Sök Mina sidor

Handläggare, internationella sektionen

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Organisation
Nationella operativa avdelningen
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
02 juni 2025
Ansök senast
09 juni 2025
Referensnummer
A356.424/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att stärka hela Polismyndigheten genom att driva utveckling och upprätthålla en strategisk nationell lägesbild över brottsligheten. Vidare samordnar Noa nationellt och internationellt arbete för brottsbekämpande verksamhet samt högspecialiserad och unik polisverksamhet som kompletterar polisregionerna vid behov.

Internationella enheten vid den nationella operativa avdelningen ansvarar för de polisiära samarbeten som pågår inom FN, EU och andra internationella organisationer. Särskilt fokus riktas mot de internationella polisorganisationerna Europol och Interpol. Enheten leder även det polisiära samarbetet inom Östersjöområdet och med nordiska länder. Enheten ansvarar även för EU-samordningen, utlandsstyrkan, sambandsmännen och internationella utvecklingsprojekt samt att, i samverkan med operativa enheten, dygnet runt vara Polismyndighetens nationella kontaktpunkt för samordning av internationella ärenden. 

Den internationella sektionen, en del av den internationella enheten, stödjer svensk polis med expertis och samordning i internationella underrättelseärenden och brottsutredningar. Sektionen är polisens Single Point of Contact (SPOC) för internationella ärenden och har ansvaret för Internationella hubben inom det brottsbekämpande systemet.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare på den internationella sektionen fungerar du som länk för informationsutbyte mellan svenska och utländska brottsbekämpande myndigheter. 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:

  • Bedöma, skapa och besvara frågeställningar till och från utländska brottsbekämpande myndigheter med hjälp av befintliga polisiära samarbetskanaler
  • Bedöma, hantera och samordna underrättelsevärd information som inkommer till Polismyndigheten
  • Bidra till och ta ansvar för att kontinuerligt utveckla och effektivisera Polismyndighetens förmåga att använda de internationella samarbetskanalerna
  • Samverka med de nordiska sambandsmännen som finns på plats på sektionen och hitta avsättningsyta för nå bästa operativa resultat
  • Internationellt stöd i pågående utredningar underrättelseärenden eller andra prioriterade internationella samarbeten

För att kunna arbeta i de internationella samarbetskanalerna kommer du i samband med anställningen genomgå en intern utbildning under ett antal månader där teori varvas med praktik. Som medarbetare på Internationella sektionen kan du vid behov tas i anspråk för andra arbetsuppgifter inom Internationella sektionens verksamhetsområde.

Observera, enheten har ytterligare en annons publicerad; Handläggare SPOC, internationella sektionen

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Polisexamen alternativt annan av arbetsgivaren bedömd relevant akademisk examen eller utbildning alternativt flerårig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som motsvarande.
  • Minst ett års relevant yrkeserfarenhet från polismyndigheten eller annan brottsbekämpande myndighet alternativt erfarenheter av arbetsuppgifter som kan anses vara meriterande för tjänsten
  • Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Relevant arbetslivserfarenhet av utredande arbete
  • Relevant arbetslivserfarenhet från underrättelseverksamhet
  • God förmåga av att hantera och bearbeta stora mängder information
  • Ingått i nationella och/eller internationella samarbetsgrupper
  • Erfarenhet av koordinering, samordning eller projektledning

Personliga egenskaper:

Du har som handläggare en funktion som är i ständig förändring med arbetsuppgifter som är mycket varierande inom ett brett område. Stor vikt läggs därför vid din flexibilitet och vilja att lära nya arbetsuppgifter och metoder efter verksamhetens behov. Arbetet bedrivs periodvis i ett högt tempo med en hög arbetsbelastning. Du behöver därför vara stresstålig, ta ett stort ansvar för dina arbetsuppgifter, strukturera ditt angreppssätt och driva dina processer framåt. Du utför ditt arbete själv som i grupp och har flera interna som externa kontaktytor varpå vi förutsätter att du har en god samarbetsförmåga samt en god och tydlig kommunikation. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 

Josefine Ternemar, 0703-717860, josefine.ternemar@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Ella.patrikson@polisen.se

Fackliga företrädare

Saco-S, Polisförbundet, Fackförbundet ST och SEKO Polisen nås via polisens växel 11414. 

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning 

Arbetsort: Stockholm

Funktion: Handläggare

Benämning: Handläggare/Polisassistent

Arbetstid: Dagtid (VP 5:2)

Tillträde: Enligt överenskommelse

 

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. 

  1. Beskriv din eftergymnasiala utbildningsbakgrund. Ur ditt svar skall det tydligt framgå vilken utbildning och omfattning på denna. I samband med din ansökan måste du bifoga giltiga handlingar som stödjer din utbildning. Saknar du relevant utbildning och i stället vill åberopa flerårig yrkeserfarenhet var noga med att beskriva din yrkeserfarenhet. I ditt svar skall det tydligt framgå vilka arbetsuppgifter du vill göra gällande samt hos vilken arbetsgivare och tidperiod.
  2. Har du minst ett års yrkeserfarenhet från Polismyndigheten alternativt annan brottsbekämpande bekämpande myndighet alternativt minst ett års erfarenheter av arbetsuppgifter som kan anses vara meriterande för tjänsten? I ditt svar skall det tydligt framgå vilka arbetsuppgifter du vill göra gällande samt hos vilken arbetsgivare och tidsperiod.
  3. Har du mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska?
  4. Har du svenskt medborgarskap?
  5. Har du arbetslivserfarenhet av utredande arbete? I ditt svar skall det tydligt framgå vilka arbetsuppgifter du vill göra gällande samt hos vilken arbetsgivare och tidsperiod.
  6. Har du arbetslivserfarenhet från underrättelseverksamhet? I ditt svar skall det tydligt framgå vilka arbetsuppgifter du vill göra gällande samt hos vilken arbetsgivare och tidsperiod.
  7. Har du god förmåga av att hantera och bearbeta stora mängder information? I ditt svar skall det tydligt framgå vilken typ av information du hanterat och bearbetat samt hos vilken arbetsgivare och under vilken tidsperiod.
  8. Har du ingått i nationella och/eller internationella samarbetsgrupper? I ditt svar skall det tydligt framgå vilken typ av samarbetsgrupper, vilka samarbetet innefattat, under vilken tidsperiod och för vilken arbetsgivare.
  9. Har du erfarenhet av koordinering, samordning eller projektledning? I ditt svar skall det tydligt framgå vilka arbetsuppgifter du vill göra gällande samt hos vilken arbetsgivare och tidsperiod.
     

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Tester och arbetsprov kan komma att användas i vårt urvalsarbete. 

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 09/06 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A356.424/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.