Sök Mina sidor

IT-samordnare

Organisation
It-avdelningen
Kommun
Malmö
Län
Skåne län
Utlyst
08 september 2025
Ansök senast
22 september 2025
Referensnummer
A541.584/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till sektionen Leveranssamordning söker vi nu en engagerad och ansvarstagande IT-samordnare till Malmö. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som du bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. 

IT-avdelningen består för närvarande av 1300 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 40 000 anställda. IT-avdelningen är en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten. 

Leverans och support levererar, underhåller, koordinerar och samordnar den teknik som myndighetens anställda använder i sitt arbete. Leverans och support levererar och tillhandahåller support avseende all teknik som används av kärnverksamheten såsom system för radiokommunikation inklusive handterminaler och fordonsstationer.

För denna tjänst är kontoret beläget i Malmö där vi erbjuder flexibla arbetstider med möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.

Arbetsbeskrivning

Leveranssamordning har ett helhetsansvar för införande och leverans av ny teknik, där fokus ligger på planering och samordning. Som IT-samordnare arbetar du både enskilt och i team och har många kontaktytor både internt och externt i form av produktägare, entreprenörer, andra myndigheter samt interna verksamheter. Våra uppdrag är av varierande storlek och kan innebära IT-samordning i ett nytt polishus, i förändringar av befintliga lokaler eller vid införande av nya system och verktyg för att utveckla och förbättra det polisiära arbetet både strategiskt och ute i fält. Resor förekommer i arbetet.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Eftergymnasial utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig för tjänsten
  • Minst ett års dokumenterad erfarenhet i närtid av arbete som innefattat uppdrag av samordnande/planerande karaktär inom IT-tekniska projekt som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
  • Svenskt utfärdat B-körkort
  • Mycket goda kunskaper på svenska i tal och skrift

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har: 

  • Erfarenhet av arbete med säkerhetssystem, larm- och passersystem
  • Erfarenhet av fastighetsnät och arbete med IT-teknisk infrastruktur
  • Erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
  • Erfarenhet av Jira/Confluence eller motsvarande
  • Erfarenhet av agilt arbetssätt 

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som är positiv, ansvarstagande, engagerad och strukturerad. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är proaktiv och har ett serviceinriktat förhållningsätt till alla du bemöter i arbetet. Vi ser att du har ett starkt driv och är nyfiken på att ständigt lära dig mer inom ditt kompetensområde. Du behöver också vara en god kommunikatör och lagspelare som kan hantera många kontaktytor, samt ha god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att ta kontakt via telefon: 010-5656962

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig HR-konsult: Amanda Jättner Öström, amanda.ostrom@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se 
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, 114 14

Övrig information

Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Malmö
Arbetstid: Flexibel
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare, IT-samordnare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:

1. Har du eftergymnasial utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig för tjänsten? (Ja/Nej, om ja beskriv kort).

2. Har du minst ett års dokumenterad erfarenhet i närtid av arbete som innefattat uppdrag av samordnande/planerande karaktär inom IT-tekniska projekt som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten? (Ja/Nej, om ja beskriv kort).

3. Har du svenskt utfärdat B-körkort? (Ja/Nej).

4. Har du mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift? (Ja/Nej).

5. Har du svenskt medborgarskap? (Ja/Nej).

Svara JA på de områden du har erfarenhet av nedan:

  • Säkerhetssystem, larm- och passersystem:
  • Fastighetsnät och arbete med IT-teknisk infrastruktur:
  • Deltagande i förändrings- och utvecklingsarbeten:
  • Jira/Confluence eller motsvarande:
  • Agilt arbetssätt: 

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 22 september 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A541.584/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter.

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen.

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet här.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

#LI-Hybrid