Sök Mina sidor

Controller till Lokalförsörjningsenheten

Organisation
Ekonomiavdelningen
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
02 juli 2025
Ansök senast
04 augusti 2025
Referensnummer
A407.771/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? 
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.

Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård, fordonsservice och drift av polisutbildningar vid lärosätena för att bidra till en god arbetsmiljö. Vi samordnar också Polismyndighetens hållbarhetsarbete samt ansvarar för myndighetens nationella fordonsförsörjning och interna trafiksäkerhetsarbete.

Enheten för controlling och redovisning är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Enheten ansvarar för den finansiella styrningen från nationell nivå till den regionala nivån via myndighetens ekonomichefer som finns i varje polisregion och nationell avdelning. Därutöver svarar enheten för arbetet som ska säkerställa att myndigheten hushållar väl med statens medel genom effektiva och ändamålsenliga processer för budgetfördelning, uppföljning, prognoser samt nyttoanalyser på alla nivåer. Enheten ansvarar även för att myndigheten har en korrekt och rättvisande ekonomisk redovisning.

Arbetsbeskrivning

Rollen som finansiell controller till lokalförsörjningsenheten är en bred och spännande roll som innebär att du kommer arbeta i nära samarbete med företrädare för lokalförsörjningsenheten såsom budgetansvariga chefer, projektledare och förvaltare.

Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar att vara en viktig samarbetspartner i strategiska frågor och beslut, budgetering, uppföljning, analys och prognos. Du håller i budget- och uppföljningsdialoger samt analyserar och rapporterar till företrädare för lokalförsörjningsenheten.

I arbetet ingår också att upprätta kalkyler och ta fram finansiella beslutsunderlag avseende lokalprojekt. Du kommer också arbeta med att beräkna olika scenarier i samband med framtida prognoser på lång sikt. Därutöver tillkommer visst ekonomiadministrativt arbete och arbete i samband med årsbokslut. På ekonomiavdelningen arbetar vi kontinuerligt med utveckling av våra processer och leveranser där du förväntas bidra.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Relevant högskoleutbildning inom ekonomiområdet eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • Flera års aktuell erfarenhet av arbete som ekonomicontroller eller motsvarande inom en myndighet, annan offentlig verksamhet eller fastighetsbranschen som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Mycket god förmåga att uttrycka sig väl i svenska både tal och skrift
  • Mycket goda kunskaper i Excel
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av att ha arbetat som controller med lokalförsörjning och lokalprojekt som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Erfarenhet av att delta i eller driva förändrings- och utvecklingsarbeten
  • Erfarenhet av större/komplexa affärssystem och systemstöd
  • Erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer inom offentlig sektor eller inom fastighetsbranschen

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen krävs att du är analytisk, strategisk med förmåga att identifiera vad som är viktigast och att du kan se helhet. Du är kommunikativ och har en god pedagogisk förmåga, då du i dialogen med budgetansvariga chefer och projektledare ska kunna förklara ekonomiska samband. Du trivs med att vara självgående och ta egna initiativ inom givna ramar, men du kan också snabbt skifta fokus när situationen kräver det.

Du agerar professionellt och har förmåga att se uppdraget och din roll i en helhet. Du gillar att samarbeta på olika organisatoriska nivåer. Vi värdesätter din vilja och förmåga att bidra till utveckling av verksamheten. Du är även nyfiken på den digitala utvecklingens möjligheter.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Fredrik Hellström, fredrik.hellstrom@polisen.se, 0706 63 37 21

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Elsa Tidblom, elsa.tidblom@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, Tom Johnsson 076-947 00 30

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning, med provanställning 6 månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Controller Ekonomi

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

  • Har du relevant högskoleutbildning inom ekonomiområdet eller motsvarande utbildning/erfarenhet? JA/NEJ

    Om ja på ovanstående fråga – beskriv kortfattat vilken utbildning / erfarenhet

  • Har du flera års aktuell erfarenhet av arbete som ekonomicontroller eller motsvarande inom en myndighet, annan offentlig verksamhet eller fastighetsbranschen? JA/NEJ

    Om ja på ovanstående fråga –  beskriv kortfattat din utbildning

  • Har du mycket god förmåga att uttrycka sig väl i svenska både tal och skrift? JA/NEJ

  • Har du mycket goda kunskaper i Excel? JA/NEJ

    Om ja på ovanstående fråga – beskriv kortfattat din erfarenhet

  • Har du svenskt medborgarskap? JA/NEJ

  • Har du erfarenhet av att ha arbetat som controller med lokalförsörjning och lokalprojekt? JA/NEJ

    Om ja på ovanstående fråga – beskriv kortfattat din erfarenhet

  • Har du erfarenhet av att delta i eller driva förändrings- och utvecklingsarbeten? JA/NEJ

    Om ja på ovanstående fråga – beskriv kortfattat din erfarenhet

  • Har du erfarenhet av större/komplexa affärssystem och systemstöd? JA/NEJ

    Om ja på ovanstående fråga – beskriv kortfattat din erfarenhet

  • Har du erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer inom offentlig sektor eller inom fastighetsbranschen? JA/NEJ

    Om ja på ovanstående fråga – beskriv kortfattat din erfarenhet

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor (direkt i mailet) via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 4/8 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A407.771/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

 

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

 

 

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

 

Sök jobbet

Ansök via e-post