Sök
Stäng Meny

”Vetskapen om att min insats gör nytta i människors liv driver mig”

När pandemin slog till behövde Vincent hitta ett nytt jobb. Han såg det då som en bra tillfällig lösning att ta emot anmälningar, tips och hålla förhör på polisens kontaktcenter i Farsta. Istället blev det en livsförändrande möjlighet.

Porträttbild av Vincent

Bild: Polisen

– Jag jobbade som arbetsledare på ett flygbolag ute på Arlanda. Min före detta arbetsgivare drabbades hårt av pandemin och jag behövde hitta något annat att göra tills saker hade stabiliserat sig. Nu kan jag inte se mig själv jobba någon annanstans än hos polisen, säger Vincent.

På fritiden lägger han mycket tid och själ på att träna barn och ungdomar i basket. Att få hjälpa andra och göra skillnad på riktigt är något som har minst lika stor betydelse för Vincent i hans arbete:
– Vetskapen om att min insats gör nytta i människors liv är viktigt för mig, det är verkligen min största drivkraft. Dessutom utvecklas man av varje ärende man jobbar med, det är väldigt berikande. 

– Självklart är vi ofta i kontakt med andra delar inom polisen, men även andra myndigheter och institutioner som till exempel kommuner, skolor, sjukvården och företag. Det bidrar till att man får en större inblick i hur hela samhället fungerar.

Mycket mer än ett callcenter

 – Många tror att verksamheten fungerar lite som ett callcenter – att man tar emot samtal, ställer några frågor och kopplar vidare personen för handläggning. Faktum är att det är vi som är handläggarna. Vi lyssnar på de människor som ringer och gör de initiala utredningsåtgärder som krävs för varje ärende. Det händer ofta att vi får hålla förhör, ibland flera stycken samma dag. 

 – Innan jag började jobba på polisens kontaktcenter hade jag ingen aning om mängden utredningsarbete man skulle få göra. Eftersom vi jobbar med en mängd olika saker och är i kontakt med människor med olika behov och problemställningar, är inget ärende det andra likt.

Vara en bra lyssnare är A och O

 – För att bli en bra operatör på polisens kontaktcenter måste man vara en bra lyssnare, det är genomgående för allt vi gör. Polisen tar väldigt mycket hjälp av medborgarna som ger oss information och tips om det som sker på våra gator. Många ringer oss för att anmäla olika brott som de själva har blivit utsatta för. Då måste man som operatör verkligen lyssna in situationen för att komma fram till hur polisen kan hjälpa på bästa sätt. 

 – Om du vill bidra till arbetet för ett tryggare Sverige och lära dig något nytt varje dag tillsammans med engagerade kollegor, borde du bli operatör på polisens kontaktcenter. Det är ett otroligt viktigt och roligt jobb!