Sök Mina sidor

Verksamhetscontroller till Polismyndigheten

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Organisation
Polisregion Syd
Kommun
Malmö
Län
Skåne län
Utlyst
14 maj 2025
Ansök senast
28 maj 2025
Referensnummer
A305.007/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Polisregion Syd är organiserad i fem polisområden: Blekinge nordöstra Skåne, Kalmar Kronoberg, Malmö, nordvästra Skåne och södra Skåne. Vidare finns det fyra regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten, utredningsenheten och gränspolisen, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Regionkansliets huvudsakliga uppgift är att ge stöd till regionpolischefen i att planera och följa upp regionens verksamhet på övergripande nivå. Regionkansliet bedriver verksamhet i hela regionen där majoriteten av frågorna är av strategisk karaktär. Arbetet sker i nära samarbete med regionledningen, polisområden och enheter. Gruppen för verksamhetsstyrning och analys, VSA, är en del av regionkansliet. Här samordnar, utvecklar och stödjer vi organisa­tionen med det brottsbekämpande uppdraget i centrum. 

Som verksamhetscontroller är du en del av Regionkansliet med placeringsort Malmö.

Arbetsbeskrivning

Den regionala verksamhetscontrollern är en del i det strategiska stödet till regionpolischefen i ledningen och styrningen av polisregionen. Det innebär att planera, analysera, följa upp och utvärdera verksamheten på ett övergripande plan. Arbetet består i att hämta och bearbeta större statistikmängder, genomföra kvalitativa analyser och ta fram underlag och rapporter till regionledningen och regionens strategiska ledningsgrupp. I funktionen ingår också att bidra till utveckling genom förändringsledning och kontinuerlig metodutveckling. Den regionala verksamhetscontrollern arbetar och driver frågor i första hand inom planering och uppföljning men lika gärna tillsammans med kollegorna inom brottsförebyggande-, brottsbekämpande- eller ser­viceverksamhet utifrån ett helhetsperspektiv och verksamhetens behov. Samtliga verksam­hets­controllers i regionen ingår i ett gemensamt nätverk.

Därutöver arbetar du även med att:

  • Leda och delta i arbetsgrupper och nätverk avseende uppföljning och verksamhetsutveckling.
  • Genomföra revisioner och egenkontroller, dvs. genomlysa verksamheten för att identifiera brister och förbättringspotential i syfte att upprätta prognoser/inriktningar för att utveckla verksamheten och verksamhetsresultaten.
  • Skriva PM och rapporter, samt presentera muntligt för ledningsgrupper och andra verksamheter
  • Omvärldsbevaka för att följa förändringar i organisationen, lagstiftning och den övriga samhällsutvecklingen.
  • Stödja och samordna planerings- och uppföljningsprocessen samt intern styrning och kontroll i den egna enheten

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  •  Akademisk examen med relevant inriktning (exempelvis statistik, statsvetenskap, samhällsvetenskap) med minst en högskolekurs i statistik eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för funktionen, exempelvis godkänd polisexamen i enlighet med Polisförordningen (2014:1104)
  • Mycket goda kunskaper och färdigheter i att uttrycka sig muntligt och skriftligt på svenska
  • Mycket goda kunskaper i Powerpoint och Excel
  • Erfarenhet av att ha arbetat med analys, planering och uppföljning
  • Arbetslivserfarenhet av att presentera statistik och analyser både muntligt och skriftligt på ett pedagogiskt sätt
  • Erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsutveckling, sätta mål, måluppföljning och styrning
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Har haft en liknande roll i offentlig verksamhet
  • Erfarenhet av att inhämta och arbeta med information i olika databaser
  • Erfarenhet av arbete med intern styrning och kontroll
  • Erfarenhet av förändringsledning och projektledning

Personliga egenskaper:

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är ansvarstagande, resultatinriktad och har ett stort intresse för utvecklingsfrågor och en vilja att lära nytt. Detta är en tjänst för dig som har ett analytiskt tankesätt med en förmåga att både se till helheten och detaljer och har en god administrativ förmåga. Du kan analysera komplexa frågor och bryta ner dem till mindre delar. Du har också en god kommunikationsförmåga och är skicklig på att uttrycka dig pedagogiskt och tydligt både i tal och skrift. Du är bekväm med att leda möten och har en vana att ta dig an varierande arbetsuppgifter. Då du i arbetet kommer delta i olika arbetsgrupper och externa nätverk behöver du också vara flexibel och ha en god samarbetsförmåga. Vi söker dig som har hög integritet och ett högt säkerhetsmedvetande.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 

Charlotta Lindén Göransson, charlotta.goransson@polisen.se 
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Marlene Chamberlain, marlene.chamberlain@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet: Henric Arvidsson, 070-560 19 04

Seko Polisen: Monica Veberg, 070-549 11 35

SACO-S: Carina Ivarsson, 073-348 37 10

Fackförbundet ST: Johan Källström, 070-2791146 

Övrig information

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Anställningsbenämning: Handläggare

Arbetsort: Malmö

Arbetstid: Dagtid flex
Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Controller

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna nedan. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen.

 Att besvara frågorna nedan utförligt är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. 

  • Har du en akademisk examen med minst en högskolekurs i statistik, eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren kan bedöma som relevant för funktionen?
  • Har du flera års arbetslivserfarenhet i närtid från en liknande roll?
  •  Har du mycket goda kunskaper och färdigheter i att uttrycka dig muntligt och skriftligt på svenska?
  • Har du mycket goda kunskaper i Powerpoint och Excel?
  • Har du erfarenhet av att ha arbetat med analys, planering och uppföljning?
  • Har du arbetslivserfarenhet av att presentera statistik och analyser både muntligt och skriftligt på ett pedagogiskt sätt?
  • Har du erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsutveckling, målsättning, måluppföljning och styrning?
  • Har du svenskt medborgarskap?
  • Har du haft en liknande roll i offentlig verksamhet?
  • Har du erfarenhet av att inhämta och arbeta med information i olika databaser?
  • Har du erfarenhet av arbete med intern styrning och kontroll?
  • Har du erfarenhet av förändringsledning och projektledning?

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV (med ifyllda svar på urvalsfrågor) via e-post till jobb.syd@polisen.se senast den 28/5 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A305.007/2025 i mailets ämnesrad. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post