Analytiker med juridisk inriktning
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
- Organisation
- It-avdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 16 juli 2025
- Ansök senast
- 13 augusti 2025
- Referensnummer
- A368.046/2025
Arbetsplatsbeskrivning
It-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla it-tjänster till hela Polismyndigheten. It-avdelningen en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och it är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. It-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens it och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten.
It-avdelningens kansli tillhandahåller stöd och styrning inom områdena administration, Employer Branding (attrahera och behålla), verksamhetsplanering och uppföljning samt lokalsamordning. Kansliet tillhandahåller även stöd till chefer i processen för avdelningens kompetensförsörjning.
Arbetsbeskrivning
I rollen som analytiker kommer du att arbeta med centrala, strategiska frågor nära it-chef och it-ledning, och vara en adjungerad del av it-ledningsgruppen. Du kommer att ha en viktig roll att utifrån avdelningens riktning tolka behoven och säkerställa goda förutsättningar för it-verksamheten i olika dialoger internt och externt. Du kommer att ha breda kontaktytor inom och utanför avdelningen. Inom avdelningen arbetar du, utöver ledningsgruppen, främst med kollegerna inom gruppen verksamhetsplanering och uppföljning, samt med andra chefer och sakkunniga vid avdelningen. Exempel på arbetsuppgifter:
- Agera rådgivare till it-ledningen.
- Utforma promemorior och avdelningens svar på bland annat remisser.
- Genomföra analyser, ge rekommendationer, författa svar och föredra ärenden kopplat till it-avdelningens verksamhet, inklusive utlämnande av uppgifter och allmänna handlingar.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Juristexamen (tidigare jur.kand.) eller motsvarande förvärvad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Lång erfarenhet av praktiskt arbete inom offentlig förvaltning, med inriktning mot förvaltningsrätt som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Praktisk erfarenhet av rådgivning på ledningsnivå.
- Erfarenhet av att analysera komplexa material som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Erfarenhet av att ta fram promemorior och styrdokument.
- God stilistisk förmåga och goda kunskaper i svenska, både tal och skrift.
- Svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
- Kunskap och erfarenhet av att arbeta med it-frågor från större organisation eller större statlig myndighet.
Personliga egenskaper
Som person ser vi att du är analytisk, strategisk och ser till helhetsperspektivet. Du har ett konsultativt arbetssätt, är samarbetsinriktad och kombinerar lösningsorientering med hög integritet. Du är strukturerad, har ett driv och är självgående i ditt arbetssätt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att ta kontakt via: it-avdelningen.kansli@polisen.se. Vänligen uppge annonsrubriken i ditt mail.
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult via: rekrytering.nationella-avdelningar@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Analytiker
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
- Har du en juristexamen (tidigare jur.kand.) eller motsvarande förvärvad erfarenhet? Om ja, beskriv din utbildning (namn samt examensår) eller motsvarande förvärvad erfarenhet.
- Har du lång erfarenhet av praktiskt arbete inom offentlig förvaltning, med inriktning mot förvaltningsrätt? Om ja, beskriv din erfarenhet samt vilken utsträckning.
- Har du praktisk erfarenhet av rådgivning på ledningsnivå? Om ja, beskriv din erfarenhet.
- Har du erfarenhet av att analysera komplexa material? Om ja, beskriv din erfarenhet.
- Har du erfarenhet av att ta fram promemorior och styrdokument? Om ja, beskriv din erfarenhet.
- Har du en god stilistisk förmåga samt goda kunskaper i svenska, både tal och skrift? Om ja, beskriv din förmåga och kunskap.
- Har du svenskt medborgarskap? (Ja/Nej)
- Har du kunskap eller erfarenhet av att arbeta med it-frågor i en större organisation eller större statlig myndighet? Om ja, beskriv din kunskap eller erfarenhet.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 13 augusti 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A368.046/2025 i mailets ärendemening.
I denna rekrytering kan löpande urval förekomma, men vi planerar att genomföra intervjuerna den 22 augusti, 1 september, 3 september, 4 september, 5 september, 8 september, 9 september och 12 september.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
#LI-Hybrid