2:a linjens applikationssupport för Polisens utredningssystem
Är du redo för en större uppgift? Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag dygnet runt.
It-avdelningen
KommunStockholm
LänStockholms län
Utlyst19 februari 2025
Ansök senast05 mars 2025
ReferensnummerA103.389/2025
Arbetsplatsbeskrivning
IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten.
IT-kundservice ger teknisk support till användare både inom och utanför Polismyndigheten och tar emot felanmälan gällande dator-, telefoni- och radioproblem dygnet runt. IT-kundservice ansvarar för hantering av incidenter och problemhantering kopplade till IT-system, administration av behörigheter till polisens IT-system och applikationssupport för merparten av polisens IT-system samt för digital produktion av e-learning inom myndigheten. IT-kundservice beslutar och effektuerar beställningar gällande IT-användarutrustning.
Arbetsbeskrivning
Applikationssupport levererar 2:a linjens IT-support rörande vissa centrala applikationer inom Polismyndigheten.
Ett av våra team har till uppgift att ge IT-support samt vägledning inom utredningsverksamheten.
Du kommer att vara en i teamet som utför arbetsuppgifter som t ex:
- Ge användarstöd till verksamheten (IT-relaterade samt utifrån rättsprocessen)
- Registervård
- Delta i krav-/behovsarbete
- Delta i testarbete
- Framtagande av användarstöd/manualer
- Samverka med verksamheten, produktgrupper samt övriga it-avdelningen
- Samverkan med andra myndigheter
Viktigt för denna tjänst är att man har erfarenhet av att ha arbetat inom utredningsprocessen samt systemet Durtvå. Placeringsort är Stockholm men andra orter kan vara aktuella för rätt kandidat.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- God kunskap om och har arbetat i IT-systemet Durtvå
- God kunskap om Polisens utredningsprocess och arbetssätt så som arbetsgivaren bedömer relevant
- Generell IT-kunskap som arbetsgivare bedömer relevant
- God kunskap om det svenska språket i tal och skrift
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du har arbetat med:
- Andra system inom Polisens utredningsverksamhet (ex Rar, Filip, Samla)
- Pedagogisk utbildning alt. vana av att instruera och utbilda andra
- FU-ledarkunskaper
- Arbete på större myndighet, företrädesvis Polismyndigheten
Personliga egenskaper
Då rollen innebär att du behöver ha omfattande kontakt med både användare och utvecklare krävs det att du har en god samarbetsförmåga och kommunicerar på ett tydligt sätt för att nå en lösning. Samtidigt trivs du med att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Vi ser gärna att du är nyfiken och intresserad av att lära dig mer, samtidigt som du delar med dig av din kunskap i strävan att förbättra våra rutiner och leveranser.
Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Kontaktpersoner
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Peter Persson, peter-p.persson@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Heltid, Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. (pdf, 248 kB)
För att kunna öppna dokumentet med urvalsfrågorna behöver du besöka polisens hemsida för lediga tjänster. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast 5 mars 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A103.389/2025 i mailets ärendemening. Vi önskar dokumenten i formaten .doc, .docx eller .pdf.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.