Handläggningstid, avgift och kontakt - vapentillstånd
Här hittar du information om handläggningstider för vapentillståndsärenden, avgifter för olika vapentillstånd och kontaktuppgifter till våra vapenhandläggare.
Följ dina ärenden på Mina sidor
Polismyndigheten håller på att bygga upp Mina sidor. Du kan nu logga in och se status på vissa av dina ärenden.
Handläggningstid för vapentillståndsärenden
Medianhandläggningstiden för vapentillståndsärenden är vanligtvis under 30 dagar.
Ärendena hanteras utifrån en nationell kö.
Observera att polisen inte kan garantera handläggningstiden då den är beroende av ansökningsvolymen och kan variera beroende på ärendets komplexitet. Under sommaren är handläggningstiderna längre än vanligt.
Så kan du påskynda processen
Polisen beviljar inga förturer. Vi handlägger ärenden i den ordning de kommer in och diarieförs hos oss. Vi kommer däremot inte att påbörja handläggningen om ditt ärende inte är betalt. För snabbast möjliga handläggning, följ dessa steg:
- Fyll i alla obligatoriska fält noggrant i ansökningsblanketten eller e-tjänsten.
- Dubbelkolla att alla uppgifter är korrekta och aktuella.
- Betala ansökningsavgiften via den skickade avin till din folkbokföringsadress.
- Skicka in nödvändiga dokument, exempelvis:
- Säljarens originallicens vid köp av privatperson.
- Föreningsintyg vid ansökan om målskyttevapen.
- Motivering till femte eller sjätte vapnet för jakt.
Avgifter för vapentillstånd
För att pröva din ansökan måste du betala en avgift, oavsett om ansökan beviljas eller inte. Avgifterna för olika vapentillstånd är som följer:
Kontaktuppgifter till vapenhandläggare
Om din ansökan behöver kompletteras kommer en vapenhandläggare att kontakta dig. Har du specifika frågor eller funderingar, kontakta en vapenhandläggare.
E-postadress och postadress till våra vapenhandläggare
Telefon
Telefonnummer: 114 14.
Telefontider: Måndag till fredag klockan 09.30-10.30.