Uppföljning av medborgarlöften för Jönköpings kommun
Polisen och kommunens arbete med medborgarlöften följs upp tertialsvis.
Medborgarlöfte Jönköping kommun
Aktiviteter kopplat till medborgarlöften
- Effektiv samordning för ökad trygghet (EST) – polisen och Jönköpings kommun ska tillsammans med Vätterhem fortsätta med att utveckla Effektiv samordning för ökad trygghet (EST). Samtliga aktörer skall kontinuerligt under året arbeta med att dela lägesbilder för att effektivisera det brottsförebyggande arbetet och för att kunna öka förmågan och kapaciteten att sätta in rätt insatser och åtgärder i rätt tid.
- Lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete – Jönköpings kommun och polisen ska arbeta för att motsvara kraven i den nya lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete som trädde i kraft den 1 juli 2023. Tillsammans skall aktörerna arbeta för att utveckla samverkan, för att kunna sammanställa lägesbilder och för att nå kraft med lagen.
- SIG unga/avhopparverksamhet – samverkan skall fortsätta mellan Jönköpings kommun och polis gällande SIG unga och avhopparverksamhet. SSPF skall initieras och testas i ett pilotprojekt under 2024 och det ska kontinuerligt utvärderas under året för att eventuellt införas på bredare front i kommunen framöver.
- Sammanhållet utvecklingsarbete i prioriterade områden (SUP) – polisen ska tillsammans med Jönköpings kommun utveckla samverkan för att öka tryggheten och stärka samverkan i kommunens fyra prioriterade områden. I detta arbete skall aktörerna bland annat arbeta för en ökad platssamverkan i Huskvarna centrum och Huskvarna söder med omnejd.
- Utveckla projekt ”Trygg Trapp” under ledning av Brottsofferjouren, tillsammans med polisen, Jönköpings kommun och Vätterhem
- Utveckla Vätterhems trygghet- och säkerhetsarbete – polisen ska vara stödjande i att utveckla och stärka detta arbete i syfte att öka tryggheten och säkerheten för Vätterhems hyresgäster, medarbetare och för kommunens medborgare.
- Utveckla förmågan och medvetenheten att identifiera flickor och kvinnor som befinner sig i kriminella miljöer och som begår kriminella handlingar – tillsammans ska polisen och Jönköpings kommun öka kunskapen om riskfaktorer för att kunna initiera stödinsatser efter behov, bland annat genom en arbetsgrupp där fokus är att upprätta nya arbetssätt och metoder för att stärka denna kompetens.
- Utveckla förmågan och medvetenheten att belysa våld i nära relation, grooming, sexuell exploatering, prostitution och människohandel delvis i perspektivet gällande gängkriminalitet och rekrytering – polisen ska arbeta tillsammans och i samverkan med Jönköpings kommun för att öka kompetensen och medvetenheten inom detta område.
- Följa trender och utveckling inom våldsbejakande extremism – detta arbete ska ske tillsammans och i samverkan med polis, Jönköpings kommun och CVE (Center mot våldsbejakande extremism)
- Polisen och Jönköpings kommun ska tillsammans och i samverkan hålla strukturerade medborgardialoger med civilsamhället i de prioriterade områdena – i syfte att stärka det sammanhållna arbetet och den lokala närvaron.
- Krogar mot knark – metoden ska initieras under året för att öka samverkan mellan polis, Jönköpings kommun och krogbranschen. Samverkan skal stärkas och utvecklas med stöd från bland annat Länsstyrelsen. Syftet med att införa metoden Krogar mot knark är att trygga krogmiljön i Jönköping och för att arbeta förebyggande mot bland annat narkotikabrott och våld i offentlig miljö.
Uppföljning av aktiviteter kopplat till medborgarlöften för Jönköpings kommun 2024
Effektiv samordning för ökad trygghet (EST)
Tertial 1 |
Tertial 2 |
Tertial 3 |
EST som metodik används för att ta fram både vecko- och månadsvisa lägesbilder över hela kommunen. Under våren har ett digitalt verktyg för inrapportering färdigställts, men har ännu inte tagits i drift. Planering för implementering av EST+ pågår och kommer starta upp efter semestern. Arbetet med veckovisa lägesbilder pågår på två områden i kommunen. |
Under tertial två har arbetet med EST fortskridit likt första kvartalet. Planering inför fortsatt implementering pågår. Arbetet med veckovisa lägesbilder pågår fortsatt på två områden i kommunen. |
|
Lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete
Tertial 1 |
Tertial 2 |
Tertial 3 |
Utifrån den nya lagstiftningen har en kartläggning över brottsligheten i kommunen som geografiskt område genomförts. Utifrån denna togs tre fokusområden fram där en fördjupad kartläggning och en åtgärdsplan har tagits fram. Det nyinrättade strategiskt brottsförebyggande rådet med representation från politik, kommun, region, polis och fastighetsbolag har haft sitt första möte där kartläggningen presenterades. |
Åtgärdsplanen berör flera olika förvaltningar och är utskickad på remiss till berörda nämnder. Tänkt beslut i kommunfullmäktige i november. |
|
SIG unga/avhopparverksamhet
Tertial 1 |
Tertial 2 |
Tertial 3 |
Inom SIG unga pågår ett 10-tal individärenden. Förfrågningar inkommer löpande. Avhopparverksamheten når ett flertal individer i organiserad brottslighet. Ett antal kommuner har besökt Jönköping för studiebesök. Antalet samverkanspartners lokalt har utökats. Avhopparverksamheten är nu pilotkommun för att testa en, av Socialstyrelsen, nationellt utformad individbaserad systematisk uppföljning, som ska ge kunskap om och underlag för utveckling av verksamheten. Inom SIG unga/avhopparverksamheten pågår ett aktivt uppsöksarbete vilket betyder att medarbetarna inom socialtjänsten inte endast tar emot förfrågningar utan också söker upp individer som har hög risk för återfall i brott och erbjuder stöd och hjälp för kriminalitet. |
SIG unga har förbättrat arbetet med åtgärdsplaner för ökad tydlighet kring vad var och ens ansvar i SIG-nätverket är, öka möjligheterna till att insatsen blir mer konkret, intensiv och lättare att följa upp. |
|
Sammanhållet utvecklingsarbete i prioriterade områden (SUP)
Tertial 1 |
Tertial 2 |
Tertial 3 |
Pågår. Dialog mellan polis och koordinatorer på de prioriterade områdena planeras varje månad för att följa utveckling, statistik och trender samt för att kunna sätta in rätt kommunala och polisiära insatser. |
Dialog har genomförts vid 4 tillfällen under 2024. Två tillfällen är planerade under november samt december. Sporadisk kontakt sker mellan mötestillfällena mellan koordinatorer och polis, Samordnare och polis. |
|
Utveckla projekt ”Trygg Trapp” under ledning av Brottsofferjouren, tillsammans med polisen, Jönköpings kommun och Vätterhem
Tertial 1 |
Tertial 2 |
Tertial 3 |
Pågår. En processledare har anställts under tertial 1. |
Processledaren anställdes 1/5 och denne ingår i de kommunala nätverken samt områdesgruppen. |
|
Utveckla Vätterhems trygghet- och säkerhetsarbete
Tertial 1 |
Tertial 2 |
Tertial 3 |
Polisen har under första tertialet varit i dialog med Vätterhem kring utformning av funktionen säkerhetschef. Funktionen är nu tillsatt och förväntas vara på plats och verksam under tertial två. Artiklar skrivs av kommunpolis till varje upplaga av ”Vi i Vätterhem” och projektet ”Trygga grannar” har genomförts. |
Säkerhetschef har påbörjat sin tjänst på Vätterhem i augusti med fokus på Vätterhems brottsförebyggande arbete och samverkan med polis och kommun i dessa frågor. |
|
Utveckla förmågan och medvetenheten att identifiera flickor och kvinnor som befinner sig i kriminella miljöer och som begår kriminella handlingar
Tertial 1 |
Tertial 2 |
Tertial 3 |
Arbetsgruppen har inventerat och gjort en nulägesanalys av samtliga verksamheters behov och kunskapsbrister inom området tjejer i kriminalitet samt sammanställt kunskapsläget. Detta kunskapsunderlag gällande riskfaktorer och roller i den kriminella miljön samt vad vi professionella kan tänka på, har sedan spridits inom gruppen och till respektive verksamhet. Vi har ökat medvetenheten om vikten av att tidigt orosanmäla när flickor skulle kunna vara i en utsatt situation p.g.a. relation med partner i kriminalitet eller då hon befinner sig på platser, tider eller i umgänge där risken för kriminalitet är stor. En vägledning har sammanställts till socialtjänstens myndighetsutövning som träffar familjerna vid inkommen orosanmälan. Vid olika former av samverkansmöten uppmärksammas nu specifikt tjejer i kriminalitet. Arbete pågår också med att förhindra nyrekrytering av tjejer till kriminella nätverk genom att tillsammans med bl.a. Vätterhem och civilsamhället lägga en planering för våren och hela sommaren med ökad vuxennärvaro på Öxnehaga och med målet att aktivera fler föräldrar. |
Forskarna Linnéa Österman och Annelie de Cabo Y Moreda från Göteborgs universitet har genomfört den första av sammanlagt två workshops med arbetsgruppen. Fokus har varit att ge arbetsgruppen en kunskapsöversikt och historisk kontext om tjejer i kriminalitet men också fördjupa diskussionen kring varför och hur vi definierat detta som ett problemområde samt vad vi behöver vara uppmärksamma på utifrån tjejers möjliga och dubbla roller som gärningsperson och offer. Beslut har fattats om att forma en referensgrupp med tjejer som är aktiva alternativt lämnat kriminalitet. I första hand tillfrågas tjejer som dömts till ungdomsvård, ungdomstjänst eller ungdomsövervakning. Intervjufrågor har tagits fram som handlar om hur vi behöver forma våra stödinsatser för att det vara relevant att ta emot hjälp samt bemötandefrågor. Intervjuer genomförs under november månad. |
|
Utveckla förmågan och medvetenheten att belysa våld i nära relation, grooming, sexuell exploatering, prostitution och människohandel delvis i perspektivet gällande gängkriminalitet och rekrytering
Tertial 1 |
Tertial 2 |
Tertial 3 |
Under första tertialet har medarbetare på Junehem, Vätterhem och Hyresgästföreningen fått utbildning kring ”Trygga grannar”. Syftet med utbildningen är att stärka förmågan och kunskapen kring att agera och reagera vid våld i nära relation. Projektet är ett samarbete mellan polis, Jönköpings kommun, Kvinno- och tjejjouren, Hyresgästföreningen samt Vätterhem och Junehem. |
Inga aktiviteter kopplade till denna aktivitet är genomförda under tertial två. |
|
Följa trender och utveckling inom våldsbejakande extremism
Tertial 1 |
Tertial 2 |
Tertial 3 |
Under våren har arbetet fortsatt inom samverkansgruppen för våldsbejakande extremism. Expos årsrapport visade att Jönköpings kommun stack ut nationellt med ett stort antal aktiviteter kopplade till högerextremism. Utifrån detta hade polisen och SÄPO en information för kommunen där detta diskuterades. |
Under tertial två har möte med CVE och Redex genomförts för att uppdatera kunskaperna kring brottsförebyggande arbete mot våldsbejakande extremism. Nationella och lokala trender har iakttagits. CVE har tagit fram metodstöd för arbete och den nya nationella lägesbilden har studerats. Lokal hotbildsanalys har utförts kopplat till det högerextrema hotet. |
|
Polisen och Jönköpings kommun skall tillsammans och i samverkan hålla strukturerade medborgardialoger med civilsamhället i de prioriterade områdena
Tertial 1 |
Tertial 2 |
Tertial 3 |
Under hösten 2023 och 2024 väcktes frågan om ett mer sammanhållet dialogarbete. Tjänstepersoner på KFF, stadskontoret, polis, socialtjänst, räddningstjänst, Vätterhem m.fl. arbetar i olika konstellationer med utveckling av medborgardialoger. Utifrån ett områdesutvecklings perspektiv i de prioriterade områdena har det mynnat ut i flera processer och beslutsdokument: samordnat dialogarbete mellan kommun och polis är inskrivet på tre punkter i medborgarlöftet 2024, utredningsuppdrag tilldelat stadskontoret om dialogarbete klar 2025 januari, inträdde i SKr’s nätverk, ”Dialoger i komplexa frågor” samt handlingsplan SUP. 13/1 Österängen, Gängsnacket |
2/5, Huskvarna söder, Trygghetsplanering |
|
Krogar mot knark
Tertial 1 |
Tertial 2 |
Tertial 3 |
Uppstartsmöte 9/4 i syfte att presentera lägesbild, betydelsen av samverkan kring narkotikaproblematiken samt information kring metoden Krogar mot knark. Ca 35 deltagare från hotell, restaurang och säkerhetsbranschen. Närvarande från kommunen: kommunalråd, tjänstemän från näringslivsavdelningen, räddningstjänsten och tillståndsenheten. Övriga närvarande; Länsstyrelsens ANDTS-samordnare samt kommunpolis. |
Uppföljningsmöte 16/5 med ca 25 deltagare från hotell, restaurang och säkerhetsbranschen. Närvarande från kommunen; kommunalråd, tjänstemän från näringslivsavdelningen, räddningstjänsten, tillståndsenheten. Övriga närvarande; Länsstyrelsens ANDTS-samordnare samt kommunpolisen. |
|