Sök Mina sidor

Operatörer till Regionledningscentralen (RLC)

Organisation
Polisregion Nord
Kommun
Umeå
Län
Västerbottens län
Utlyst
22 juli 2025
Ansök senast
11 augusti 2025
Referensnummer
A375.394/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Du behöver inte vara polis för att arbeta som operatör vid Regionledningscentralen. Vi söker nu dig som är kommunikativ och vill arbeta som operatör på vår Regionledningscentral i Umeå.

Region Nords Regionledningscentral, RLC, ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela regionen. Här hanteras, bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop. Här leds regionens minutoperativa verksamhet och de akut uppkomna större händelserna i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtlands Län. På RLC arbetar RLC-operatörer, RLC- befäl och vakthavande befäl.

Verksamheten vid RLC präglas av ett tydligt medborgarperspektiv. RLC ska upprätthålla en mycket hög tillgänglighet i ärenden som kräver omedelbara eller skyndsamma polisingripanden, och en hög tillgänglighet i övriga ärenden. Verksamheten ska genomsyras av en vilja att alltid ge medborgaren och kollegor ute god service. RLC är bemannat dygnet runt, årets alla dagar, inklusive veckoslut och storhelger.

Arbetsbeskrivning

Som operatör har du ett varierat arbete. RLC-operatörernas huvuduppdrag är att dygnet runt ta emot inkommande samtal till Regionledningscentralen, ge god service till medborgarna, bedöma och registrera informationen samt prioritera och beordra polisresurser till olika uppdrag. Du arbetar i ett flertal IT-system som hjälper dig att söka information och skapa överblick över polisresurserna i ingripandeverksamheten. Du leder och guidar polisresurser i olika uppdrag och bevakar att dina kollegor i den yttre verksamheten kan genomföra sitt arbete på ett säkert sätt. Arbetet sker i öppet kontorslandskap, vilket underlättar möjligheter till stöd och erfarenhetsutbyte i vardagen.  

Arbetet består av många kontaktytor och du som operatör samverkar internt inom Polismyndigheten, men även externt med andra myndigheter och samarbetspartners som SOS-alarm, Räddningstjänsten m.fl.

Arbetet som operatör inleds med en utbildning som ger dig rätt verktyg och förutsättningar för att ta dig an uppdraget.

Nyfiken på att veta mer om jobbet? Läs mer och ta del av filmer om verksamheten här: polisen.se/rlc

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet
  • Minst ett års arbetslivserfarenhet
  • Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska
  • God förståelse och förmåga att kommunicera muntligt på engelska
  • Goda datakunskaper och god förmåga att arbeta i och lära dig nya datasystem
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du har:

  • Arbetslivserfarenhet av arbete med krav på hög simultanförmåga som larmcentralen, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst/ support eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • Arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer
  • Erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator
  • Andra språkkunskaper utöver svenska och engelska där du kan använda språket i din yrkesutövning
  • B-körkort

Personliga egenskaper

  • Samarbetsförmåga: du har god förmåga att skapa kontakt, är relationsskapande och tycker om att samarbeta med andra
  • God kommunikationsförmåga: du har god förmåga att lyssna, vara lyhörd och tydlighet är centralt liksom att vara välformulerad samt inneha förmågan att anpassa kommunikationssätt till situation
  • God problemlösningsförmåga: du har god förmåga att ta in information, att snabbt sätta dig in i komplexa situationer under tidspress och har god förmåga att prioritera
  • Simultankapacitet: du har god förmåga att utföra flera saker samtidigt. Att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera dataprogram och bedöma informationen   
  • Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 
Nina Kindberg, Gruppchef, nina.kindberg@polisen.se 

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Emelie Mångs, HR-konsult, emelie.mangs@polisen.se

Fackliga företrädare

SEKO polisen Nord, ST region Nord, SACO-S region Nord, Polisförbundet region Nord nås via polisens växel 114 14.

Övrig information

Rekryteringsprocess

Du som söker och går vidare i processen kommer att bli kallad till en informationsträff där vi berättar mer om arbetsplatsen och arbetet.

Som en del av urvalsförfarandet kommer tester, arbetsprov och intervjuer att genomföras. Arbetsprov kommer att genomföras på plats i Umeå. 

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning om 6 månader
Anställningsbenämning: Administratör i funktion som Operatör RLC
Arbetstid: Treskift vilket inberäknar dag-, kväll-, helg- samt nattjänstgöring

Tillträde: Utbildningsstart är januari 2026. Din anställning inleds med en intern utbildning, varvat med teori och praktik, på heltid. En förutsättning för att bli aktuell för anställning är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden.

Placeringsort: Umeå

Ansökan

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmail. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. Kopiera över frågorna i ditt ansökningsmail och svara kortfattat på dem:

  • Har du gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet?
  • Har du minst 1 års arbetslivserfarenhet? Om ja, beskriv omfattningen av ditt arbete (ex. heltid, 50%, enstaka timmar)
  • Har du mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska?
  • Har du god förståelse och förmåga att kommunicera muntligen på engelska?
  • Har du goda datakunskaper och god förmåga att arbeta i och lära dig nya datasystem?
  • Har du svenskt medborgarskap?
  • Har du arbetslivserfarenhet av arbete som ställt krav på hög simultanförmåga som larmcentralen, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst/support eller liknande arbete som kan bedömas som likvärdig? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet.
  • Har du arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet.
  • Har du erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet av detta.
  • Har du andra språkkunskaper utöver svenska och engelska där du kan använda språket i din yrkesutövning? Om ja, beskriv vilka ytterligare språk
  • Har du B-körkort?
  • Har du tagit del av samtlig information om rekryteringsprocessen i annonsen?

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Välkommen med din ansökan i form av CV samt svar på urvalsfrågorna via e-post till jobb.nord@polisen.se senast den 11/8 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A375.394/2025 i mailets ärendemening.

Observera att vi kan komma att bortse från din ansökan om den inte är komplett enligt ovan nämnda instruktioner.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Om du, efter att ansökningstiden löpt ut, går vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen kommer du att, via mail, bli kontaktad. Bevaka dina inkomna mail för att inte missa inbjudningar.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan senast 11/8!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post