Susanne, telekomspecialist
— Vi utvecklar tekniska lösningar som förbättrar kontakten mellan polisen och samhället.

Sedan 1997 har Susanne arbetat inom Polismyndigheten – och under årens lopp har både tekniken och uppdragen utvecklats i snabb takt. Från operatör i växeln till teknisk specialist med ansvar för myndighetens kontaktcenterlösning har resan präglats av nyfikenhet, driv och ett ständigt lärande.
— Jag uppskattar den tekniska omväxlingen och konstanta vidareutvecklingen inom mitt fält, trots att jag arbetat här länge ges jag alltid möjlighet att lära mig något nytt. Vår arbetsgrupp består av alla möjliga bakgrunder och erfarenheter, men det vi delar är ett gemensamt mål och engagemang i att leverera effektiva och smidiga tekniska lösningar. Vi arbetar mycket med kompetensdelning och det du inte kan lär vi dig – allt som krävs är nyfikenhet.
Den tekniska vardagen innehåller allt från programmering och felsökning till patchning, licenshantering, daglig drift och användarstöd. Samverkan sker löpande med olika intressenter inom och utanför myndigheten.
— Vi arbetar nationellt med telefonin för hela myndigheten, vilket innebär mycket direktkontakt med verksamheten. Dessutom samarbetar vi tätt med it-säkerhetsspecialister eftersom systemet är både omfattande och komplext, med höga krav på säkerhet.
På Polismyndighetens it-avdelning har man som medarbetare både en möjlighet och ett ansvar att vidareutveckla sig själv – och sina kollegor.
— Möjligheten att testa nya saker håller mig motiverad. Jag lyfte intresse för nya utmaningar vid ett utvecklingssamtal och fick därefter successivt rotera över i nya uppgifter. Det blir en personlig utveckling som också stärker gruppen – när jag backar inom ett område kliver någon annan in och växer där. Som senior medarbetare har jag haft nöjet att handleda nya kollegor. Jag får föra vidare kunskap, samtidigt som jag själv lär mig genom deras perspektiv.
Teknik med medborgarna i fokus
Kontaktcenterlösningen utgör en central del i polisens kommunikation med medborgare – inte minst genom 114 14 och polisens kontaktcenter.
— Telekommunikation är avgörande för att medborgarna ska kunna nå oss. Det får aldrig sluta fungera – därför är redundans, säkerhet och backup-lösningar alltid i fokus. Det är ett komplext system med många tekniska delar.
Distansmötet med Polismyndigheten ska vara effektivt och likvärdigt för medborgaren, oavsett var i landet man befinner sig. Det ska vara enkelt att etablera en kontakt som känns trygg – därför har it-avdelningen ett särskilt fokus på säkerhet, tillgänglighet och stabil drift.
— Vi utvecklar tekniska lösningar som förbättrar kontakten mellan polisen och samhället. När vi gör det rätt, då bidrar vi till att information från medborgarna tas emot, hanteras och leder till åtgärder som skapar trygghet. Det känns verkligen meningsfullt.