Strategisk inköpare mot byggentreprenad
Ekonomiavdelningen
KommunLinköping, Malmö, Stockholm
LänÖstergötlands län, Skåne län, Stockholms län
Utlyst28 februari 2025
Ansök senast14 mars 2025
ReferensnummerA125.414/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi söker strategiska inköpare till inköpsenheten utmärker sig genom sina samarbets- samt problemlösande förmågor.
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Inköpsenheten ansvarar för att säkerställa Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader, exklusive IT-området. Det innebär att vi styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet och utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. Inom vårt ansvarsområde ingår dessutom myndighetens materielförsörjning, centrala lager och användning av E-handel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är 8 miljarder kronor. Under de senaste åren har vi genomfört ett omfattande förändringsarbete i syfte att skapa förutsättningar för en ändamålsenlig inköpsorganisation, robusta försörjningskedjor samt en effektiv användning av myndighetens resurser. Som en del av detta arbete, och i samverkan med myndighetens övriga verksamheter, pågår successivt ett införande av kategoristyrning som metod för inköpsarbetet. Kopplat till enheten finns även en beställarorganisation.
Inom gruppen lokaler och service ingår bland annat inköp av byggentreprenader, byggrelaterade tjänster samt andra fastighetsnära varor och tjänster så som exempelvis avfallshantering och lokalvård. I gruppen arbetar 15 medarbetare med tilldelade kategoriansvar. Arbetet bedrivs tillsammans med verksamheten och övriga i gruppen, med god kvalitet och hög serviceanda. Arbetet utförs i projektform tillsammans med uppdragsgivare, externa konsulter samt i förekommande fall även hyresvärden där du är ansvarig och drivande för genomförandet av inköpsfrågor i projektet.
Aktuella arbetsorter för denna tjänst är Stockholm, Linköping eller Malmö. Stockholm som arbetsort är önskvärt.
Vill du veta mer? Läs mer om ekonomiavdelningen här
Arbetsbeskrivning
Som strategisk inköpare med inriktning byggentreprenad ska du kunna ta ett samlat inköpsansvar inom en eller flera kategorier/underkategorier och självständigt ta ansvar för genomförandet av en hel inköpsprocess, från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Arbetet innebär ett nära samarbete med Polismyndighetens lokalförsörjningsenhet som är kravställande i de upphandlingar som du förväntas genomföra. För att nå enhetens mål driver du tillsammans med dina kollegor arbetet med att effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp. Arbetet bedrivs periodvis i högt tempo med flera uppdrag parallellt.
Exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter:
- Upprätta upphandlingsstrategier, genomföra entreprenadupphandlingar av olika karaktär samt hyresvärdsupphandlingar
- Driva affärs- och leverantörsutveckling inom dina kategorier
- Affärsrelaterad och kommersiell uppföljning, inklusive avtalstolkning
Det är möjligt att arbeta på distans ett par dagar i veckan.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Minst 2 års relevant högskoleutbildning eller motsvarande, alternativt 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant
- Arbetslivserfarenhet av AMA-strukturen och AB04 eller ABT06
- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, i närtid, som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
- Genomfört upphandlingar enligt LOU och/eller LUFS
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som skrift
Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
- Relevant erfarenhet av att leda team och skapa resultat
- Erfarenhet av fastighetsprojekt (ombyggnation, lokalanpassningar eller nyproduktion) som arbetsgivaren bedömer relevant
- Relevant erfarenhet av strategiskt inköp och/eller kategoristyrt inköp
- Marknads- och/eller verksamhetskännedom inom byggentreprenad eller fastighetssektorn som arbetsgivaren bedömer relevant
- God förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och i skrift
Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att strukturera ditt arbetssätt och driva dina processer framåt. Du är en god problemlösare genom din förmåga att analysera och bryta ner problem. I denna roll samverkar du såväl med interna som externa aktörer, varför vi ser att du har en god samarbetsförmåga. Du är lyhörd samt kommunicerar och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt. Slutligen ser vi att du trivs i en flexibel arbetsmiljö, du anpassar ditt förhållningssätt till nya situationer och ser möjligheter.
Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att gruppchef Andreas Holmer Medbo, andreas.holmer-medbo@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult
Hanna Bergquist, hanna.bergquist@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
I denna rekrytering kan arbetsprov förekomma.
Arbetsort: Stockholm alt. Linköping eller Malmö
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Strategisk inköpare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. (pdf, 286 kB)
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 13 mars 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A125.414/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
#LI-hybrid