Sök tillstånd för att installera larm

Företag som ska sälja, installera och reparera larm behöver tillstånd från polisen.

När din ansökan behandlas kontrollerar vi att du har den kunskap som krävs och att du i övrigt är lämpad för att arbeta med larm. Ditt företag måste också ha en för verksamheten lämplig organisation. 

Bevakningsföretag som har fått tillstånd (auktorisation) av Länsstyrelsen behöver inte tillstånd för att installera larm. (Lagen (1974:191) om bevakningsföretag, Sveriges riksdag.)

Tänk på att söka i god tid och fylla i alla uppgifter

Om din ansökan är rätt ifylld och du har skickat med alla dokument kan du få ett beslut snabbare. 

Gör så här:

1. Fyll i blanketten

Sök tillstånd för att installera larm (blankett att fylla i digitalt)

Sök tillstånd för att installera larm (blankett att skriva ut och fylla i för hand)

Tänk på att skicka med följande i din ansökan:  

  • Registreringsbevis för aktiebolag, handelsbolag eller enskild firma (Bolagsverket).
  • För enskild firma ska du även skicka med konkursfrihetsbevis (Bolagsverket).
  • Personbevis för föreståndare, inte äldre än tre månader (Skatteverket).

Om du använder en blankett som ska fyllas i digitalt på skärmen måste du först spara den på din dator. Fyll sedan i blanketten och spar den igen. 

2. Skicka blanketten

Skicka blanketten med e-post eller brev till polisen i det län tillståndet ska gälla. Du kan även lämna blanketten och betala avgiften på en polisstation. 

Adresser för att skicka ansökan

Hitta polisstation och öppettider 

3. Betala avgiften

För att du ska få din ansökan prövad måste du betala en avgift. Du får en betalningsavi från oss när vi tagit emot och registrerat din ansökan. Tänk på att din ansökan behandlas först när avgiften är betald. 

  • Avgiften för att söka tillstånd för att installera larm är 2 900 kronor. 

Du får inte tillbaka avgiften om du får avslag på din ansökan.

4. Du får ett besked

Du får ett besked från oss med e-post eller brev. 

Till toppen