Operativ koordinator till Enhetskansliet, Operativa enheten, Noa
Är du redo för en större uppgift? Vi söker en operativ koordinator som blir en viktig del i polisens brottsbekämpande system.
- Organisation
- Nationella operativa avdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 15 oktober 2025
- Ansök senast
- 22 oktober 2025
- Referensnummer
- A642.246/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att stärka hela Polismyndigheten genom att driva utveckling och upprätthålla en strategisk nationell lägesbild över brottsligheten. Vidare samordnar Noa nationellt och internationellt arbete för brottsbekämpande verksamhet samt högspecialiserad och unik polisverksamhet som kompletterar polisregionerna vid behov.
Operativa enheten på Noa har i uppdrag att dygnet runt, i samverkan med Internationella enheten, ansvara för nationell och internationell operativ kommunikation och samordning, så att Polismyndighetens resurser används effektivt. Enheten biträder med unika förmågor och leder operativ polisverksamhet, såväl planerad som hastigt uppkommen. Enheten förbereder egen förmåga för kris och krig.
Operativa enhetens kansli utgör ett stöd till den strategiska ledningen vid enheten genom att bland annat planera och följa upp verksamheten. Kansliet hanterar och är ett stöd i enhetsgemensamma och sektionsvisa frågor. Inkommande information och förfrågningar samordnas och bereds på kansliet.
Arbetsbeskrivning
Som operativ koordinator på Operativa enhetens kansli fungerar du som ett utökat operativt ledningsstöd för enhetschefer och sektionschefer på enheten i syfte att inrikta, utveckla, utöka och samordna operativitet på enheten samt på Noa i sin helhet. I rollen ingår att över tid ha en uppdaterad lägesbild av den egna enhetens verksamhet i flera tidsskalor samt genom Noas operativa forum även ha en god uppfattning om de andra enheternas uppdaterande lägesbild.
Som operativ koordinator på kommer du ha en viktig roll i att vara länk mellan enheten och övriga funktioner på Noa för att säkerställa förmågan att kunna agera enligt enhetens prioriteringar.
Dina huvudsakliga ansvarsuppgifter som OPK är att:
- Ansvara för att enhetens operativa lägesbild är uppdaterad och tillgänglig.
- Vara mottagare och samordnare för funktionsbrevlåda för enhetens operativa ärenden.
- Bidra till enhetens operativa informationsförsörjning gentemot övriga Noa.
- Ansvar för att bereda frågor och genomföra uppdrag.
- Representera enheten i olika forum på Noa i operativa frågor och genom det koordinera enhetens operativa behov.
- Ingå i operativa enhetens ledningsgrupp.
- Samverka och representera enheten och svensk polis både internt och externt.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för som är/har:
- polisutbildning enligt förordning (2014:1105)
- minst två års erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer eller arbetsledare
- erfarenhet av att leda, samordna och inrikta verksamhet
- erfarenhet av intern och externa samverkan
- erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
- erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten
- ingått i ledningsgrupp eller annat ledningsforum
- svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
- erfarenhet av Operativa enhetens verksamhetsområden
- erfarenhet av ledning på direkt eller indirekt nivå
- genomfört polisens chefsprogram ”Det direkta ledarskapet” eller annan ledarskapsutbildning.
Personliga egenskaper
Arbetet ställer krav på god helhetsförståelse vilket innebär att du har förmågan att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang. Som person är du självgående, ansvarstagande och tar egna initiativ för att navigera och driva tilldelade uppdrag eller arbetsuppgifter framåt.
För att kunna hanterar både strategiska och operativa verksamhetsfrågor krävs ett strukturerat arbetssätt, god analysförmåga samt ett reflekterande förhållningssätt.
För att lyckas i rollen är du kommunikativ och trivs med att samverka med såväl interna som externa parter. Du kan föra en konstruktiv dialog utifrån olika perspektiv och du har förmågan att på ett förtroendefullt sätt bygga, utveckla och bibehålla professionella relationer.
Arbetet kräver att du har personlig integritet och ett högt säkerhetstänkande.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger bl.a. Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
- analys och helhetssyn
- mål och resultat
- utveckling och förändring
- social säkerhet
- muntlig och skriftlig kommunikation
- skapa delaktighet och motivation
Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare
Kontaktpersoner
Rekryterande chef: Jerker Mohlund, nås på tfn: 070-938 08 38.
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakt HR-konsult Tina på 010-56 36 447 .
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, kontaktas via e-post: saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans, tfn: 010-563 32 66
Övrig information
Anställning: Kommissarie
Funktion: Operativ koordinator
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Ansökan
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
- Har du polisutbildning enligt förordning (2014:1105)? Ja/nej. Om ja, ange examensår.
- Beskriv kort din erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer eller arbetsledare. (Arbetsgivare, funktion/roll, antal år).
- Beskriv kort din erfarenhet av att leda, samordna och inrikta verksamhet. (Arbetsgivare, funktion/roll, antal år).
- Beskriv kort din erfarenhet av intern och externa samverkan.
- Har du ingått i ledningsgrupp eller ledningsforum? (Om ja, beskriv kort.)
- Har du svenskt medborgarskap?
- Beskriv din erfarenhet av Operativa enhetens verksamhetsområden (funktion/roll, antal år).
- Beskriv kort din erfarenhet av ledning på direkt och/eller indirekt nivå. (Arbetsgivare, funktion/roll, antal år).
- Har du genomfört polisens chefsprogram ”Det direkta ledarskapet” eller annan ledarskapsutbildning? Vilken?
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 22 oktober 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A642.246/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.