Sök Mina sidor

Ekonomiavdelningen

Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för det brottsbekämpande systemet så att polisen kan nå visionen om att göra hela Sverige tryggt och säkert.

Fem bilder i ett kollage; en polisbil, en fasad, poliser som tränar på skjutbana, sedlar och ett cirkeldiagram på en skärm.

En ekonomiavdelning utöver det vanliga

Polisens ekonomiavdelning har ett ovanligt brett uppdrag. Vi har ett nationellt ansvar för myndighetens ekonomi- och verksamhetsstyrning och för att möta verksamhetens behov av lokaler, fordon samt materiel, utrustning och tjänster (som du kan läsa mer om för respektive enhet).

I en ständigt föränderlig omvärld bidrar vi till att Polismyndigheten utvecklas i beslutad riktning samt arbetar för och följer upp att statens medel används på ett effektivt och hållbart sätt.

För att kunna genomföra vårt breda grunduppdrag har vi en stor bredd i roller och kompetenser. Hos oss finns controllers, lokalförvaltare, lokalvårdssamordnare, jurister, fordonstekniker, inköpare, hållbarhetssamordnare, redovisningsekonomer, projektledare och analytiker för att nämna några.

Vi är drygt 500 medarbetare på ekonomiavdelningen och arbetar över hela landet.  

Enheter

Ekonomistyrning

Enheten för ekonomistyrning ansvarar för att utforma och normera ekonomistyrningen inom Polismyndigheten och för att säkerställa att myndigheten hushållar väl med statens medel genom effektiva och ändamålsenliga processer för medelsfördelning, uppföljning, analyser och prognoser.

På enheten finns även gruppen för EU-fonder som är självständiga i sitt uppdrag med att bevilja, förvalta och kontrollera användningen av EU-medel.

Vi är drygt 20 medarbetare på enheten.  

Controlling och redovisning

Enheten för controlling och redovisning omsätter ekonomistyrningen från nationell nivå till regional- och avdelningsnivå via myndighetens ekonomichefer som finns i varje polisregion och nationell avdelning.

Enheten ansvarar för regioners och avdelningars ekonomiska planering och uppföljning samt rapportering av ekonomiskt utfall.

Enheten ansvarar också för myndighetens finansiella redovisning, betalningsflöden samt bokslut och för att se till att myndigheten har en korrekt och rättvisande ekonomisk redovisning. Den ekonomiska redovisningen utför vi på vårt administrativa center i Linköping, där vi har möjlighet att ta emot praktikanter inom redovisningsområdet.

Vi är drygt 130 medarbetare på enheten.

Lärande i arbete (LIA-praktik)

Vi arbetar proaktivt med kompetensförsörjning och ser därför kontakter med studenter som en avgörande och självklar del i arbetet. När vi har möjlighet välkomnar vi gärna dig, som har LIA-praktik som en del av dina studier. Våra möjligheter att ta emot praktikanter varierar från termin till termin. Om du är intresserad av att genomföra din praktik hos oss kan du mejla CV och personligt brev till student.ekonomiavdelningen@polisen.se  med ärende ”Praktik”.

För att praktisera i vår verksamhet måste du gå igenom en säkerhetsprövning som kan ta upp till 10 veckor. Du behöver därför göra din ansökan till oss i god tid, dock tidigast 6 månader innan din praktik ska börja.  

Verksamhetsstyrning och analys

Enheten för verksamhetsstyrning och analys har i uppdrag att utforma och driva Polismyndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vilka resultat och effekter myndigheten ska uppnå.

I vårt uppdrag ingår bland annat att löpande följa upp verksamhetsresultat, att leda och samordna arbetet med myndighetens strategiska verksamhetsplan, månadsuppföljning och årsredovisning. Vi ansvarar även för myndighetens arbete med intern styrning och kontroll och hållbarhet.

Vi är cirka 20 verksamhetscontrollers och miljösamordnare med bred bakgrund inom bland annat kriminologi, statistik, statsvetenskap, juridik, naturvetenskap och kommunikation. Vi arbetar i självplanerande team och är placerade i Stockholm.  

Lokalförsörjning

Lokalförsörjningsenhetens uppdrag 

Enhetens uppdrag är att säkerställa att polismyndigheten har ändamålsenliga lokaler på kort och lång sikt. Myndigheten äger inte några lokaler utan hyr cirka 1,8 miljoner kvadratmeter.

Polismyndigheten är inne i en expansiv fas vilket innebär ett ökat behov av nya polisstationer och att standarden på flera befintliga lokaler höjs.

Lokalförsörjningsenheten är indelad i tre sektioner - förvaltning, projekt och utveckling - och finns i hela landet. Idag har enheten cirka 130 medarbetare.

Fastighetsförvaltningssektionen

Sektionen är länken mellan fastighetsägarna som äger lokalerna och polisverksamheten som nyttjar dom. Sektionen ansvarar för att tillse att fastighetsägarnas ansvar efterlevs utifrån upprättade hyresavtal samt för planering och avrop av lokalanpassningar.

Sektionen är indelad i åtta grupper: Nord, Mitt, Stockholm, Bergslagen, Öst, Väst, Syd, samt gruppen för nationella avdelningar.

Projektsektionen

Sektionen ansvarar för att driva myndighetens lokalprojekt från förstudie till genomförande. 

Sektionen är indelad i sju grupper: Nord, Mitt, Bergslagen, Stockholm, Öst, Väst och Syd.

Utvecklingssektionen

Sektionen ansvarar för att ta fram styrdokument, standarder och projekteringsanvisningar inom lokalförsörjningsområdet samt följer upp hur de efterlevs. Sektionen har det övergripande ansvaret för planering och uppföljning av enhetens verksamhet, den interna kommunikationen, myndighetens hyresavtal samt arbetar med olika slags utvecklingsfrågor för att göra lokalerna ändamålsenliga utifrån Polisens verksamhet.

Sektionen är indelad i tre grupper: juridik, teknik och strategi.

Inköp

Inköpsenheten säkerställer Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader inom alla områden utom it-området. It-avdelningen ansvarar för Polismyndighetens inköp av it-varor och it-tjänster. 

Inköpsenheten styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete. Vi planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. 

Inköpsarbetet genomförs affärsmässigt, har ett strategiskt fokus och innefattar en aktiv avtalsförvaltning. Härigenom ansvarar inköpsenheten för att myndighetens behov omhändertas på ett professionellt och rättssäkert sätt där konkurrensen på marknaden tillvaratas. Enheten agerar proaktivt och driver en värdeskapande inköpsverksamhet med hållbarhetsfokus, för hela myndigheten. Detta innebär bland annat att vi har en aktiv roll i kravställningsarbetet, verkar för användningen av e-handel och för en effektiv användning av myndighetens medel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är ungefär 10 miljarder kronor.

Inköpsenheten optimerar central lagerhållning och logistik för anskaffade varor. Enheten säkerställer även robusta leveranskedjor och central lagerhållning av kritiska varor ur ett försörjningsberedskapsperspektiv.

Vi är drygt 100 medarbetare som har en geografisk spridning över landet där merparten har sin placering i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Umeå. Kopplat till enheten finns även en beställarorganisation med cirka 1400 medarbetare som är anställda i polisens regioner och avdelningar.

Våra roller

Våra roller är framtagna för att på bästa sätt stödja ett strategiskt inköpsarbete.

  • Inköparna ansvarar för genomförandet av hela eller delar av inköpsprocessen och för att styra mot gällande strategier, från att ett behov uppstår till att avtalet avslutas. Rollen inköpare är bred och spänner över många olika arbetsuppgifter, vilket bland annat innefattar kontakter med interna och externa intressenter under avtalets hela livscykel.
  • Strategiska inköparna har ett samlat inköpsansvar inom en eller flera inköpskategorier. Det innebär ansvar för genomförandet av hela inköpsprocessen, från strategisk planering och fram till att avtalen har avvecklats.
  • Kategoriledarna ska, tillsammans med ett tvärfunktionellt kategoriteam, ha överblick och kontroll över en eller flera kategorier samt långsiktigt utveckla arbetet med inköp och försörjningskedjor av varor, tjänster och byggentreprenader. Kategoriledarna leder det strategiska arbetet inom kategorifamiljen utifrån ett fokus på kostnadsbesparingar och förbättringar.

Vi har också andra styrande och stödjande roller så som systemspecialister, verksamhetsutvecklare, analytiker, kommunikatör och controllers.

Lärande i arbete (LIA-praktik)

Vi arbetar proaktivt med kompetensförsörjning och ser därför kontakter med studenter som en avgörande och självklar del i vårt arbete. När vi har möjlighet välkomnar vi gärna dig, som har LIA-praktik som en del av dina studier. Våra möjligheter att ta emot praktikanter varierar från termin till termin. Om du är intresserad av att genomföra din praktik hos oss kan du mejla CV och personligt brev till student.ekonomiavdelningen@polisen.se,  märk ärendet med Praktik.

För att praktisera i vår verksamhet måste du gå igenom en säkerhetsprövning som kan ta upp till 10 veckor. Du behöver därför göra din ansökan till oss i god tid, dock tidigast 6 månader innan din praktik ska börja.

Fordon

Fordonsenheten skapar förutsättningar för Polismyndighetens uppdrag genom att rätt fordon finns på rätt plats och på rätt tid och att polisanställda får en likvärdig och säker arbetsmiljö i de fordon som används. Enheten har ett nationellt ansvar för myndighetens försörjning av fordon och tillgång till drivmedel.  

Vi styr, utvecklar och förvaltar myndighetens fordonsflotta genom anskaffning, fördelning och omfördelning av fordon. Vi ansvarar också för service, reparationer och underhåll av polisens fordon för att säkerställa att fordonsflottan rullar dygnet runt. Därutöver ansvarar vi för det interna trafiksäkerhetsarbetet och att genom olika insatser minska antalet trafikolyckor med myndighetens fordon.

Våra roller

Våra roller besitter den kompetens som behövs för att nå verksamhetens mål.

  • Processledare fordonsförsörjning ansvarar för att planera och köpa in de fordon som Polismyndigheten behöver för att bedriva sin verksamhet.
  • Processutvecklare fordon analyserar och följer upp Polismyndighetens fordonspark.
  • Processledare internt trafiksäkerhetsarbete ansvarar för att planera och följa upp Polismyndighetens interna trafiksäkerhetsarbete.
  • Processledare fordonsservice ansvarar för att Polismyndighetens fordon underhålls och repareras. Exempel på arbetsuppgifter är att kravställa avtalsleverantörer vid upphandling eller styra vilka fordon som ska omhändertas av Polismyndighetens egna verkstäder eller upphandlade externa sådana.
  • Processutvecklare fordonsservice analyserar och följer upp kvalité på utförda reparationer och kostnaderna för dessa.
  • Processledare drivmedel ansvarar för att Polismyndigheten har tillgång till de drivmedel som fordonen och verksamheten behöver.
  • Servicerådgivare ansvarar för att ta emot felanmälningar, och besluta om fordonet ska repareras vid extern eller Polismyndighetens egen verkstad. Servicerådgivaren planerar arbetet som bedrivs i Polismyndighetens egna verkstäder.
  • Fordonstekniker reparerar fordon i våra egna verkstäder eller i fält vid behov.
    Vi har också andra styrande och stödjande roller exempelvis grupp- och sektionschefer samt verksamhetscontroller.

Lärande i arbete (LIA-praktik)

I mån av plats tar vi emot praktikanter från fordons- och transportprogrammet. Om du är intresserad av att genomföra din praktik hos oss kan du mejla CV och personligt brev till student.ekonomiavdelningen@polisen.se med ärende ”praktik”.

För att praktisera i vår verksamhet måste du gå igenom en säkerhetsprövning som kan ta upp till 10 veckor. Du behöver därför göra din ansökan till oss i god tid, dock tidigast 6 månader innan din praktik ska börja.

Är du redo för en större uppgift? 

Välkommen du också! Här kan du ta del av intervjuer med några anställda på ekonomiavdelningen.