Sök

Tillgänglighetsredogörelse e-tjänster

Vårt mål är att polisens e-tjänster ska fungera bra för alla, oberoende av vilka hjälpmedel du använder för att ta del av innehållet.

Den här sidan beskriver hur våra e-tjänster uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Redogörelsen omfattar e-tjänster där du kan anmäla något som inträffat, ansöka om ett tillstånd, begära ut information eller bestrida en parkeringsanmärkning. Redogörelsen omfattar därmed inte e-tjänsten för tidsbokning av pass- och idkortsansökan på domänen bokapass.nemoq.se.

Hur tillgängliga är e-tjänsterna?

E-tjänsterna är delvis förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Nedan listar vi de brister vi känner till i våra e-tjänster. E-tjänsterna är uppbyggda av samma komponenter och vi har därför valt att redogöra för bristerna på komponentnivå. Arbetet med att göra våra e-tjänster fullt tillgängliga pågår. De brister som nämns nedan är dem vi inte hunnit åtgärda än.  Vi jobbar på att åtgärda dem så snabbt som möjligt.

Knappar i Granska-steget

  • Knappen för att expandera information eller ändra uppgifter på sidan där du kan granska dina uppgifter, går inte att nå med tangentbordet. Det går bra att backa i e-tjänsten och göra ändringar, men du som navigerar med tangentbordet kommer inte åt att fälla ut listor eller att hoppa direkt till rätt steg för att ändra en specifik uppgift från Granska-steget.

Mörkt läge

  • E-tjänsterna lyssnar inte på inställningar i webbläsaren för att visa gränssnittet i mörkt läge (dark mode). Om du upplever den ljusa bakgrunden som besvärlig kan du ställa om operativsystemet till högkontrastläge, det slår igenom i e-tjänsterna.

Hjälptexter

  • I enstaka e-tjänster är inte knapparna (frågetecken i blå, runda knappar) korrekt uppmärkta för skärmläsare. Det innebär att du som inte ser kan råka ut för knappar som saknar beskrivning. Dessa expanderar hjälptexter i tjänsten. När du aktiverar knappen för att fälla ut en hjälptext kan fokus hamna fel så att du kan behöva leta dig fram till texten som fällts ut. Det här gäller för tjänsterna Uteservering offentlig plats och Ansök om vapentillstånd.

PDF med kopia på ärende

  • Datumet som visar när PDF-filen skapades går inte att få uppläst med skärmläsare.
  • Länkar framhävs inte när de har fokus med tangentbordet.
  • Polislogotypen är inte beskriven för användare som använder skärmläsare.
  • Språket är satt till engelska i egenskaperna, vilket kan leda till att det blir problem vid uppläsningen.
  • Om man använder omforma flöde-funktionen i Adobe Reader försvinner allt innehåll.

Så har vi testat e-tjänsterna

Vi gör löpande interna tester av e-tjänsterna. Vi har också haft hjälp av en utomstående expert som har granskat e-tjänsterna.

Senaste granskning gjordes av utomstående expert 28 januari 2025.

Senaste bedömningen gjordes den 28 januari 2025.

Redogörelsen uppdaterades senast den 5 februari 2025.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns. Kontakta oss via:

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.