Sök

Så fungerar det när du ringer 114 14

När du ringer 114 14 kan det ta olika lång tid att komma fram beroende på vilket ärende du har och hur många som ringer. Det går att ringa dygnet runt men alla ärenden hanteras inte dygnet runt.

När du ringer 114 14

När du ringer till 114 14 svarar ett röststyrt talsvar. Du blir uppmanad att kortfattat berätta vad ditt ärende gäller. Beroende på vad du säger så styrs du till olika mottagare som hjälper dig med ditt ärende.

  • Samtal som rör anmälningar om brott och tips besvaras av medarbetare i polisens kontaktcenter. Samtal till kontaktcenter ska normalt besvaras inom tio minuter, men tiden kan variera. Det beror bland annat på vad samtalet gäller och hur många som ringer just då.
  • Om ditt ärende rör frågor om ordningsböter eller betalning av dessa kan du bli kopplad vidare direkt till den avdelning som hanterar detta. 
  • Alla andra samtal besvaras av medarbetare i polisens telefonväxel som vid behov kopplar dig vidare inom polisen. Telefonväxeln svarar oftast på samtalen inom några minuter. 

Använd e-tjänst om du kan

Av alla samtal som kommer in prioriterar polisen de samtal som rör brott som behöver hanteras snabbt och där det saknas möjlighet att använda en e-tjänst. Polisens mål är att erbjuda god och tillgänglig service. Därför utvecklar vi nya e-tjänster och förbättrar de befintliga. Vi förbättrar också teknikstödet för medarbetare i kontaktcenter och telefonväxel.

Vi gör detta i enlighet med regeringens mål för digitaliseringen av offentlig förvaltning. Det ska vara enklare för medborgaren och effektivare för myndigheten.

Anmäl brott via våra e-tjänster

Anmälningar hanteras oavsett hur du anmäler 

En vanlig missuppfattning är att ditt ärende hanteras snabbare om du ringer in jämfört med om du anmäler via e-tjänster. Det stämmer inte. Medarbetarna i polisens kontaktcenter hanterar anmälningar via både samtal till 114 14 och anmälningar via e-tjänster. 

Om många ringer 114 14 vid samma tidpunkt med ärenden som ska besvaras av polisens kontaktcenter kan det uppstå samtalstopp. Då kan de som ringer behöva vänta länge på svar. Samtalstopparna inträffar oregelbundet och det är därför svårt att planera så att de aldrig uppstår.