Sök Mina sidor

Arbetslivskriminalitet – tipsa polisen

Har du sett eller hört något som du misstänker kan handla om arbetslivskriminalitet. Då är det viktigt att du tipsar polisen. Vi läser och bedömer alla tips. Om misstankarna är tillräckligt starka startar en utredning.

Arbetslivskriminalitet förekommer i många olika branscher och verksamheter. Det handlar om att företag utnyttjar människor och våra välfärdssystem och är ett allvarligt samhällsproblem. 

Se exempel på arbetslivskriminalitet längre ned på sidan

Kryptering, allmän handling och sekretess

Formuläret är krypterat. Det betyder att ingen utomstående kan bevaka vad du mejlar till polisen via formuläret, endast polisen kan se det. Krypteringsnivån beror på hur modern webbläsare du har.

När polisen har tagit emot ditt mejl blir det allmän handling. Det betyder att mejlet kan lämnas ut på begäran förutsatt att det inte innehåller sekretessbelagda uppgifter.

Personuppgifter på webbplatsen

Allmän handling

Slå på JavaScript

Du verkar inte tillåta att JavaScript används i din webbläsare. För att kunna använda alla funktioner på webbplatsen behöver du tillåta att JavaScript används i webbläsarsnabbnavigering en.

Behandling av personuppgifter

Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss i din anmälan för att kunna utföra vårt uppdrag att förebygga, förhindra och utreda brott.

Hur länge personuppgifterna får behandlas avgörs bland annat av brottets preskriptionstid eller om förundersökning har inletts eller inte. Särskilda bestämmelser om hur länge uppgifterna får behandlas i brottsbekämpande verksamhet finns i 4 kap. polisens brottsdatalag (2018:1693).

Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) även skyldig att registrera allmänna handlingar. Personuppgifter i allmänna handlingar kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen.

Dina rättigheter vid behandling av personuppgifter

Exempel på arbetslivskriminalitet

  • Företagaren får stöd eller bidrag utan att ha rätt till det.
  • Arbetstagarna saknar arbetstillstånd eller har fått betala för sitt tillstånd.
  • Anställningen har skett genom tvång eller vilseledande uppgifter. 
  • Arbetstagaren är i beroendeställning till sin arbetsgivare.
  • Arbetstagaren får betala tillbaka hela eller delar av lönen, eller så har arbetsgivaren tillgång till arbetstagarens bankkort eller bank-ID.
  • Arbete sker på farliga arbetsplatser och arbetstagaren saknar den skyddsutrustning som krävs.
  • Arbetstagaren får arbeta långa och många dagar.
  • Arbetstagaren bor på arbetsplatsen, eller under mycket enkla förhållanden till en hög kostnad.

Generella frågor eller synpunkter

Om du har generella frågor eller synpunkter om polisens verksamhet ska du använda våra kontaktformulär istället för tipsformuläret. Du kan kontakta registrator i din region eller nationell avdelning.

Kontakt – polisens adresser

Frågor och svar om tips

Vad är skillnaden mellan att tipsa och att anmäla?

Om du har sett något som du misstänker är kriminellt hjälper polisen dig med att avgöra om det är en anmälan eller om det är ett tips.

Kan jag tipsa polisen anonymt?

Vi behöver ställa ytterligare frågor för att få veta mer. När vi tar emot ett tips vet vi inte på vilket sätt det passar in, utan det kan visa sig senare, ibland långt senare. Då är det viktigt att vi kan kontakta dig.

Varför ses tips som prioriterat och har kortare kö när man ringer 114 14?

Tips är prioriterade eftersom det kan handla om händelser som kommer att ske i närtid.

Hur vet jag om mitt tips är värt något för polisen?

Du behöver inte värdera om det är ett bra eller dåligt tips. Berätta om dina misstankar så värderar vi den information du lämnar.

Får jag veta om mitt tips leder till något?

Polisens hantering av information är till stor del både hemlig och känslig. Det gör att vi inte kan återkoppla till dig i det enskilda ärendet. Vi måste skydda både informationen och dig som lämnar den. 

Vad händer med mitt tips?

Tips som kommer in via polisen.se eller 114 14 tas emot och hanteras av polisens kontaktcenter (PKC). De skickar tipset vidare till polisens underrättelsetjänst som bearbetar och analyserar det. De i sin tur kan sedan ta informationen vidare till kollegor som jobbar i ingripandeverksamheten eller inom utredningsverksamheten.