Blanketter för ansökan om arrangemang
Om du inte kan använda e-tjänsten så kan du göra din ansökan via en blankett. Skicka ansökan via mejl eller brev. Följ stegen nedan för att ansöka.
1. Gör en ansökan
Du ansöker genom att fylla i nedanstående blankett. Blanketten kan fyllas i antingen digitalt eller för hand. Väljer du att göra en digital anmälan måste du först spara blanketten på din dator, sedan fylla i den och spara den igen.
Tillstånd
Idrottsevenemang
Idrottsevenemang på offentlig plats, söka tillstånd (blankett att fylla i digitalt) (pdf, 1 MB)
Konsert och musikevenemang
Sök tillstånd för konsert, musikevenemang (blankett att fylla i digitalt) (pdf, 1 MB)
Anmälan
Idrottsevenemang
Anmälan om idrottsevenemang (blankett att fylla i digitalt) (pdf, 1 MB)
Anmälan om idrottsevenemang (blankett att skriva ut och fylla i för hand) (pdf, 163 kB)
Danstillställning
Anmälan om danstillställning (blankett att fylla i digitalt) (pdf, 2 MB)
Anmälan om danstillställning (blankett att skriva ut och fylla i för hand) (pdf, 113 kB)
2. Skicka in ansökan
Den ifyllda blanketten skickas antingen med mejl eller brev till polisen i det län där tillståndet ska gälla.
Det går även bra att lämna in blanketten och betala avgiften på en polisstation.
Adresser för att skicka ansökningar och anmälningar
Hitta polisstation och öppettider
Kom ihåg
Filer som ska bifogas
Du behöver bifoga en skiss som beskriver hur du ska använda platsen för arrangemanget, till exempel:
- Placering över sådant som ska ställas upp på platsen. Gärna med utsatta mått.
- Gatunamn om evenemanget är utomhus.
- Utrymningsvägar om evenemanget är inomhus.
Filer som eventuellt behöver bifogas
- Säkerhetsplan för hur ordning och säkerhet ska upprätthållas under arrangemanget. Har du inte förberett en sådan kan du ange detta direkt i e-tjänsten.
- Ritning för hantering av pyrotekniska varor.
- Besiktningsprotokoll för tält (som rymmer fler än 150 personer) och tivolianordningar.
3. Betala avgiften
För att vi ska kunna pröva din ansökan måste du betala en avgift. Du får en betalningsavi från oss när vi tagit emot och registrerat din ansökan.
- Avgift för att söka tillstånd allmän sammankomst är 320 kronor.
- Avgift för att ansöka om tillstånd för offentlig tillställning är 870 kronor.
Om din ansökan även omfattar uppställning på offentlig plats eller användande av pyrotekniska varor kan ytterligare ansökningsavgifter tillkomma.
Du får inte tillbaka avgiften om din ansökan avslås.
Tänk på
Ansökan behandlas först när avgiften är betald.
4. Du får ett beslut i ärendet
Du får ett beslut från oss med information om du har fått tillstånd eller inte.
Beslutet meddelas via mejl eller brev.