Kvalificerad administratör till Finansiellt underrättelsecentrum, Noa
- Organisation
- Nationella operativa avdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 02 september 2025
- Ansök senast
- 10 september 2025
- Referensnummer
- A532.682/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Vill du vara med och öka samhällets förmåga att bekämpa den kriminella ekonomin?
På regeringens uppdrag inrättar Polismyndigheten nu ett finansiellt underrättelsecentrum där myndigheter och näringsliv arbetar sida vid sida med siktet inställt på att bekämpa den kriminella ekonomin.
På finansiellt underrättelsecentrum anställer vi nu en bredd av kompetenser och funktioner som ska vara navet i arbetat. Du kanske är en av de som vi söker?
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att upprätthålla en strategisk nationell lägesbild över brottsligheten i Sverige samt leda och driva arbetet med strategisk förmågeutveckling av brottsbekämpningen. Vidare ansvarar Noa för nationell och internationell samordning av brottsbekämpande verksamhet samt högspecialiserad och unik polisverksamhet som kompletterar polisregionerna vid behov. Finanspolisen, nationellt it-brottscentrum och det myndighetsgemensamma arbetet mot den organiserade brottsligheten finns vid avdelningen.
Vid underrättelseenheten på Noa finns underrättelsesektionen, underrättelsesamordningen, finanspolisen och enhetskansliet. Underrättelseverksamheten har i uppdrag att direkt eller i samverkan med andra förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet och andra störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten. Enheten bedriver eget underrättelsearbete och inriktar de regionala underrättelseenheterna. Enheten bedriver även utvecklingsarbete för underrättelsetjänsten.
Finansiellt underrättelsecentrum (Finuc) är en helt ny sektion placerad vid Underrättelseenheten på Noa. Uppdraget för Finuc är att bekämpa den kriminella ekonomin, och att i ett tidigt skede stoppa möjligheterna för kriminella att tillgodogöra sig brottsvinster. Genom ett enklare informationsutbyte och tät samverkan mellan brottsbekämpande myndigheter och näringslivet ska Polismyndigheten leda arbetet med siktet inställt på att sätta stopp för den kriminella ekonomin.
Arbetet är under uppbyggnad och såväl verksamhet som arbetsmiljö kommer att präglas av förändring och utveckling.
Arbetsbeskrivning
I din roll som kvalificerad administratör består de huvudsakliga arbetsuppgifterna bland annat av fördelning av inkommande ärenden och frågor, diarieföring, rese- och mötesadministration samt att verka som stöd till verksamhetsledningen.
Utöver det ingår det också att ta emot inkommande besök och vara den initiala kontakten både internt och externt. Rollen innebär också att vara stöd i övriga administrativa uppgifter vid sektionen.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat:
- Vara ett stöd till verksamhetsledningen
- Samordna och koordinera förfrågningar och remisser
- Ansvara för funktionsbrevlådan och hantera inkomna ärenden
- Ansvara för resebokningar och mötesbokningar
- Skriva protokoll och avtal
- Arbeta med diarieföring i PÄr
- Hantera sektionens administrativa uppgifter
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Avslutad och godkänd gymnasieutbildning eller annan motsvarande utbildning
- Gedigen erfarenhet inom den senaste femårsperioden av arbete med kvalificerade administrativa uppgifter som arbetsgivaren finner relevant
- God datorvana och goda kunskaper i Microsoft Office
- Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
- B-körkort
- Svenskt medborgarskap
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
- Administrativ erfarenhet från myndighet
- Erfarenhet av underrättelseverksamhet från myndighet
- Erfarenhet av kansliverksamhet
- Erfarenhet av arbete i diarieföringssystem, exempelvis PÄr
- Goda kunskaper om polisens organisation
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen är det viktigt att du har förmågan att driva ditt eget arbete och struktur, och själv kunna se vad som behöver göras. I din roll arbetar du nära olika arbetsgrupper/projekt och har många externa kontakter vilket kräver att du är skicklig på att samarbeta med olika människor. Ofta behöver du kunna anpassa dig till uppdrag med kort varsel och prioritera. Arbetsuppgifterna kräver att du är noggrann och har förmåga att arbeta strukturerat och lösningsfokuserat. Vidare krävs det en förståelse för hur din roll påverkar helheten och förmåga att ta hänsyn till det större perspektivet.
Sektionen är under uppbyggnad vilket gör att du behöver ha en god förmåga att arbeta i en föränderlig verksamhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta Karin Jensen, tfn 010-56 13 549.
Har du frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Susanne, tfn 076-353 22 50.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans, tfn: 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flexibel arbetstid, 40 h/vecka
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara nedan urvalsfrågor. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågorna via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 10/9 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A532.682/2025 i mailets ärendemening. I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor och besvarar kortfattat frågorna. (Alternativt bifoga ett separat dokument (PDF eller Word) med svar på frågorna nedan.)
- Har du avslutad och godkänd gymnasieutbildning eller annan motsvarande utbildning? (ja/nej, om ja beskriv vilken)
- Har du gedigen erfarenhet inom den senaste femårsperioden av arbete med kvalificerade administrativa uppgifter? (ja/nej, om ja beskriv)
- Har du god datorvana och goda kunskaper i Microsoft Office? (ja/nej, om ja beskriv)
- Har du goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift? (ja/nej)
- Har du B-körkort? (ja/nej)
- Har du svenskt medborgarskap? (ja/nej)
- Har du administrativ erfarenhet från myndighet? (ja/nej, om ja beskriv)
- Har du erfarenhet av underrättelseverksamhet från myndighet? (ja/nej, om ja beskriv)
- Har du erfarenhet av kansliverksamhet? (ja/nej, om ja beskriv)
- Har du erfarenhet av arbete i diarieföringssystem, exempelvis PÄr? (ja/nej, om ja beskriv)
- Har du goda kunskaper om polisens organisation? (ja/nej, om ja beskriv)
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.