Handläggare till Återvändandesamordningsgruppen, Stockholm
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
- Organisation
- Nationella operativa avdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 27 maj 2025
- Ansök senast
- 10 juni 2025
- Referensnummer
- A335.998/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Nationella operativa avdelningen
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser.
Nationella gränspolisenheten
Nationella gränspolisenheten ansvarar för en sammanhållen gränskontroll och har ett centralt ansvar för att samordna och strukturera de svenska gränskontrollerande myndigheternas arbete. Enheten är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och tar bl.a fram analyser av landets gränssituation, samordnar polisens ambassadverksamheter och registrerar inreseförbud.
Gruppen för återvändandesamordningen
Återvändandesamordningsgruppen ansvarar för att organisera och samordna Frontexfinansierad verkställighetscharter, hantering och registreringen av återvändandebeslut och återreseförbud i SIS och driver även ett AMIF-finansierat projekt vars syfte är att bidra till att öka antalet genomförda verkställigheter. Till gruppen söker vi nu handläggare som ska arbeta med organiseringen och samordningen av charterverksamheten. Arbetet innebär ett nära samarbete inom Nationella gränspolissektionens verkställighetskluster.
Resor såväl inrikes som utrikes kan förekomma.
Arbetsbeskrivning
Huvuduppdraget i denna roll innebär att organisera och samordna den Frontexfinansierade charterverksamheten. Det innebär att du ansvarar för att genom olika mötesforum samverka både internt inom sektionen och med polisregionerna samt tillsammans med Kriminalvården, Migrationsverket, andra medlemsstater och Frontex. Inom ramen för uppdraget förväntas du, tillsammans med interna och externa samarbetspartners, driva ett långsiktigt och strategiskt planeringsarbete för den Frontexfinansierade charterverksamheten.
Rollen är bred och det finns stora möjligheter att påverka arbetsmetoder, utveckla samarbeten och samverkan internt och externt.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna innefattar bland annat att:
- Registrera kommande insatser och sköta löpande kommunikation med Frontex och andra medlemsstater i Frontex FAR-system
- Samverka internt och extern i samverkansforum såväl inom ramen för den kortsiktiga planeringen som den långsiktiga planeringen
- Delta i förberedelserna inför Frontexmöten på området verkställigheter samt bidra med inspel i inkommande frågeställningar/beställningar på området från såväl Frontex som regeringskansliet
- Samordna kommande insatser och självständigt och tillsammans med andra driva varje planerad insats framåt
- Underhålla relevanta nätverk på området och bidra till samverkansformer och utveckling av verksamheten såväl internt och externt.
- Ansvara för kommunikation gentemot polisregioner och andra relevanta aktörer samt hantering av funktionsbrevlåda och diarieföring
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Eftergymnasial utbildning inom kriminologi, statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller annat ämnesområde som arbetsgivaren bedömer relevant alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren anser vara likvärdig.
- Aktuell arbetslivserfarenhet av handläggning inom statlig myndighet som arbetsgivaren bedömer relevant
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift såväl på svenska som engelska
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Flerårig arbetslivserfarenhet från Polismyndigheten, Kriminalvården och/eller Migrationsverket
- Erfarenhet av verkställighetsarbete från Polismyndigheten, Kriminalvården och/eller Migrationsverket
- Erfarenhet av återvändandearbete i en internationell kontext
- Erfarenhet av operativt arbete med återvändande
- Erfarenhet av handläggning av utlänningsärenden
Personliga egenskaper
För att trivas och utvecklas i rollen krävs det att du är strukturerad, initiativtagande samt att du kan samarbeta väl tillsammans med andra för att lösa de frågor som uppkommer. Du behöver kunna planera både långsiktigt och kortsiktigt och kunna hantera hastigt uppkomna situationer som kräver att du både självständigt och i samarbete med andra arbetar fram lösningsmetoder. Då rollen innebär många interna och externa kontakter ser vi det som en självklarhet att du är relationsskapande och har en mycket god social kompetens.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Josephine Hendrikx, tfn 072-242 68 48, e-post: josephine.hendrikx@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Felicia Englund, felicia-e.englund@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningsbenämning: Handläggare / polisassistent
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Ansökan
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
- Har du eftergymnasial utbildning inom kriminologi, statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller annat relevant ämnesområde alternativt arbetslivserfarenhet som skulle kunna anses likvärdig? Om ja; beskriv din erfarenhet.
- Har du arbetslivserfarenhet av handläggning inom statlig myndighet? Om ja; beskriv roll, arbetsuppgifter, tidsperiod och arbetsplats.
- Har du mycket goda kunskaper i svenska och engelska både muntligt och skriftligt?
- Har du svenskt medborgarskap?
- Har du arbetslivserfarenhet från Polismyndigheten, Kriminalvården och/eller Migrationsverket? Om ja; beskriv din erfarenhet och tidsperiod.
- Har du erfarenhet av verkställighetsarbete från Polismyndigheten, Kriminalvården och/eller Migrationsverket? Om ja; beskriv roll, arbetsuppgifter och tidsperiod.
- Har du erfarenhet av återvändandearbete i en internationell kontext? Om ja; beskriv din roll, arbetsuppgifter och tidsperiod.
- Har du erfarenhet av operativt arbete med återvändande? Om ja; beskriv din roll, arbetsuppgifter och tidsperiod.
- Har du erfarenhet av handläggning av utlänningsärenden? Om ja; beskriv din roll, arbetsuppgifter och tidsperiod.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 10/6 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A335.998/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.