Projektledare till Lokalförsörjningsenheten
- Organisation
- Ekonomiavdelningen
- Kommun
- Sundsvall
- Län
- Västernorrlands län
- Utlyst
- 22 augusti 2025
- Ansök senast
- 11 september 2025
- Referensnummer
- A511.293/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi söker nu en driven och kommunikativ projektledare som vill jobba med större ny- om- och tillbyggnadsprojekt i en spännande och expansiv verksamhet.
Lokalförsörjningsenheten
Polismyndigheten är inne i en expansiv fas, därför behöver nya polisstationer byggas och standarden på flera lokaler höjas. Myndigheten äger inte några lokaler utan hyr istället cirka 1,5 miljoner kvadratmeter.
Lokalförsörjningsenhetens uppdrag är att säkerställa att myndigheten har ändamålsenliga lokaler på kort och lång sikt. Lokalförsörjningsenheten finns i hela landet och består av tre sektioner: förvaltning, projekt och utveckling.
Lokalförsörjningsenheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.
Läs mer om ekonomiavdelningen
Projektsektionen
Projektsektionen ansvarar för att driva myndighetens lokalprojekt från förstudie till genomförande. Sektionen ansvarar också för styrning av den nationella projektportföljen och utveckling av projektprocessen med tillhörande rutiner. Vi är idag organiserade i sju grupper fördelade enligt polisens regionindelning. Du kommer tillhöra projektgrupp Nord som efter genomförd rekrytering kommer bestå av fyra projektledare samt gruppchef. Beståndet är varierande med äldre 70-tals bestånd samt nya och moderna polishus. Vidare är vårt bestånd unikt med teknikintensiva lokaler och höga säkerhetskrav. Ditt bestånd kommer huvudsakligen vara i region Nord (Västernorrland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten) och din placering kommer vara i Sundsvall. Det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.
Arbetsbeskrivning
Som projektledare jobbar du med att leda och samordna större ny- om- och tillbyggnadsprojekt i myndighetens roll som hyresgäst. Polisen bedriver en komplex men spännande verksamhet och detta ställer höga krav på dig som projektledare då du kommer att arbeta med alla typer av verksamhetslokaler, exempelvis kontorslokaler, datahallar, arrester, skjutbanor till forensiska lokaler. En viktig del i arbetet är kontakten med kärnverksamheten där framtida lokalbehov och lokalutformning ska utarbetas, dokumenteras och förankras.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär:
- leda större fastighetsprojekt (ny-, om- och tillbyggnad)
- upprätta projektbudget
- rapportera till projektägare
- samverka med fastighetsägare, konsulter, kommuner och leverantörer samt internt med andra projektledare, hyresjurister m.fl.
- rådgivande roll gentemot kärnverksamheten
- medverka i upphandling av entreprenader
- vara drivande i förhandlingar med interna och externa parter
Resor ingår i tjänsten, framförallt inom region Nord men även nationellt.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- relevant akademisk eller YH utbildning inom fastigheter, bygg och/eller lokalförsörjning, alternativt annan erfarenhet inom området som anses relevant enligt Polismyndighetens bedömning
- några års relevant och aktuell erfarenhet från en liknande roll med fokus på projektledning och lokalförsörjning
- god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift
- god förmåga att använda digitala verktyg
- B-körkort
- svenskt medborgarskap
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
- erfarenhet av att ha arbetat med lokalförsörjning ur ett hyresgästperspektiv
- erfarenhet av samverkan med olika aktörer som arbetsgivaren bedömer relevant
- goda kunskaper inom entreprenadjuridik och projektekonomi
- erfarenhet av prognosarbete och uppföljning av projekt
- erfarenhet av initial projektberedning exempelvis förstudier, analyser och/eller rapportskrivning
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen ser vi att du är målmedveten, driven och duktig på att leda projekt och människor. Du har lätt för att se helheten och kan självständigt prioritera, planera och följa upp ditt arbete. Tjänsten innebär en del dokumentation och samverkan såväl internt som extern, du behöver därför vara duktig att utrycka dig såväl skriftligen som muntligen. Din samarbetsförmåga värdesätts högt och vidare är du analytisk, serviceinriktad och har en hög integritet.
Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Jonas Åsenstam, jonas.asenstam@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Elin Jansson, elin-l.jansson@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Yen Renberg, 0105683791, st.inom-polisen@polisen.se
Övrig information
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Sundsvall
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Projektledare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
- Har du relevant akademisk eller YH utbildning inom fastigheter, bygg och/eller lokalförsörjning, alternativt annan erfarenhet inom området som anses relevant enligt Polismyndighetens bedömning?
- Om ja, ange utbildning alternativt redogör för annan arbetserfarenhet:
- Har du några års relevant och aktuell erfarenhet från en liknande roll med fokus på projektledning och lokalförsörjning?
- Om ja, beskriv tydligt och kortfattat din erfarenhet:
- Har du god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift?
- Har du god förmåga att använda digitala verktyg?
- Har du B-körkort?
- Har du svenskt medborgarskap?
- Har du erfarenhet av att ha arbetat med lokalförsörjning ur ett hyresgästperspektiv?
- Om ja, beskriv tydligt och kortfattat din erfarenhet av att arbeta med lokalförsörjning ur ett hyresgästperspektiv:
- Har du erfarenhet av samverkan med olika aktörer?
- Om ja, beskriv tydligt och kortfattat din erfarenhet av samverkan med olika aktörer:
- Har du goda kunskaper inom entreprenadjuridik och projektekonomi?
- Om ja, beskriv tydligt och kortfattat din kunskap inom entreprenadjuridik och projektekonomi:
- Har du erfarenhet av prognosarbete och uppföljning av projekt?
- Om ja, beskriv tydligt och kortfattat din erfarenhet av prognosarbete och uppföljning av projekt:
- Har du erfarenhet av initial projektberedning exempelvis förstudier, analyser och/eller rapportskrivning?
- Om ja, beskriv din erfarenhet av initial projektberedning exempelvis förstudier, analyser och/eller rapportskrivning:
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 11/9 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A511.293/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.