Sök

Uppföljning av medborgarlöften för Jönköpings kommun

Polisen och kommunens arbete med medborgarlöften följs upp tertialsvis.

Medborgarlöfte Jönköping kommun

Aktiviteter kopplat till medborgarlöften

  • Effektiv samordning för ökad trygghet (EST) – polisen och Jönköpings kommun ska tillsammans med Vätterhem fortsätta med att utveckla Effektiv samordning för ökad trygghet (EST). Samtliga aktörer skall kontinuerligt under året arbeta med att dela lägesbilder för att effektivisera det brottsförebyggande arbetet och för att kunna öka förmågan och kapaciteten att sätta in rätt insatser och åtgärder i rätt tid.

  • Lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete – Jönköpings kommun och polisen ska arbeta för att motsvara kraven i den nya lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete som trädde i kraft den 1 juli 2023. Tillsammans skall aktörerna arbeta för att utveckla samverkan, för att kunna sammanställa lägesbilder och för att nå kraft med lagen.

  • SIG unga/avhopparverksamhet – samverkan skall fortsätta mellan Jönköpings kommun och polis gällande SIG unga och avhopparverksamhet. SSPF skall initieras och testas i ett pilotprojekt under 2024 och det ska kontinuerligt utvärderas under året för att eventuellt införas på bredare front i kommunen framöver.

  • Sammanhållet utvecklingsarbete i prioriterade områden (SUP) – polisen ska tillsammans med Jönköpings kommun utveckla samverkan för att öka tryggheten och stärka samverkan i kommunens fyra prioriterade områden. I detta arbete skall aktörerna bland annat arbeta för en ökad platssamverkan i Huskvarna centrum och Huskvarna söder med omnejd.

  • Utveckla projekt ”Trygg Trapp” under ledning av Brottsofferjouren, tillsammans med polisen, Jönköpings kommun och Vätterhem

  • Utveckla Vätterhems trygghet- och säkerhetsarbete – polisen ska vara stödjande i att utveckla och stärka detta arbete i syfte att öka tryggheten och säkerheten för Vätterhems hyresgäster, medarbetare och för kommunens medborgare.

  • Utveckla förmågan och medvetenheten att identifiera flickor och kvinnor som befinner sig i kriminella miljöer och som begår kriminella handlingar – tillsammans ska polisen och Jönköpings kommun öka kunskapen om riskfaktorer för att kunna initiera stödinsatser efter behov, bland annat genom en arbetsgrupp där fokus är att upprätta nya arbetssätt och metoder för att stärka denna kompetens.

  • Utveckla förmågan och medvetenheten att belysa våld i nära relation, grooming, sexuell exploatering, prostitution och människohandel delvis i perspektivet gällande gängkriminalitet och rekrytering – polisen ska arbeta tillsammans och i samverkan med Jönköpings kommun för att öka kompetensen och medvetenheten inom detta område.

  • Följa trender och utveckling inom våldsbejakande extremism – detta arbete ska ske tillsammans och i samverkan med polis, Jönköpings kommun och CVE (Center mot våldsbejakande extremism)

  • Polisen och Jönköpings kommun ska tillsammans och i samverkan hålla strukturerade medborgardialoger med civilsamhället i de prioriterade områdena – i syfte att stärka det sammanhållna arbetet och den lokala närvaron.

  • Krogar mot knark – metoden ska initieras under året för att öka samverkan mellan polis, Jönköpings kommun och krogbranschen. Samverkan skal stärkas och utvecklas med stöd från bland annat Länsstyrelsen. Syftet med att införa metoden Krogar mot knark är att trygga krogmiljön i Jönköping och för att arbeta förebyggande mot bland annat narkotikabrott och våld i offentlig miljö.

Uppföljning av aktiviteter kopplat till medborgarlöften för Jönköpings kommun 2024

Effektiv samordning för ökad trygghet (EST)

Tertial 1

Tertial 2

Tertial 3 

EST som metodik används för att ta fram både vecko- och månadsvisa lägesbilder över hela kommunen. Under våren har ett digitalt verktyg för inrapportering färdigställts, men har ännu inte tagits i drift. Planering för implementering av EST+ pågår och kommer starta upp efter semestern.

Arbetet med veckovisa lägesbilder pågår på två områden i kommunen.

Under tertial två har arbetet med EST fortskridit likt första kvartalet. Planering inför fortsatt implementering pågår.

Arbetet med veckovisa lägesbilder pågår fortsatt på två områden i kommunen.

 Arbetet med EST+ har fortsatt och det digitala verktyget har tagits i drift på Öxnehaga som pilotområde. Därefter kommer implementering av övriga områden i kommunen ske löpande. Utöver det fortsätter övriga vecko- och månadsvisa lägesbilder likt tidigare.  

Lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete

Tertial 1

Tertial 2

Tertial 3 

Utifrån den nya lagstiftningen har en kartläggning över brottsligheten i kommunen som geografiskt område genomförts. Utifrån denna togs tre fokusområden fram där en fördjupad kartläggning och en åtgärdsplan har tagits fram. Det nyinrättade strategiskt brottsförebyggande rådet med representation från politik, kommun, region, polis och fastighetsbolag har haft sitt första möte där kartläggningen presenterades.

Åtgärdsplanen berör flera olika förvaltningar och är utskickad på remiss till berörda nämnder. Tänkt beslut i kommunfullmäktige i november.

Åtgärdsplanen är framflyttad till januari för politiskt beslut. Några av de förslag som framkommer i planen är ändock påbörjade för att inte tappa fart i arbetet.  

 SIG unga/avhopparverksamhet

Tertial 1

Tertial 2

Tertial 3 

Inom SIG unga pågår ett 10-tal individärenden. Förfrågningar inkommer löpande.

Avhopparverksamheten når ett flertal individer i organiserad brottslighet. Ett antal kommuner har besökt Jönköping för studiebesök. Antalet samverkanspartners lokalt har utökats. Avhopparverksamheten är nu pilotkommun för att testa en, av Socialstyrelsen, nationellt utformad individbaserad systematisk uppföljning, som ska ge kunskap om och underlag för utveckling av verksamheten.

Inom SIG unga/avhopparverksamheten pågår ett aktivt uppsöksarbete vilket betyder att medarbetarna inom socialtjänsten inte endast tar emot förfrågningar utan också söker upp individer som har hög risk för återfall i brott och erbjuder stöd och hjälp för kriminalitet.

SIG unga har förbättrat arbetet med åtgärdsplaner för ökad tydlighet kring vad var och ens ansvar i SIG-nätverket är, öka möjligheterna till att insatsen blir mer konkret, intensiv och lättare att följa upp.

Avhopparverksamheten har ett högre inflöde av individer som är motiverade till avhopp, jämfört med föregående år. Uppföljningar visar goda resultat när det gäller att inte återfalla i organiserad brottslighet. Samarbetet med häktet i Jönköping har intensifierats. Medarbetare har deltagit på Socialstyrelsens konferens ”Stärka och utveckla stöd till avhopp från kriminella grupperingar i Sverige”.

SSPF-koordinator har anställts under hösten och former för samverkan med i första hand det skolsociala teamet på Öxnehaga, har fastställts. Ett 20-tal förfrågningar har inkommit där fokus är barn i åldern 9-13år med ett normbrytande beteende och som riskerar dras in i kriminalitet.

Förfrågningarna gäller både killar och tjejer.

Samverkan mellan polis och socialtjänst har utvecklats när det gäller att identifiera ungdomar och vuxna i organiserad brottslighet som kan vara aktuella för insatser, genom att polisen skriver mer utförliga orosanmälningar, avseende både barn och vuxna så att socialtjänsten har bättre förutsättningar att utreda behov av stöd.

Maja Karlsson och Martina Poulsen har spelat in en film om gängkriminaliteten, som ska vara till nytta för vårdnadshavare. Vi berättar om situationen i Jönköpings kommun, hur barn rekryteras till organiserad brottslighet här hos oss och vi ger konkreta råd till vårdnadshavare, hur man bör agera och när. Filmen har bland annat vistats för föräldrar som redan idag har stödinsatser från socialtjänsten men också för samverkanspartners och vid föräldramöten.  

Sammanhållet utvecklingsarbete i prioriterade områden (SUP)

Tertial 1

Tertial 2

Tertial 3 

Pågår. Dialog mellan polis och koordinatorer på de prioriterade områdena planeras varje månad för att följa utveckling, statistik och trender samt för att kunna sätta in rätt kommunala och polisiära insatser.

Dialog har genomförts vid 4 tillfällen under 2024.

Två tillfällen är planerade under november samt december. Sporadisk kontakt sker mellan mötestillfällena mellan koordinatorer och polis, Samordnare och polis.

Dialog och regelbundna (månadsvisa) träffar mellan kommunpolis och koordinatorer har fortsatt.

Samverkan och deltagande av kommunpolis vid planering av fastighetsägarinventering och samarbete på Huskvarna söder.

Dialog kring resultat av genomlysningsarbetet (delrapporter) har genomförts samt dialog om uppdraget med ”Nästa steg” i SUP arbetets framtida organisation har genomförts.     

Utveckla projekt ”Trygg Trapp” under ledning av Brottsofferjouren, tillsammans med polisen, Jönköpings kommun och Vätterhem

Tertial 1

Tertial 2

Tertial 3 

Pågår. En processledare har anställts under tertial 1.

Processledaren anställdes 1/5 och denne ingår i de kommunala nätverken samt områdesgruppen.

Processledaren rekryterade 15st unga vuxna från området. Vad avser Öxnehaga kom det fler än 15st, hela tiden har antalet varit mellan 15-20st unga vuxna.

Under tiden juli till september arrangerade processledaren totalt 4 workshops enligt projektplanen.

Den lokala brottsofferjouren har via projektet ökat sin närvaro i området vilket lett till ökad kunskap om brottsofferjouren samt att de har ingått i kommunala sammanhang.

Sista workshop arrangerades i oktober. Totalt har det då blivit 5 workshops än de 4 som var planerade. Processledaren har under perioden tillsammans med målgruppen (gruppen om unga vuxna 18–25år) samlat ihop vad som framkommit för att kunna identifiera vad man kan arbeta vidare med i insatser. Insatserna skickas sedan till Arvsfonden för godkännande. Jämte processledarens arbete har den lokala brottsofferjouren arbetat vidare med att stärka sin närvaro i området

Utveckla Vätterhems trygghet- och säkerhetsarbete

Tertial 1

Tertial 2

Tertial 3 

Polisen har under första tertialet varit i dialog med Vätterhem kring utformning av funktionen säkerhetschef. Funktionen är nu tillsatt och förväntas vara på plats och verksam under tertial två. Artiklar skrivs av kommunpolis till varje upplaga av ”Vi i Vätterhem” och projektet ”Trygga grannar” har genomförts.

Säkerhetschef har påbörjat sin tjänst på Vätterhem i augusti med fokus på Vätterhems brottsförebyggande arbete och samverkan med polis och kommun i dessa frågor.

Vätterhem samverkar aktivt med polis och kommunala verksamheter och det brottsförebyggande arbetet pågår i form av ökad medvetenhet bland Vätterhems personal och uppdaterade säkerhetslösningar.  Säkerhetschefen blir alltmer SPOC vilket underlättar samverkan med andra aktörer.  

Utveckla förmågan och medvetenheten att identifiera flickor och kvinnor som befinner sig i kriminella miljöer och som begår kriminella handlingar

Tertial 1

Tertial 2

Tertial 3 

Arbetsgruppen har inventerat och gjort en nulägesanalys av samtliga verksamheters behov och kunskapsbrister inom området tjejer i kriminalitet samt sammanställt kunskapsläget. Detta kunskapsunderlag gällande riskfaktorer och roller i den kriminella miljön samt vad vi professionella kan tänka på, har sedan spridits inom gruppen och till respektive verksamhet. Vi har ökat medvetenheten om vikten av att tidigt orosanmäla när flickor skulle kunna vara i en utsatt situation p.g.a. relation med partner i kriminalitet eller då hon befinner sig på platser, tider eller i umgänge där risken för kriminalitet är stor. En vägledning har sammanställts till socialtjänstens myndighetsutövning som träffar familjerna vid inkommen orosanmälan.

 Vid olika former av samverkansmöten uppmärksammas nu specifikt tjejer i kriminalitet. Arbete pågår också med att förhindra nyrekrytering av tjejer till kriminella nätverk genom att tillsammans med bl.a. Vätterhem och civilsamhället lägga en planering för våren och hela sommaren med ökad vuxennärvaro på Öxnehaga och med målet att aktivera fler föräldrar.

Forskarna Linnéa Österman och Annelie de Cabo Y Moreda från Göteborgs universitet har genomfört den första av sammanlagt två workshops med arbetsgruppen. Fokus har varit att ge arbetsgruppen en kunskapsöversikt och historisk kontext om tjejer i kriminalitet men också fördjupa diskussionen kring varför och hur vi definierat detta som ett problemområde samt vad vi behöver vara uppmärksamma på utifrån tjejers möjliga och dubbla roller som gärningsperson och offer.

Beslut har fattats om att forma en referensgrupp med tjejer som är aktiva alternativt lämnat kriminalitet. I första hand tillfrågas tjejer som dömts till ungdomsvård, ungdomstjänst eller ungdomsövervakning. Intervjufrågor har tagits fram som handlar om hur vi behöver forma våra stödinsatser för att det vara relevant att ta emot hjälp samt bemötandefrågor. Intervjuer genomförs under november månad.

Vi har idag förfrågningar till både SSPF, SIG unga och Stöd till Avhopp avseende tjejer/kvinnor.

Intervjuer har genomförts med referensgruppen av tjejer med egen erfarenhet. Svaren har sammanställts och bidragit till ny kunskap när det gäller att förstå tjejers inträde och utträde i kriminella miljöer/nätverk.  

Maja Karlsson och Martina Poulsen har träffat hotelldirektörer i nätverket ”Stay Jönköping” för att diskutera hur kvinnor i kriminalitet kan identifieras och att stöd till avhopp också riktas sig till kvinnor.

Den andra av sammanlagt två workshops har genomförts med forskare från Göteborgs universitet. Fokus var att se exempel på hur andra kommuner arbetar riktat mot tjejer/kvinnor i gängkriminalitet, vilka metodmaterial som finns och rekommendationer om effektiva insatser m.m.  

Utveckla förmågan och medvetenheten att belysa våld i nära relation, grooming, sexuell exploatering, prostitution och människohandel delvis i perspektivet gällande gängkriminalitet och rekrytering

Tertial 1

Tertial 2

Tertial 3 

Under första tertialet har medarbetare på Junehem, Vätterhem och Hyresgästföreningen fått utbildning kring ”Trygga grannar”. Syftet med utbildningen är att stärka förmågan och kunskapen kring att agera och reagera vid våld i nära relation. Projektet är ett samarbete mellan polis, Jönköpings kommun, Kvinno- och tjejjouren, Hyresgästföreningen samt Vätterhem och Junehem.

Inga aktiviteter kopplade till denna aktivitet är genomförda under tertial två.

Under tertial tre har den nationella operationen Beta, som syftar till att stärka polisens förmåga att förebygga mäns våld mot kvinnor, byggts upp med en lokal struktur och organisation. Operationen ska fokusera på att kartlägga högrisk- och serievåldtäktsaktörer för att kunna vidta våldsreducerande insatser.  

Följa trender och utveckling inom våldsbejakande extremism

Tertial 1

Tertial 2

Tertial 3 

Under våren har arbetet fortsatt inom samverkansgruppen för våldsbejakande extremism. Expos årsrapport visade att Jönköpings kommun stack ut nationellt med ett stort antal aktiviteter kopplade till högerextremism. Utifrån detta hade polisen och SÄPO en information för kommunen där detta diskuterades.

Under tertial två har möte med CVE och Redex genomförts för att uppdatera kunskaperna kring brottsförebyggande arbete mot våldsbejakande extremism. Nationella och lokala trender har iakttagits. CVE har tagit fram metodstöd för arbete och den nya nationella lägesbilden har studerats. Lokal hotbildsanalys har utförts kopplat till det högerextrema hotet.

Under tertial tre har arbetet åter fortsatt inom samverkansgruppen för arbetet mot våldsbejakande extremism. Fortsatt omvärldsanalys, lokal och nationell lägesbild har skapats och delgetts i nätverket. På det lokala planet har få händelser och lågintensiva aktiviteter registrerats.   

Polisen och Jönköpings kommun skall tillsammans och i samverkan hålla strukturerade medborgardialoger med civilsamhället i de prioriterade områdena

Tertial 1

Tertial 2

Tertial 3 

Under hösten 2023 och 2024 väcktes frågan om ett mer sammanhållet dialogarbete. Tjänstepersoner på KFF, stadskontoret, polis, socialtjänst, räddningstjänst, Vätterhem m.fl. arbetar i olika konstellationer med utveckling av medborgardialoger. Utifrån ett områdesutvecklings perspektiv i de prioriterade områdena har det mynnat ut i flera processer och beslutsdokument: samordnat dialogarbete mellan kommun och polis är inskrivet på tre punkter i medborgarlöftet 2024, utredningsuppdrag tilldelat stadskontoret om dialogarbete klar 2025 januari, inträdde i SKr’s nätverk, ”Dialoger i komplexa frågor” samt handlingsplan SUP.

13/1 Österängen, Gängsnacket
19/1 Sannaängen, Brott mot äldre
19/2, Huskvarna söder, Brott mot äldre
21/2 Öxnehaga, Panelsamtal, Svenska kyrkan/Jönköpings kommun
25/2 Råslätt, Gängsnacket
26/2 Engelska skolan, Gängsnacket
28/2 Ekhagsskolan, Gängsnacket
5/3 Råslätt, Inhämtningsuppdraget
13/3 Österängen, Våld mot kvinnor
15-16/4 Rosenlund, Gängsnacket
25/4 Huskvarna, Gängsnacket

2/5, Huskvarna söder, Trygghetsplanering
7/5 Ljungarrumsskolan, Gängsnacket
27/5 Råslätt, Gängsnacket
28/5 Destinationen, Säkerhetsmöte civilsamhälle och föreningsliv
3/6, Öxnehaga, Informationsmöte för boende inför sommarlovet
4/6 HFF, Gängsnacket
14/8 Sanda, personal, Gängsnacket
15/8 Per Brahe gymnasiet, Gängsnacket

7/10, Smeden Huskvarna, dialogmöte gällande trygghet genomfört tillsammans med koordinator, fält, fritid, m.fl. 
5/11, Råslättsskolan, frukostmöte och afterwork, Gängsnacket
11/11, dialog med flera samfund, Gängsnacket och lokal lägesbild
17/11, Sankta Maria kyrkan, Gängsnacket och lokal lägesbild
20/11+26/11, Engelska skolan, Gängsnacket och lokal lägesbild, vårdnadshavare och personal
26/11, Språkcafé Österängen, lokal lägesbild  

 Krogar mot knark

Tertial 1

Tertial 2

Tertial 3 

Uppstartsmöte 9/4 i syfte att presentera lägesbild, betydelsen av samverkan kring narkotikaproblematiken samt information kring metoden Krogar mot knark. Ca 35 deltagare från hotell, restaurang och säkerhetsbranschen. Närvarande från kommunen: kommunalråd, tjänstemän från näringslivsavdelningen, räddningstjänsten och tillståndsenheten. Övriga närvarande; Länsstyrelsens ANDTS-samordnare samt kommunpolis.

Samtliga näringsidkare delade med sig av hur de upplever och arbetar med problematiken idag, deras lägesbild samt vilka förväntningar de har på ett samarbete. Tillsammans kunde vi konstatera att problemet är välkänt och att ett samarbete är mycket önskvärt.

Konstaterande av att behoven ser olika ut med anledning av att näringsidkarna arbetar på olika sätt och har kommit olika långt. Förutsättningarna och problematiken varierar också mellan olika näringsidkare.

Bred samsyn kring att ett samarbete behövs. Det uppskattas och efterfrågas även återkommande rapportering av polisens lägesbild.

Uppföljningsmöte 16/5 med ca 25 deltagare från hotell, restaurang och säkerhetsbranschen. Närvarande från kommunen; kommunalråd, tjänstemän från näringslivsavdelningen, räddningstjänsten, tillståndsenheten. Övriga närvarande; Länsstyrelsens ANDTS-samordnare samt kommunpolisen.

Två huvudsakliga diskussionsområden; förväntningar på samarbetet samt frågan om vad näringsidkarna gör redan idag? Genomgång av Krogar Mot Knark-metoden och dess olika delar samt info kring utbildningar, rutiner, policys etc.

Vi satte preliminärt datum för heldagsutbildning och pratade om vikten av att alla genomför den digitala utbildningen.

Utifrån näringsidkarnas önskemål om regelbunden uppdatering av polisens lägesbild beslutades också om återkommande teamsmöten där kommunpolisen delar med sig av denna på månadsbasis. Ett första datum beslutades till 23/5 och därefter återkommande sista torsdagen innan löning varje månad, med undantag för sommaruppehåll.

Genomfört regelbunden uppdatering av polisens lägesbild en gång per månad med start i juni (riktat till de verksamheter som tagit del av satsningen).

Genomfört heldagsutbildning för ett 30-tal nyckelpersoner från berörda branscher (oktober).

Genomfört gemensam pressträff (kommunen och Polismyndigheten) i syfte att upplysa såväl allmänheten som berörda branscher om vårt arbete. Uppmärksammades av såväl tv, radio och press.

Arbetat fram kommunikationsplan och genomförandeplan för 2025 (november).

Beslutat datum för heldagsutbildning under våren 2025 samt preliminärt datum för hösten  2025.

Löpande samverkan med krogar och hotell. Bidragit med stöd i att ta fram handlingsplaner och policydokument utifrån Krogar Mot Knark-metoden.

Medverkat vid nationell nätverksträff för representanter från de kommuner som arbetar med Krogar Mot Knark-metoden.

Genomfört afterwork-satsning i samverkan med lokal media med krogsnack om brottslighet bland unga som fokus.