Sök Mina sidor

Handläggare till Verkställighetsgrupperna vid Gränspolisenheten

Organisation
Polisregion Stockholm
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
16 maj 2025
Ansök senast
29 maj 2025
Referensnummer
A301.952/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. 

Gränspolisenheten består av ca 500 medarbetare som inom Polisregion Stockholm arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller samt utrednings- och verkställighetsarbete inom ansvarsområdet. Enheten bedriver exempelvis spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen och gränsöverskridande internationell organiserad brottslighet.

Nu söker vi personal som vill ansluta sig till våra verkställighetsgrupper inom Utredningssektionen hos Gränspolisenheten i Stockholm. Utredningssektionen består av totalt nio grupper, varav två spaningsgrupper, en brottsutredningsgrupp och 5 verkställighetsgrupper. Verkställighetsgruppernas uppdrag består bland annat av att verkställa personer med avvisnings- eller utvisningsbeslut som inte får stanna i Sverige.

Arbetsbeskrivning

I rollen som verkställighetshandläggare kommer du att handlägga förvaltningsärenden enligt utlänningslagen, utlänningsförordningen, EU-förordningar mm. En stor del av arbetet innefattas av kontakt med Migrationsverket, förvaltningsdomstolar och Kriminalvården. Du kommer huvudsakligen att arbeta självständigt men ingår i ett arbetslag bland andra handläggare och beslutsfattare där mycket samarbete förekommer. Fortsättningsvis innebär jobbet som handläggare att förstärka övrig polisverksamhet med expertiskunskap kopplat till utlänningslagen. Vid nationella och regionala operativa insatser, som genomförs löpande, förväntas du följa med patruller för att genomföra kontroller ute på fält. 

Sammanfattningsvis omfattas dina arbetsuppgifter av att:

  • Arbeta fram underlag för att kunna verkställa avvisnings-eller utvisningsbeslut fattade av Polisen, Migrationsverket och allmän domstol.
  • Samverka med Migrationsverket, Polisens ambassadsamordning, Kriminalvården och offentliga biträden m.fl.
  • Delta som föredragande i myndighetens försvarsförhandlingar.
  • Ansvara för administrationen av egna ärenden.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Svenskt medborgarskap
  • Akademisk examen och/eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift

Det är meriterande om du även har:

  • Arbetslivserfarenhet av utlänningsärenden och/eller kunskap om utlänningslagen
  • Arbetslivserfarenhet av samverkan mellan organisationer eller myndigheter
  • God erfarenhet, i närtid, av handläggning vid myndighet eller inom offentlig sektor
  • B-körkort

Personliga egenskaper

Arbetet som handläggare på Gränspolisenheten kräver god administrativ förmåga. Då du även kommer vara en del av operativa insatser krävs det att du är flexibel. För att trivas i rollen behöver du vara driven, uppfinningsrik och strukturerad. Du är van att arbeta självständigt samtidigt som du är stresstålig och kan hantera flera ärenden parallellt. Du är bra på att kommunicera muntligt och skriftligt samt har en god samarbets- och samverkansförmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

För frågor om tjänsten, vänligen kontakta:

  • Therése Johansson Gruppchef, tfn 072-529 45 97
  • Lina Mokdessi Elias Gruppchef, tfn 073-020 49 96
  • Eric Aldebring Gruppchef, tfn 070-367 19 98

För frågor om rekryteringsprocessen, vänligen kontakta:

  • HR-konsult Sophia Flores, Sophia.flores@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för SEKO Polisen, ST och SACO nås via Polisens växel 114 14. 

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidare, 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Arbetstid: Dagtid med flex 
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. 

  1. Är du svensk medborgare?
  2. Har du akademisk examen och/eller arbetslivserfarenhet som du anser är relevant för tjänsten? Utveckla ditt svar genom att ange vilken akademisk examen eller arbetslivserfarenhet du har (observera att din arbetslivserfarenhet ska stämma överens med Cv:t).
  3. Har du mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift?
  4. Har du erfarenhet av att arbeta med utlänningsärenden och/eller kunskap om utlänningslagen. Vid JA, utveckla ditt svar.
  5. Har du arbetslivserfarenhet av samverkan mellan organisationer eller myndigheter? Vid JA, på vilket sätt?
  6. Har du god erfarenhet, i närtid, av handläggning vid myndighet eller inom offentlig sektor? Vid JA, utveckla på vilket sätt du har arbetat med handläggning?
  7. Har du B-körkort (Automat- eller manuellväxellåda)

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 29/05/2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A301.952/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post