Sök Mina sidor

Ordningsböter

Har du fått ett föreläggande om ordningsbot som du har skrivit under? I så fall behöver du betala din bot inom 3 månader.

Så här betalar du

En godkänd ordningsbot ska betalas inom 3 månader från godkännandet.

Du betalar till

  • bankgiro 520-0878

Tänk på att alltid uppge ditt föreläggandenummer eller OCR-nummer när du betalar. Numret står på inbetalningskortet.

Betalar du inte i tid får du en betalningspåminnelse. Ingen extra avgift tas ut för påminnelsen. Påminnelsen ger ytterligare 14 dagars betalningstid.  

Betala från utlandet

Inbetalningen ska göras till polisens IBAN-nummer: 

  • IBAN SE03 1200 0000 0128 1010 9842.
  • BIC-adress: DABASESX, Danske Bank, Norrmalmstorg 1, 103 92 Stockholm.

Vad är ordningsbot?

Ordningsbot är en typ av böter som får utfärdas direkt av Polismyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen. Om den som fått boten godkänner genom att skriva under så motsvarar det en dom som har vunnit laga kraft. Det betyder att den vanligtvis inte kan ändras.

Det är bara brott med penningböter i straffskalan kan komma ifråga för ordningsbot. 

Betalning av ordningsbot

Ordningsboten ska betalas inom 3–6 månader från godkännandet. Läs om vad som gäller för förlängd betalningstid, om du inte betalar eller har tappat bort din ordningsbot. 

Behöver du längre tid för betalning?

För möjlighet till delbetalning krävs att du godkänt ordningsföreläggandet skriftligt.

Om du betalar minst hälften av bötesbeloppet inom 3 månader från det datum du godkände föreläggandet så har du ytterligare 3 månader på dig att betala resten av bötesbeloppet.

Om du gör en delbetalning får du ingen ny inbetalningsavi. Du använder samma inbetalningsuppgifter som du fått tidigare.

Om minst halva betalningen inte inkommer i tid (inom 3 månader) går möjligheten till förlängd betalningstid förlorad.

Om du inte betalar ordningsboten

Om du efter att ha fått en påminnelse inte betalar böterna, överlämnas ärendet till Kronofogdemyndigheten. Då tillkommer en avgift på 600 kronor. När ärendet överlämnats är det avslutat hos polisen. Har du frågor om ärendet är det Kronofogden du ska kontakta, inte polisen.

Kontaktuppgifter på Kronofogdens webbplats

Om du tappat bort din ordningsbot

Har du tappat bort ordningsboten kan du vänta tills du får en påminnelse och betala den då. Det läggs inte på någon extra avgift för påminnelsen.

Du kan också ringa på nummer: 114 14, måndag till fredag klockan 10.00 - 11:30 och 13:00 - 14.30 och få uppgifter om belopp, ocr-nummer och kontonummer.

Uppgifterna kan inte lämnas via e-post.

---------------------------- Original

Behöver du längre tid för betalning?

För möjlighet till delbetalning krävs att du godkänt föreläggandet om ordningsbot skriftligt.

Om du betalar minst hälften av bötesbeloppet inom 3 månader från det datum du godkände föreläggandet har du ytterligare 3 månader på dig att betala resten av beloppet.

  • Om du gör en delbetalning får du ingen ny inbetalningsavi. Du använder samma inbetalningsuppgifter som du fått tidigare.
  • Om minst halva betalningen inte betalas i tid (inom 3 månader) går möjligheten till förlängd betalningstid förlorad.

Om du inte betalar

Om du efter att ha fått en påminnelse inte betalar böterna, överlämnas ärendet till Kronofogdemyndigheten. Då tillkommer en avgift på 600 kronor.

När ärendet överlämnats till Kronofogdemyndigheten är det avslutat hos polisen. Har du frågor om ärendet är det Kronofogden du ska kontakta, inte polisen.

Kontaktuppgifter, Kronofogden

Om du tappat bort din ordningsbot

Du kan ringa på nummer: 114 14, måndag till fredag klockan 10.00–11:30 och 13:00–14.30 och få uppgifter om belopp, OCR-nummer och kontonummer.

Du kan också skicka e-post om du vill att en kopia skickas med post. Uppgifterna kan inte lämnas via e-post eller skickas till digital brevlåda.

Bestrida eller överklaga en ordningsbot 

Om du fått en ordningsbot som du anser är felaktig kan du bestrida (invända mot) den. Om du däremot redan skrivit under ett föreläggande om ordningsbot kan boten endast upphävas efter prövning i en domstol.

Så här bestrider du

För att bestrida en ordningsbot ska du snarast kontakta den som har utfärdat boten.

Så här överklagar du

Ett påskrivet föreläggande gäller som en dom som vunnit laga kraft och kan bara upphävas av domstol. Betalningstiden stoppas inte om du överklagar eftersom föreläggandet fortfarande är giltigt.

Kontakta den tingsrätt där förseelsen hände om du har frågor eller ska överklaga.

Kontaktuppgifter till tingsrätter i Sverige, Sveriges domstolar

Kontaktinformation vid frågor 

Vid frågor om ordningsbot kontaktar du den som utfärdat ordningsboten. Vid frågor om betalning kontaktar du Polismyndigheten.

Frågor om ordningsbot

Har du frågor om vad som hänt och varför du fått en ordningsbot, kontakta den som har utfärdat ordningsboten. Det kan vara polisen, Tullverket eller Kustbevakningen.

Kontakta polisen

Är det Polismyndigheten som utfärdat ordningsboten, kontakta polisen där det hände. Tänk på att ha föreläggandenumret redo när du ringer. Föreläggandenumret hittar du på ordningsboten.

Kontaktuppgifter till polisen

Frågor om betalning

Om du har frågor om din betalning kan du kontakta oss via e-post eller telefon: 

  • e-post: ordningsbot@polisen.se
  • telefon 114 14, måndag till fredag klockan 10.00–11:30 och 13:00–14.30.

Tänk på att vi inte kan lämna specifika uppgifter om ett ärende över e-post. 

Ange alltid ärendenummer, föreläggandenummer eller referensnummer vid kontakt med oss. 

Ändrade telefontider 30 maj 2025

Öppettider 30 maj kl 10–12.