Sök Mina sidor

Samverkansöverenskommelse mellan Aneby kommun och lokalpolisområde Höglandet

Samverkansavtal mellan Aneby kommun och lokalpolisområde Höglandet 2025–2029 ligger till grund för ett gemensamt brottsförebyggande arbete som bedrivs kunskapsbaserat, långsiktigt och systematiskt.

Samverkansöverenskommelsen utgår från Lag (2023:196) om kommunens ansvar för brottsförebyggande arbete.

Utöver denna överenskommelse kan det förekomma och tillkomma andra överenskommelser för specifik samverkan i arbetsgrupper och projekt, exempelvis SSPF.

Syfte och mål

Syftet med samverkasöverenskommelsen är att främja, utveckla och fördjupa samarbetet med övergripande målet att minska brottsligheten och öka tryggheten.

Samverkan

Parterna deltar aktivt vid regelbundna möten och andra strukturerade forum mellan polis och och kommundernas representanter.

Parterna stöttar det brottsförebyggande arbetet genom att dela information och bidra med analyser och statistik om brottslighet i syfte att skapa lokala lägesbilder och identifiera riskområden.

Parterna informerar om planerade aktiviteter och deltar i insatser som kan stärka det lokala brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet.

Det förebyggande och trygghetsskapande arbetet i Aneby kommun

Lägesbild och analys

Kommunens samtliga kommunala verksamheter samt lokalpolisområdets resurser fångar upp händelser kopplade till brott och bidrar till lokal aktuell lägesbild.

Parterna träffas regelbundet för att tillsammans utifrån aktuell lägesbild genomföra analyser för att därifrån vidta relevanta åtgärder. Mötena leds av kommunens ansvarige brottsförebyggande samordnare och representanter från kommunala verksamheter samt kommunpolis deltar.

Åtgärder

Båda parterna bidrar till en årlig åtgärdsplan som övergripande beskriver aktiviteter och insatser som kräver ett extra fokus.

Uppföljning

Parterna följer kontinuerligt  upp det lokala brottsförebyggande arbetet och den årliga åtgärdsplanen kontinuerligt samt uppdaterar den övergripande lägesbilden minst varannat år. 

Strategiskt brottsförebyggande råd

Ett strategiskt brottsförebyggande råd, bestående av kommunstyrelsens ordförande, kommundirektör och chefen för lokalpolisområde Höglandet träffas minst 1–2 gånger per år eller vid behov. Kommunens ansvarige brottsförebyggande samordnare samt kommunpolis är föredragande och informerar om det pågående operativa och strategiska arbetet inom ramen för aktuell samverkansöverenskommelse samt aktuell samt aktuella medborgarlöften.

Rådet informerar kommunstyrelse och kommunfullmäktige om det brottsförebyggande och det trygghetsskapande arbetet med stöd av brottsförebyggande samordnare och kommunpolisen.

Ansvar och rapportering

Kommunstyrelsen är ytterst ansvarig för det brottsförebyggande arbetet enligt Lag (2023:196) om kommunens ansvar för att kontinuerligt rapportera om det brottsförebyggande arbetet till kommunfullmäktige.

Kommunens brottsförebyggande samordnare driver och utvecklar kommunens övergripande brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete. Är kommunens kontaktperson gentemot BRÅ och rapporterar till dem om det lokala brottsförebyggande arbetet.

Kommunpolisen är primär kontaktperson mellan kommunen och lokalpolisområdet.

Förändringar av aktuell samverkansöverenskommelse

Behov av justeringar av pågående samverkansöverenskommelse lyfts vid strategiska rådets möte och beslut av förändringar fattas av de avtalsansvariga; Beata Allen, kommunstyrelsen ordförande Aneby kommun; Mathias Ljung, lokalpolisområdeschef Höglandet; Mikael Fornander, kommundirektör Aneby kommun.