Sök

Bedrägeri

Kortbedrägeri går att anmäla på webben, om du har svenskt personnummer eller samordningsnummer. För övriga bedrägerier behöver du ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Ring 112 om brottet händer nu, eller om polisen behövs snabbt på plats.

Öka din säkerhet på nätet!

Under vecka 40-43 i oktober anordnas den europeiska informationssäkerhetsmånaden – Tänk säkert. 

Tänk säkert – informationssäkerhetsmånad
Tänk Säkert-loggan.

Kortbedrägeri

Anmäl om dina kortuppgifter eller ditt kort använts utan lov för att betala något eller ta ut kontanter.

Telefonbedrägeri, vishing

Anmäl om någon ringt och försökt lura dig att lämna ut känsliga uppgifter eller logga in på din bank.

Nätfiske, phishing

Anmäl mejl och sms från bedragare som vill lura dig att lämna ut känsliga uppgifter.

Näthandel och vilseledande annonser

Anmäl om du blivit lurad om du köpt eller sålt något på nätet.

Identitetsintrång, id-kapning

Anmäl om din identitet använts för att ta lån, inköp och annat på nätet.

Fakturabedrägeri

Anmäl bluffakturor från oseriösa företag och få tips om hur du skyddar dig mot fakturabedrägeri.

Investeringsbedrägeri

Anmäl om någon försökt lura dig köpa värdepapper eller liknande utan egentligt värde.

Romansbedrägeri

Anmäl om någon försöker inleda en kärleksrelation med dig för att komma åt dina pengar.

Oseriösa hantverkare

Anmäl och läs om hur du skyddar dig från oseriösa hantverkare.

Falska sedlar

Anmäl om du fått falska sedlar och lär dig hur du gör för att kontrollera om en sedel är äkta.

När du inte fått vad som utlovats

Har du handlat på nätet och inte fått den utlovade varan eller tjänsten? Kontakta Hallå konsument som kan svara på frågor om lagar och om att handla hållbart. 

Hallå konsument
Kvinna talar i telefon.

Vad tycker du om polisens webbplats?

Vad tycker du om polisens webbplats?

Hjälp oss bli bättre genom att svara på våra frågor. Undersökningen genomförs av Web Service Award (WSA) och tar några minuter.

Ja, jag vill svara nu hos WSA

Answer in english

Använd inte enkäten för tips, anmälan eller personliga ärenden.

Så hanterar vi ditt svar