Nationella telefonväxeln
Som operatör vid polisens nationella telefonväxel (NTV) är du medborgarnas första kontakt med polisen genom det nationella telefonnumret 114 14, som delas med polisens kontaktcenter (PKC).
Årets alla dagar, dygnet runt, finns vi som arbetar vid polisens nationella telefonväxel tillgängliga för att snabbt, korrekt och professionellt ge service till medborgare och förmedla inkommande samtal till Polismyndighetens medarbetare.
Viktigt att kunna lyssna och styra samtalet
Som operatör hos oss har du ett varierat arbete där du möter medborgare med olika behov av hjälp. Det kan till exempel handla om att besvara frågor kring pass och id-handlingar, ta emot en begäran om allmän handling eller hantera ett akut samtal som ska styras till någon av våra ledningscentraler. Det ställer stora krav på att kunna lyssna, styra samtalet och snabbt kunna identifiera medborgarnas behov - samtidigt som du ger god service.
Då vi även ger service till alla våra medarbetare i myndigheten får du som operatör god kunskap i Polismyndigheten som organisation samt en övergripande kunskap i många av polisens ansvarsområden.
Som operatör hos oss måste du vara tydlig, analytisk och kunna hålla många bollar i luften då vi arbetar i ett flertal olika it-system under våra samtal med medborgare och medarbetare.
Främjar mångfald
Vi arbetar aktivt för att främja mångfald och en god arbetsmiljö. Hos oss finns en mängd olika språkkompetenser för att kunna möta medborgarnas behov och ge högklassig service.
2 miljoner samtal varje år
Nationella telefonväxeln bemannas av operatörer som är placerade i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi har ofta ett högt tempo och våra operatörer hanterar cirka 2,2 miljoner inkommande samtal årligen.
Du behöver inte vara polis för att arbeta inom Polismyndigheten!