Uppdragsledare
Är du redo för en större uppgift? Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och har en möjlighet att göra skillnad på riktigt!
- Organisation
- It-avdelningen
- Kommun
- Göteborg
- Län
- Västra Götalands län
- Utlyst
- 25 september 2025
- Ansök senast
- 07 oktober 2025
- Referensnummer
- A590.580/2025
Arbetsplatsbeskrivning
It-avdelningen består av ca 1300 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss deltar och ansvarar varje grupp för hela sin produktlivscykel – från idé till implementation och vidareutveckling. En arbetsdag kan därför innehålla allt ifrån att du deltar i workshops om ny funktionalitet till att du utvecklar nya applikationer, underhåller designsystem eller bidrar till att lösa kritiska säkerhetsproblem.
Vårt kontor är beläget i centrala Göteborg där vi erbjuder både flexibelt kontor och flexibla arbetstider. För närvarande finns det även möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.
Arbetsbeskrivning
Du kommer ingå i ett agilt team som utvecklar och förvaltar Polismyndighetens webbplatser och e-tjänster, där din roll kommer vara ta fram it-lösningar som används av hundratusentals användare. I rollen förväntas du driva uppdrag samt koordinera utveckling och införanden med andra team inom Polismyndigheten. Du kommer agera expert på våra tjänster och deltar i tekniska diskussioner där du förväntas definiera krav för utveckling tillsammans med kravanalytiker och UX-designers. Resor inom Sverige förekommer i tjänsten.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Definiera scope för leveranser tillsammans med stakeholders
- Delta i tekniska diskussioner kring arkitektur och kravställning
- Genomföra tekniska beställningar
- Planera och koordinera tekniska leveranser
- Planera och samordna införanden av ny funktionalitet tillsammans med teamet samt representanter från verksamheten
- Bistå verksamheten med kunskap inom området och förklara möjligheterna med befintliga och framtida it-lösningar
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Eftergymnasial utbildning inom it eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
- Några års relevant erfarenhet av att projektleda och strukturera it-utvecklingsprojekt i närtid som Polismyndigheten bedömer relevant
- Arbetslivserfarenhet av agila arbetsmetoder och SCRUM-ramverket
- Erfarenhet av arbete i tvärfunktionella team
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av att införa it-system
- Kunskap inom mjukvaruarkitektur
- Arbetslivserfarenhet inom kravställning/kravanalys
- Erfarenhet av att arbeta som Scrum Master
- Erfarenhet av att arbeta som systemutvecklare
- Erfarenhet av att arbeta med test
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarstagande, engagerad och strukturerad med starkt driv. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är proaktiv och har ett serviceinriktat förhållningsätt till verksamhet, kollegor, chefer och andra som berörs. Du behöver ha god kunskap inom mjukvaruutveckling samt vara en god kommunikatör och lagspelare som kan hantera många kontaktytor samt ha god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 070 442 40 16
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Heltid, flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Uppdragsledare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
- Har du eftergymnasial utbildning inom it eller motsvarande förvärvad erfarenhet? Om ja, berätta om din utbildning alternativ din motsvarande erfarenhet
- Har du några års relevant erfarenhet av att projektleda och strukturera it-utvecklingsprojekt i närtid? Om ja, beskriv hur du har arbetat med att projektleda och strukturera utvecklingsprojekt de senaste åren
- Har du arbetslivserfarenhet av agila arbetsmetoder och SCRUM-ramverket? Om ja, berätta kort hur din erfarenhet inom området
- Har du erfarenhet av arbete i tvärfunktionella team? Om ja, beskriv kort på vilket sätt du arbetat inom området
- Har du erfarenhet av att införa it-system? Om ja, berätta kort om din erfarenhet
- Har du kunskap inom mjukvaruarkitektur? Om ja, berätta kort om din kunskap inom området
- Har du arbetslivserfarenhet inom kravställning/kravanalys?
- Har du erfarenhet av att arbeta som Scrum Master?
- Har du erfarenhet av att arbeta som systemutvecklare
- Har du erfarenhet av att arbeta med test
- Har du mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift?
- Har du svenskt medborskarskap?
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 7/10 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A590.580/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
#LI-Hybrid