Sök

Handläggare inom regelefterlevnad av AML-frågor till finanspolisen, Noa

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

04 februari 2025

Ansök senast

19 februari 2025

Referensnummer

A072.335/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vill du vara med att utveckla och effektivisera bekämpningen av penningtvätt och finansiering av terrorism? Vi söker nu en handläggare inom regelefterlevnad av AML-frågor (penningtvätt och finansiering av terrorism) till finanspolissektionen, underrättelseenheten, Noa.

Nationella operativa avdelningens uppgifter och ansvar har bäring på nationell och internationell kommunikation och samordning, nationell och internationell underrättelseverksamhet, utredning av föreskrivna brottstyper eller sällan förekommande brott samt biträde till regionerna. Dessutom ska avdelningen genom omvärldsbevakning och omvärldsanalys ha ansvar för framtagande av lägesbilder avseende brotts- och händelseutveckling nationellt och internationellt samt ha ett tydligt funktions- och processansvar för flera verksamhetsområden.

Underrättelseenhetens huvudsakliga uppdrag är att inhämta, bearbeta, analysera och delge underrättelser till den underrättelseledda polisverksamheten, såväl nationellt som internationellt. Enhetens verksamhet har både en strategisk och en operativ inriktning. 

Finanspolissektionen (finanspolisen) är en del av underrättelseenheten. Finanspolisen präglas av en positiv kultur under stark utveckling i högt tempo. Arbetsområdena penningtvätt och terrorfinansiering är ständigt i fokus och finanspolisen är en av de centrala aktörerna i det arbetet. Arbetsklimatet präglas av engagemang, hjälpsamhet och en vilja att bidra till det övergripande uppdraget.

Arbetsbeskrivning

Inflödet av rapportering från verksamhetsutövare (t.ex. banker, spelbolag och andra aktörer som har en rapporteringsskyldighet enligt penningtvättslagen) är en central del i finanspolisens arbete. Finanspolisen ska ge lämplig återkoppling till verksamhetsutövarna om kvaliteten och effektiviteten på rapporter. Teamet som jobbar med dessa frågor kallas compliance och behöver nu förstärkas med ytterligare en kollega.

Rapporteringssystemet goAML infördes i mars 2020 och används av hundratals verksamhetsutövare. Vi söker nu en medarbetare som ska ge anpassad återkoppling, kravställning och, i viss mån, stöd till verksamhetsutövare som rapporterar i goAML. Du ska granska, bedöma och analysera rapporter om misstänkt penningtvätt, både utifrån datakvalitet och annat typ av innehåll. Grunderna för uppdraget baseras till stor del på de juridiska krav som finns inom AML-området, och även på verksamhetens behov.

Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö där du får en möjlighet att ta ett allt större ansvar över tid i takt med att våra system och behov utvecklas. Gruppen jobbar ständigt med att utveckla arbetssätt och du har möjlighet att vara med att påverka utvecklingen av gruppen på sikt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Ansvara för att strukturerat granska, bedöma, analysera och återkoppla kvaliteten på inkommen information till rapporteringspliktiga verksamhetsutövare.
  • Medverka i analys och återkoppling av innehållet i rapporter kopplat till modus och trender, gällande penningtvätt och finansiering av terrorism, till rapporteringspliktiga verksamhetsutövare.
  • Skapa relevanta informationsunderlag genom uttag ur databaser med hjälp av SQL.
  • I förekommande fall delta i externa möten och seminarier där du informerar och utbildar olika verksamhetsutövare i syfte att höja deras förmåga att identifiera och rapportera misstänkta transaktioner och aktiviteter.
  • Medverka vid samverkansmöten med olika brottsbekämpande myndigheter och tillsynsmyndigheter i syfte att öka deras riskmedvetenhet avseende penningtvätt och finansiering av terrorism.
  • Medverka till en förbättrad inrapportering genom arbete med rutiner, manualer, instruktioner, dokumentation samt att genomföra utbildningar.
  • Delta i metodutvecklingsarbete relaterat till återkopplingsarbetet till verksamhetsutövare.
  • Övriga vanligt förekommande arbetsuppgifter inom gruppens verksamhet.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har: 

  • Akademisk utbildning inom juridik, ekonomi eller statsvetenskap och/eller polisexamen, eller motsvarande erfarenhet som kan bedömas likvärdigt som arbetsgivaren finner relevant.
  • Gedigen erfarenhet av arbete med regelverk och/eller operativt arbete relaterat till penningtvätt och/eller finansiering av terrorism som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • Erfarenhet av hantering av stora informationsmängder.
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
  • Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • Bekväm med att använda olika typer av it-stöd, till exempel Excel eller data i XML-format.
  • Goda kunskaper i SQL.
  • Erfarenhet av att driva förbättringsarbete inom relevant arbetsområde.
  • Erfarenhet av att granska, analysera och sammanställa avvikande transaktioner rörande penningtvätt eller terrorfinansiering.
  • Erfarenhet av underrättelsearbete från någon brottsbekämpande myndighet alternativt tillsynsarbete från någon tillsynsmyndighet inom penningtvättsområdet.
  • Kunskap om goAML.
  • Erfarenhet av samverkan med myndigheter och/eller andra organisationer.

Personliga egenskaper 
Vi söker dig som är strukturerad, analytisk, har ett driv för att uppnå resultat och en vilja att skapa förbättringar inom ditt område. Du är trygg i dina beslut, kommunikativ, lätt att samarbeta med och kan vara en god representant för polismyndigheten i externa möten. Du kan arbeta självständigt och kan se frågor i ett större perspektiv samtidigt som du har sinne för detaljer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Johanna Måhlén, tfn 0730-453488

Har du frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Susanne, tfn 076-353 22 50

Fackliga företrädare

SACO nås via Polisen växel, tfn 114 14
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 387 10
Fackförbundet ST, nås vis Polisen växel, tfn 114 14
Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 166 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex mån
Arbetsort: Stockholm.
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid, 40 h/vecka
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare 

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara nedan urvalsfrågor. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågorna via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 19 februari 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A072.335/2025 i mailets ärendemening. I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor och besvarar kortfattat frågorna. (Alternativt bifoga ett separat dokument (PDF eller Word) med svar på frågorna nedan.) 

  • Har du akademisk utbildning inom juridik, ekonomi eller statsvetenskap och/eller polisexamen, eller motsvarande likvärdig erfarenhet? (ja/nej, om ja beskriv)
  • Har du gedigen erfarenhet av arbete med regelverk och/eller operativt arbete relaterat till penningtvätt och/eller finansiering av terrorism? (ja/nej, om ja beskriv)
  • Har du erfarenhet av hantering av stora informationsmängder? (ja/nej, om ja beskriv)
  • Har du mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift? (ja/nej)
  • Har du svenskt medborgarskap? (ja/nej)
  • Är du bekväm med att använda olika typer av it-stöd, till exempel Excel eller data i XML-format? (ja/nej, om ja beskriv)
  • Har du goda kunskaper i SQL? (ja/nej, om ja beskriv)
  • Har du erfarenhet av att driva förbättringsarbete inom relevant arbetsområde? (ja/nej, om ja beskriv)
  • Har du erfarenhet av att granska, analysera och sammanställa avvikande transaktioner rörande penningtvätt eller terrorfinansiering (ja/nej, om ja beskriv)
  • Har du erfarenhet av underrättelsearbete från någon brottsbekämpande myndighet alternativt tillsynsarbete från någon tillsynsmyndighet inom penningtvättsområdet? (ja/nej, om ja beskriv)
  • Har du kunskap om goAML? (ja/nej, om ja beskriv)
  • Har du erfarenhet av samverkan med myndigheter och/eller andra organisationer? (ja/nej, om ja beskriv)

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Tester kan förekomma i samband med ansökningsprocessen.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.