Sök Mina sidor

Gruppchef till digitala kanaler

Organisation
Kommunikationsavdelningen
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
15 september 2025
Ansök senast
24 september 2025
Referensnummer
A418.824/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Att arbeta inom polisen är ett av de finaste uppdrag man kan ha – att skydda och hjälpa, att förebygga och klara upp brott, alltid med den större uppgiften att göra hela Sverige tryggt och säkert. 

Vill du vara en del av Polismyndigheten och det brottsbekämpande systemet? Nu söker vi en chef till gruppen digitala kanaler. 

Kommunikationsavdelningen

Kommunikationsavdelningen ansvarar för att planera, styra, samordna och följa upp Polismyndighetens interna och externa kommunikation. Avdelningen levererar idag ett strategiskt och operativt stöd till myndigheten, i delar dygnet runt, och har drygt 200 medarbetare. Den består av två nationella sektioner och sju regionala kommunikationsgrupper samt ett kansli.

Kommunikationsavdelningen ansvarar för polisens mediehantering, operativa kommunikation, kampanjer, interna och externa webbplatser, Polismuseet samt tidningen Svensk polis. Kommunikationsavdelningen genomgår under hösten och våren en nationellt och regional omorganisation.  

Digitala kanaler

Du kommer att ha personal- och arbetsmiljöansvar för drygt 10 personer i gruppen digitala kanaler. Digitala kanaler är en grupp under nationella sektionen nationella kanaler. 

Under din ledning ansvarar ni för utveckling och förvaltning av polisen.se, intranätet Intrapolis samt nationella externa digitala kanaler inklusive sociala medier. I gruppen finns samordnare för externa webbplatser, intranät och för andra externa digitala kanaler samt webbutveckling, en digital strateg samt webbredaktörer. Gruppen ansvarar också för att driva nätverk samt vissa utbildningsinsatser inom ramen för de olika ansvarsområdena. 

Arbetsbeskrivning

Som gruppchef för digitala kanaler rapporterar du till sektionschefen för nationella kanaler samt ingår i den nationella ledningsgruppen, där du tillsammans med övriga chefer, ansvarar för gemensamma uppdrag och utveckling av kommunikationsavdelningen. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.


Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • minst ett års sammanhängande aktuell erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande
  • erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
  • erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbeten inom kommunikation
  • erfarenhet av webbanalys/uppföljning, användbarhet (UX)
  • erfarenhet av att styra, samordna arbetet med stora webbplatser och omfattande närvaro i sociala medier 
  • erfarenhet av att i en tjänst eller i ett längre uppdrag växla och ständigt prioritera mellan planerat och händelsestyrt arbete
  • för funktionen relevant utbildning, exempelvis inom kommunikation eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
  • svenskt medborgarskap 

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

  • relevant erfarenhet av att ha varit chef med personalansvar
  • erfarenhet av agilt arbetssätt och av att vara kravställare/uppdragsgivare till IT 
  • erfarenhet av kommunikationsarbete inom offentlig sektor
  • ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum
  • chefs- och ledarskapsutbildning 
  • erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför den egna organisationen

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

  • analys och helhetssyn
  • mål och resultat
  • utveckling och förändring
  • social säkerhet
  • muntlig och skriftlig kommunikation
  • skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Kontaktpersoner

Vid frågor kontakta Sanna H Dahlstedt, HR-konsult, sanna.hawborn-dahlstedt@polisen.se alternativt sektionschef Malin Forkman, malin.forkman@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information

Anställning

  • Tillsvidare med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning 
  • Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
  • Placering i Stockholm

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Polismyndigheten gör ett första urval som grundar sig på dina svar på nedanstående frågor utifrån kravprofilen (utbildning och erfarenhet) i annonsen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna i angiven ruta och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. 

1.     Har du minst ett års sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande? Om ja, beskriv din erfarenhet och när i tid. 

2.     Har du erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbeten inom kommunikation? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet. 

3.     Har du erfarenhet av webbanalys/uppföljning, användbarhet (UX)? Om ja, beskriv din erfarenhet. 

4.     Har du erfarenhet av att styra, samordna arbetet med stora webbplatser och omfattande närvaro i sociala medier? Om ja, beskriv din erfarenhet. 

5.     Har du erfarenhet av att i en tjänst eller i ett längre uppdrag växla och ständigt prioritera mellan planerat och händelsestyrt arbete? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet. 

6.     Har du för funktionen relevant utbildning, exempelvis inom kommunikation eller annat? Om ja, beskriv kortfattat din utbildning. 

7.     Är du svensk medborgare? Ja/Nej. 

8.     Har du erfarenhet av att ha varit chef med personalansvar? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet och när i tid. 

9.     Har du erfarenhet av agilt arbetssätt och av att vara kravställare/uppdragsgivare till IT? Om ja, beskriv kortfattat in erfarenhet. 

10.  Har du erfarenhet av kommunikationsarbete inom offentlig sektor? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet.

11.  Har du ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet. 

12.  Har du någon chefs- och ledarskapsutbildning? Om ja, beskriv kortfattat din utbildning. 

13.  Har du erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför den egna organisationen? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet av detta.

 

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 24 september 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A418.824/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post