Biträdande sektionschef till Avdelningskansliet vid IT-avdelning
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
- Organisation
- It-avdelningen
- Kommun
- Botkyrka, Danderyd, Ekerö, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Nykvarn, Nynäshamn, Österåker, Salem, Sigtuna, Södertälje, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Tyresö, Upplands väsby, Upplands-bro, Vallentuna, Värmdö, Vaxholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 28 november 2025
- Ansök senast
- 11 december 2025
- Referensnummer
- A751.824/2025
Arbetsplatsbeskrivning
IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten.
Avdelningskansliet (Kansliet) på IT-avdelningen består av tre grupperingar som på olika sätt stöttar hela IT-avdelningens verksamhet på ett proaktivt sätt. Kansliet ansvarar med ca 35 medarbetare för analys och uppföljning, employer branding och medarbetarresan samt att den operativa verksamheten vad gäller administration, beredning och interna rutiner är effektiv och optimerad. Framåt arbetar Kansliet för att ta ytterligare kliv mot att bli en strategisk proaktiv funktion och kansliledningen leder förändringsresan framåt.
Arbetsbeskrivning
Uppdraget som biträdande sektionschef för Avdelningskansliet IT
Som biträdande sektionschef för avdelningskansliet rapporterar du till kanslichefen samt ingår i kansliets ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Vidare är biträdande sektionschefens fokus att arbeta med övergripande utveckling på avdelningen. Du har särskilt ansvar för att leda kansliets och avdelningens förändringsresa i linje med den nya strategi som har satts upp och har självklart ansvar för uppföljning av resultaten.
Utöver egna ansvarsområden arbetar den biträdande sektionschefen tätt med kanslichefen och har med god förståelse för dennes arbete förmåga att träda in i kanslichefsrollen vid behov. Tillsammans verkar ni för att avdelningskansliet är en strategiskt samordnande funktion på IT-avdelningen.
Som biträdande sektionschef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
· minst två års erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer
· ett par års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
· erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten
· ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum
· för funktionen relevant akademisk examen och/eller eftergymnasial utbildning
· svenskt medborgarskap
· erfarenhet av förvaltning och/eller administrativa roller inom offentlig verksamhet
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
· minst ett års erfarenhet av att driva och leda genom andra chefer eller arbetsledare
· erfarenhet av verksamhetsövergripande utvecklings- och förändringsarbete
· erfarenhet av arbetsledning inom offentlig verksamhet
· erfarenhet av arbete inom IT-verksamhet
· chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
· analys och helhetssyn
· mål och resultat
· utveckling och förändring
· social säkerhet
· muntlig och skriftlig kommunikation
· skapa delaktighet och motivation
Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Kontaktpersoner
Vid frågor kontakta Andreas Bamberg, HR-konsult, på andreas.bamberg@polisen.se, tel. 072-246 20 73 alternativt ledningstöd Sofia Tengdahl på tfn 010-56 39 488 .
Fackliga företrädare
Saco-S, saco-s.avdelningarna@polisen.se
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
Övrig information
- Anställningsform: Tillsvidareanställning, chefsförordnande på 4 år
- Funktion: Biträdande sektionschef
- Anställningsbenämning: Handläggare/poliskommissarie
- Arbetsort: Stockholm
- Arbetstid: Heltid, förtroendearbetstid
- Tillträde: Enligt överenskommelse
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
- Har du minst 2 års erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer? Om ja, beskriv kortfattat dina roller och ansvar samt ange tidsperioderna.
- Har du ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum?
- Har du för funktionen relevant akademisk examen och/eller eftergymnasial utbildning? Om ja, vilken examen och/eller utbildning har du?
- Har du svenskt medborgarskap?
- Har du du dokuemterad arbetslivserfarenhet av förvaltning och/eller administriva roller inom offentlig verksamhet? om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet.
- Har du minst 1 års erfarenhet av att driva och leda genom andra chefer eller arbetsledare? Om ja, beskriv kortfattat dina roller och ansvar samt ange tidsperioderna.
- Har du erfarenhet av att verksamhetsövergripande utvecklings- och förändringsarbete? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet.
- Har du erfarenhet inom IT-verksamhet? om ja, inom vilka verksamheter?
- Har du genomfört ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå?
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Vid användning av kompletterande bedömningsmetoder såsom tester, arbetsprov eller liknande skrivs även det in under övrigt så att det framgår i annonsen.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.chef@polisen.se senast den 11/12 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A751.824/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.