod utbildningsnivå och erfarenhet
- Goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess samt annan central lagstiftning för offentlig förvaltning
- Vana att genomföra juridiska analyser som arbetsgivaren bedömer relevant
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- Svenskt medborgarskap
Vi ser det som meriterande om du också har:
- Arbetslivserfarenhet, i närtid, av att ha arbetat med sekretessprövningar och handläggning av ärenden enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)
- God kompetens och erfarenhet att handlägga och fatta beslut i ärenden hos myndighet eller annan offentlig förvaltning
Personliga egenskaper:
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Annika Berglund Basilier, annika.berglund-basilier@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Hanna Bergquist, hanna.bergquist@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sekretesshandläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
- Har du juris kandidatexamen eller juristexamen alternativt pågående juristutbildning?
- Har du goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess samt annan central lagstiftning för offentlig förvaltning? Om ja, beskriv kort din kompetens inom området.
- Har du vana att genomföra juridiska analyser? Om ja, berätta på vilket sätt.
- Har du i närtid arbetat med sekretessprövningar och handläggning av ärenden enligt offentlighets- och sekretesslagen? Om ja, berätta kort i vilken omfattning samt när i tid.
- Har du god kompetens och erfarenhet att handlägga och fatta beslut i ärenden hos myndighet eller annan offentlig förvaltning? Om ja, beskriv kort din erfarenhet inom området.
- Har du god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal samt skift?
- Har du svenskt medborgarskap?
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 12 maj 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A267.342/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.