Bli leverantör till polisen
Bli vår leverantör och var med och bidra till att Sverige blir tryggt och säkert. Polismyndigheten är en stor och stabil kund, med över 37 000 anställda, som har behov av varor och tjänster inom en mängd olika områden.
Polisens inköp – en viktig del av brottsbekämpningen
Vi vill göra affärer, med stora och små företag, som säkerställer att polisen på ett kostnadseffektivt och rättsenligt sätt får det som behövs för att förebygga och minska brottsligheten samt öka tryggheten. Årligen gör vi inköp för drygt 9 miljarder kronor. Genom att öppna upp för konkurrens och underlätta för företag att göra affärer med oss ser vi till att polisens pengar, våra skattemedel, används på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.
Alla våra köp av varor och tjänster upphandlas från konkurrerande parter på den öppna marknaden och enligt lagen om offentlig upphandling (LOU).
Utförlig information om offentlig upphandling och vad det innebär för dig som är eller vill bli leverantör till en statlig myndighet finns på Upphandlingsmyndighetens webbplats.
De flesta inköpen görs från ramavtal som Polismyndigheten har upphandlat eller som upphandlats av Statens inköpscentral.
Bra att känna till om polisens inköp
Beställningar från polisens avtal görs främst via vårt inköpssystem. Våra avtalade leverantörer bör därför i möjligaste mån finnas upplagda på vår e-handelsplats. Läs mer på sidan om vår e-handel.
Pågående upphandlingar
Pågående upphandlingar hittar du i Polisens leverantörsportal och i databasen Tenders Electronic Daily (TED).
I Polisens leverantörsportal hittar du även våra RFI:er (Request for information) och externa remisser. En RFI är en skriftlig förfrågan till potentiella leverantörer som vi använder när vi behöver få information om en specifik marknad. När vi behöver synpunkter på våra preliminära upphandlingsdokument gör vi en extern remiss.
Bli vår leverantör – steg för steg
En effektiv inköpsprocess är en förutsättning för att skapa goda affärer. Det handlar om allt från att förbereda till att genomföra upphandlingen och att realisera avtalet på bästa sätt för att nå de mål som satts upp.
Kontaktuppgifter
Hör gärna av dig om du har frågor om inköp.
- Om du har frågor som rör en specifik upphandling kan du ställa dem till den som är ansvarig för upphandlingen via Polisens leverantörsportal.
- Allmänna frågor om inköp av varor och tjänster inom alla områden, utom It-området, kan du skicka till inköpsenheten via e-post till inkop-ea.kansli@polisen.se.
- Allmänna frågor om inköp av it-varor och tjänster kan du skicka till Polismyndighetens registrator via e-post it-inkop-kansli.it-kansli@polisen.se
- Begäran om allmän handling, se Ta del av allmän handling.