Sök Mina sidor

Kommunikatör

Organisation
Kommunikationsavdelningen
Kommun
Östersund
Län
Jämtlands län
Utlyst
09 oktober 2025
Ansök senast
23 oktober 2025
Referensnummer
A620.355/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Vi söker nu en driven kommunikatör med huvudsakligt uppdrag att stötta polisområde Jämtland. Du kommer att tillhöra en grupp om totalt 13 personer som består av kommunikatörer och presstalespersoner. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. 

Arbetsbeskrivning

Arbetsuppgifterna omfattar att arbeta med kommunikationsfrågor i en händelsestyrd och snabbt föränderlig miljö. Det inkluderar att vara ett operativt kommunikationsstöd för chefer och andra nyckelfunktioner där du arbetar med analys, planering, genomförande och uppföljning av interna och externa kommunikationsinsatser. Du förväntas vara initiativtagare och drivande i olika kommunikationsuppdrag. I tjänsten ingår även att producera och publicera innehåll (text, foto, film) i olika kanaler och arbeta tillsammans med andra medarbetare för att utveckla och förbättra polisens kommunikationskanaler. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Initiera, planera, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser.
  • Utveckla den interna och externa kommunikationen utifrån uppsatta mål.
  • Ge stöd till chefer och funktionsansvariga i kommunikationsfrågor.
  • Producera och publicera innehåll i olika kanaler.
  • Samverka både inom och utom myndigheten i kommunikationsfrågor.
  • Ansvara för och genomföra kompetenshöjande insatser inom kommunikation.
  • I samverkan med presstalespersoner hantera mediala förfrågningar.
  • Ingå i enhetens beredskapsorganisation.

Visst resande förekommer i tjänsten.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller liknande relevant utbildning alternativt eftergymnasial utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
  • Aktuell och flerårig erfarenhet av arbete med intern och extern kommunikation som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • Aktuell och relevant erfarenhet av att identifiera kommunikationsbehov, planera kommunikationsaktiviteter samt bidra i genomförandet.
  • Van skribent med aktuell och relevant erfarenhet av att producera målgruppsanpassat kommunikationsmaterial.
  • Aktuell erfarenhet av att självständigt ta fram text, bild samt rörligt material till webb och sociala medier.
  • Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska.
  • B-körkort.
  • Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • Aktuell och relevant erfarenhet av kriskommunikation.
  • Aktuell erfarenhet av att stötta och coacha chefer och funktionsansvariga i kommunikationsfrågor.
  • Aktuell erfarenhet och vana att agera rådgivare i mediefrågor och även att själv agera presstalesperson.
  • Erfarenhet av att utbilda andra inom ditt kompetensområde.
  • Aktuell erfarenhet av arbete inom statlig myndighet/offentlig sektor.

Personliga egenskaper
För att vara framgångsrik och trivas i rollen som kommunikatör har du lätt för att samarbeta och kan hantera flera parallella engagemang och intressenter. Du är flexibel och kan växla mellan planerat och händelsestyrt arbete och du har en god förmåga att hantera ett stundtals högt arbetstempo på ett bra sätt.

Du känner dig trygg och är självgående i rollen som kommunikatör. Du vågar ta initiativ och kan snabbt sätta dig in i komplexa frågor, avgöra vad som är viktigt ur ett kommunikativt perspektiv och placera detta i sitt sammanhang.

Vidare är du en social person som tycker om att arbeta i grupp och är bra på att skapa goda relationer. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 
Kristina Lantto, kristina-e-lantto@polisen.se 

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Emelie Mångs, emelie.mangs@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se 
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans tfn:010-563 32 66

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning  
Placeringsort: Östersund
Arbetstid: Dagtid med flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsbenämning: Handläggare
Funktion: Kommunikatör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:

1. Har du högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller liknande relevant utbildning alternativt eftergymnasial utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som kan bedömas relevant? (Om ja, vilken utbildning och hur många avslutade poäng har du?)

2. Har du aktuell och flerårig erfarenhet av arbete med intern och extern kommunikation? (Om ja, beskriv på vilket sätt du arbetat med kommunikation internt respektive externt. Beskriv dina arbetsuppgifter, hur länge du har arbetat med detta, när i tid samt inom vilken/vilka verksamheter.)

3. Har du aktuell och relevant erfarenhet av att identifiera kommunikationsbehov, planera kommunikationsaktiviteter samt bidra i genomförandet? (Om ja, beskriv på vilket sätt du arbetat med detta, vilken typ av kommunikationsaktiviteter, på vilket sätt du bidragit. När i tid och inom vilken verksamhet?)

4. Är du en van skribent med aktuell och relevant erfarenhet av att producera målgruppsanpassat kommunikationsmaterial? (Om ja, beskriv din erfarenhet/ på vilket sätt du arbetat med detta. Vilken typ av material har du producerat, vem är målgruppen, när i tid samt inom vilken verksamhet?)

5. Har du aktuell erfarenhet av att självständigt ta fram text, bild samt rörligt material till webb och sociala medier. (Om ja, beskriv din erfarenhet, vilken typ av material och till vilka plattformar/kanaler? När i tid och inom vilken verksamhet?)

6. Har du mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska?

7. Har du B-körkort?

8. Har du svenskt medborgarskap?

9. Har du aktuell erfarenhet av kriskommunikation?  (Om ja, beskriv på vilken sätt du arbetat med kriskommunikation, din roll/uppgifter, när i tid samt inom vilken verksamhet?)

10. Har du aktuell erfarenhet av att stötta och coacha chefer och funktionsansvariga i kommunikationsfrågor? (Om ja, beskriv på vilket sätt du arbetat med detta, när i tid samt inom vilken verksamhet?)

11. Har du aktuell erfarenhet och vana att agera rådgivare i mediefrågor och även att själv agera presstalesperson? (Om ja, beskriv din erfarenhet av detta, när i tid och inom vilken verksamhet?)

12. Har du erfarenhet av att utbilda andra inom ditt kompetensområde? (Om ja, beskriv din erfarenhet av detta. Vad har du utbildat inom och vilka har varit målgruppen?)

13. Har du aktuell erfarenhet av arbete inom statlig myndighet/offentlig sektor? (Om ja, vilken myndighet/verksamhet och när i tid?)

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 23/10 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A620.355/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post